Avatar billede s0mmer Nybegynder
27. maj 2009 - 15:48 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Cookies

Hej eksperter,

Jeg sidder med et loginsystem kodet i asp og vil nu tilføje automatisk login vha. cookies. Da jeg ikke har arbejdet med det før har jeg lige et enkelt spørgsmål:

Når en bruger skal huskes vha. cookies hvordan gemmer man så brugeren i asp? Fordi at gemme en cookie med brugernavn og password er vel ikke særlig smart?
Avatar billede ebusiness Nybegynder
27. maj 2009 - 16:25 #1
Du laver en tilfældig streng som du gemmer i cookien, samt i en database sammen med brugernavn, brugerid eller hvad der nu måtte være den mest relevante reference.
Avatar billede fennec Nybegynder
27. maj 2009 - 16:26 #2
Der er flere måder at gøre det på.

Man kunne f.eks. gemmer en krypteret udgave af brugernavn og pass, og dekryptere igen på serverne. Jeg ville gemme en tilfældig kode i databasen og cookien også generere en ny hver gang brugeren logger ind fra sin comp. Det betyder dog at man ikke kan gemme login på flere computere.

Er det et krav at kunne bruge flere computere, ville jeg bare gemme en fast kode i cookie og databasen også tjekke op mod den. på den måde har brugerne ingen udgave af user/pass (om det så er krypteret eller ej)

En hash (MD5 eller SHA) af database ID + en valfri tekst burde kunne gøre det.
Avatar billede s0mmer Nybegynder
27. maj 2009 - 16:36 #3
Jeg takker mange gange :)