Avatar billede nph12 Nybegynder
20. maj 2009 - 16:57 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Overvågning af hjemmenetværk

Hej
Hvordan overvåger jeg mit hjemmenetværk? Jeg vil godt kunne se, om der er nogen som sniffer på mit netværk. Er det et Intrusion detection system program man skal have fat i? Kan I anbefale et?
Avatar billede r4wh1d3 Nybegynder
20. maj 2009 - 17:02 #1
Hvis det skal være gratis kan du jo prøve www.snort.org
Avatar billede nph12 Nybegynder
20. maj 2009 - 17:27 #2
Kan det køre under Windows?
Avatar billede r4wh1d3 Nybegynder
20. maj 2009 - 17:47 #3
Aha windows. Så kan du jo prøve: www.winsnort.com
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. maj 2009 - 20:38 #4
Snort findes i en version der kan køre under vindows, men strængt taget er snort jo ikke netværks overvågning. Snort er intrution detection og dermed kun en del af netværksovervågning. Du kan kigge på følgende.

TCPDump (WINDump til windows) og skal du have en fin grafisk flade så hedder det wireshark

Din router har givet en loggings funktion der kan fortælle dig en masse, den bør du også bruge og sammenholde med de andre værktøjer

ARPWatch er et godt værktøj til at overvåge lagene under tcp/ip. arp kald og mac adresser.

Hvis du har windows servere har MS et program de kalder network monitor, der kan fortælle dig masser af gode ting.

Hvis du kan sige lidt mere specifikt om hvad det er du vil opnå med din overvågning kunne jeg sikkert pege på flere værktøjer og metoder
Avatar billede nph12 Nybegynder
20. maj 2009 - 21:29 #5
Mange tak, bufferzone. Jeg kigger lige nærmere på de nævnte programmer.

Kort og godt, så vil jeg godt have fat i et program som kan fortælle mig, hvis der er en hacker på mit netværk.

Jeg hører meget gerne, hvis er andre gode råd til at sikre ens netværk. Mit setup består af en ADSL-forbindelse fra TDC, en 3Com router (som er et par år gammel) og 2 bærbare computere som kører trådløst.

Hvordan sikre jeg bedst personlige data? Jeg overvåger om jeg skal kryptere min harddisk.
Avatar billede nph12 Nybegynder
22. maj 2009 - 09:14 #6
Hvordan kan man på en let måde se om der er en hacker inde på sit netværk (i real-time)?