Avatar billede dipsy Nybegynder
03. juni 2009 - 20:32 Der er 4 kommentarer

Kan andre brugere i netværket logge på min computer?

Vi har flere pc'er tilsluttet trådløst netværk her hjemme. Jeg er interesseret i at vide lidt om hvor "udsat" jeg er med min pc på vores fælles netværk.

Hvis jeg kigger på forskellige sider på min PC, er det så muligt for en garvet it bruger at logge på min pc og følge med i hvad jeg laver, uden jeg er klar over dette, altså via det trådløse netværk?

Er det ligeledes muligt fra en anden pc at gå ind og tjekke min pc for hvilke sidder jeg har besøgt, dokumenter skrevet osv.?

Kan jeg gardere mig mod dette, hvis det er muligt?

På forhånd mange tak.
Vh dipsy
03. juni 2009 - 20:45 #1
... det kommer jo også an på hvilke sikkerhedsprogram(mer) du har lokalt på PC'en !!!

Hvor lang rækker det trådløse udenfor 'hjemmet' ?
Avatar billede dipsy Nybegynder
03. juni 2009 - 21:07 #2
Må forsøge at være lidt mere specifik så. Hvis nu ham der står for netværket er it haj og samtidig er ham der varetager de øvrige pc'ers sikkerhedsforanstaltninger. Er det så let som ingen ting for ham at følge med i hvordan vi andre færdes på nettet?
Netværket rækker ikke langt, men min tanke går ikke på "udefrakommende". Mere om vores it ansvarlige i husstanden, er i stand til at følge hvad vi andre laver på vores pc'er.
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. juni 2009 - 21:16 #3
Når vi er på samme trådløse net, så er det ikke allene muligt, det er faktisk let at vide hvad du laver hvis du ikke har sikret dig ordentligt og du kan gøre det på flere måder.

1 Sniffning af trafik. et trådløst net virker som en hub. Dette betyder at alt trafik høres af alle, deter derfor let at sniffe alt trafik på det trådløse net og det kan gøres af enhver station der har adgang til nettet. Hvis jeg ville vide hvad du surfer på, ville jeg opsætte snifferen til kun at fange din trafik, og så analyserer denne trafik. Her ville jeg kunne få et meget præcist billed af hvad du laver på nettet. Eneste måde at beskytte sig på er at krypterer din trafik, enten ved at behytte https over alt eller ved at benytte en https proxy der står uden for dit net.

2. da der, når man er på det trådløse net er direkte tcp/pi adgang til alle de trådløse netkort, er det faktisk en smal sag at hacke de andre maskiner på nettet, hvorefter man har fuldstændig adgang til maskinen og kan kigge i browser historie, internet cache og logfiler. Du beskytter dig ved at sikre dig som om din maskine var direkte på internettet. firewall, hardening og den rigtige opførsel på nettet
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2009 - 21:20 #4
Gør et enkelt forsøg, undlad at aktivere deling på din computer og forsøg så at få adgang til den fra en anden computer
Kører du Win98 så er det ikke så vanskeligt, kører du XP så begynder det at knibe , kører du Vista eller Linux så skal du være ganske interessant for at der er nogen der overhovedet gider at forsøge
Hvis viljen er til stede er intet umuligt, men det kræver faktisk en del