Avatar billede vilmand Nybegynder
02. juni 2009 - 11:12 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Netværks harddisk

Hej alle...

kunne godt tænke mig min egen web server.
så mit spørgsmål er om man kan bruge en ekstern netværks harddisk
som web server til hjemmesider???
Avatar billede yxos Nybegynder
02. juni 2009 - 11:29 #1
Ja, hvis ellers netværksharddisken er beregnet til det.
Jeg var ude i samme overvejelser for ikke så længe siden, og endte med at købe en DS209+ der kan det hele, og er meget glad for den :-)
Se http://www.eksperten.dk/spm/869616
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. juni 2009 - 11:31 #2
Rigtig mange netværks diske og NAS (hvilket jo er det samme) har faktisk indbygget web server som bl.a. bruges til at tilgå filerne med. Du kan også ofte bruge dem som indtern web server (Intranet) jeg vil dog ikke umiddelbart anbefale at du smider den på internettet som web server, det vil ofte ikke være sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Avatar billede vilmand Nybegynder
02. juni 2009 - 14:46 #3
hej yxos kan man også sætte en printer til DS209+?
Avatar billede yxos Nybegynder
02. juni 2009 - 15:25 #4
Ja, det kan man. Jeg har sat en almindelig USB printer på, og det fungerer upåklageligt. Alle os i husstanden kan printe til den uden problemer
Avatar billede vilmand Nybegynder
02. juni 2009 - 16:06 #5
okay mange tak for hjælpen
Avatar billede yxos Nybegynder
02. juni 2009 - 16:20 #6
Tak.
Jeg vil lige indskyde, at bufferzone havde gode input i denne debat, som jeg kun kan være enig i. Jeg overvejede også at bruge min NAS som webserver, FTP server m.m., men forkastede det dels af sikkerhedshensyn, som BF skriver, dels fordi min internetforbindelse er opsat af mit firma, som er ret hidsig med sikkerheden, og har sørget for, at min router ikke tillader hvad som helst at passere igennem, og dermed besværliggjorde al den "ud af huset" trafik.

Som du kan se af min anden debat om hvilken NAS jeg skulle have, tog det ret lang tid, og jeg overvejede flere "billigere" modeller inden jeg endte på DS209+ ud fra et ønske om spejlede diske, hastighed og støjsvaghed.
Du må naturligvis opgøre dine behov, og så finde en NAS der passer til dine behov.

Som sagt er jeg stadig glad for, at jeg valgte netop den model jeg gjorde, selvom jeg ikke ikke hverken FTP server eller webserver. Jeg fandt ud af, at jeg simpelthen ikke har behovet, og alternativer som hosting hos profesionelle hosts er et bedre alternativ.