Avatar billede baitianlong Nybegynder
16. maj 2009 - 19:17 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Eksperten virker ikke i IE 6

Knappen "opret" submitter ikke formen... lidt tyndt for et programmerings forum!
16. maj 2009 - 19:36 #1
*ENIG!*

(Velkendt problem - desværre... Derfor bruger jeg http://www.google.dk/chrome på en bestemt arbejdsplads hvor IE7/8 pt. ikke kan/må bruges af kompabillitets problemer med andre programmer...)
Avatar billede off-line Nybegynder
16. maj 2009 - 19:41 #2
IE6 er da også meget forældet. Nu hedder det IE8. Hvorfor ikke
opgradere?
Avatar billede baitianlong Nybegynder
16. maj 2009 - 19:56 #3
Tjo, men jeg kan da godt skrive javascript, som virker i IE6+ og Firefox, hvorfor kan et programmerings-forum saa ikke?

Og mht. opgradering, jeg er ikke saa vild med IE7 eller IE8. Visse knapper / funktioner er vaek og skidtet crasher lidt ofte. Men saadan er Microsoft jo. release-update-update-update...
Avatar billede baitianlong Nybegynder
16. maj 2009 - 19:58 #4
...det er jo ikke just rocket-science det her, en god gammel document.form[x].submit() kunne jo formodentlig loese opgaven :D
Avatar billede off-line Nybegynder
16. maj 2009 - 19:59 #5
IE6 er meget mere sårbar for fjentlige angreb fra nettet end de
andre to.
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. maj 2009 - 20:02 #6
UENIG!
IE6 er en alt for gammel browser til at eksperten skulle gøre noget for at få dn til at virke i den!!!
Avatar billede mstorgaard Praktikant
16. maj 2009 - 20:11 #7
Og der er jo masser af alternativer, som fx IE7, IE8, Firefox, Safari, Chrome osv.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. maj 2009 - 20:23 #8
Submit af en form er en standard ting, som alle browsere understøtter.

Hvordan man vælger at implementere funktionaliteten, er op til programmørerne af sitet.

Programmeringsholdet bag eksperten.dk har valgt at bruge følgende kode:

<div class="button"><a href="java script: void(0);" onclick='if (!processingForm) {processingForm = true; $("preview-reply").value="create"; submitReply();}'>Opret</a></div>

Koden forhindre at man submitter formen mere end 1 gang per side load (og samtidigt skal tekstfeltet være slået til, dvs, enabled).. ikke andet.

De kunne i stedet have brugt en INPUT med typen IMAGE, hvilket ville virke langt bedre, samt være mere kompatibelt.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. maj 2009 - 20:33 #9
PS:
Eksperten.dk er ikke et programmeringsforum.. det er et IT-forum med tagline:

"Skandinaviens største IT-Community: Spørg og få svar på alt indenfor IT."

:-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. maj 2009 - 20:38 #10
Sikkert...
Men hvorfor SKAL eksperten understøttes af en ældgammel browser der er fyldt med sikkerhedshuller?

Er det ikke ligesom at prøve at holde liv i noget der bare skal have trukket stikket?
Avatar billede zuran Nybegynder
16. maj 2009 - 20:53 #11
lidt tyndt for et programmerings forum! ?

Jeg synes da det er meget mere tyndt, at der er nogle der ikke gider opdatere. Men nu kan de da bare se, hvilke konsekvenser det bl.a. har og får.

Jeg gider sgu ikke spilde tid på, at opsætte mine sider til IE6, og jeg er ikke det eneste medlem i den gruppe.

IE8 har i øvrigt en kompatibilitets funktion indbygget, men jeg ved ikke, om den ovenikøbet "slår antivirus og firewall fra, hvilket IE6 gør som standard".

Du må undskylde mit indlæg, såfremt du sidder med en firma pc, og arbejder på et museum, for så kan jeg da bedre se sammenhængen :-)
16. maj 2009 - 20:58 #12
(Hvis det er mig #1 du mener så er det kun udvalgte PC'er internt på min arbejdsplads som har det 'problem' pt. ...)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. maj 2009 - 21:22 #13
Hvis eksperten overholder standarderne, og "opfører" sig ordentligt, vil siden automatisk understøtte "ældgamle" browser. Det sker fordi de "ældgamle" browsere overholder nok af standarderne, til at siderne kan fungere.

Hvis man skulle hive stikket ud på alle browsere der indeholder sikkerhedshuller, ville man overhovedet ikke kunne bruge en browser i dag.

Samtlige version af Internet Explorer, hvad end det IE6, IE7, IE8 (selv fremtidigt versionser) indeholder sikkerhedsfejl. Og det er ikke kun Internet Explorer, men også alle andre browsere.

Hvis man skulle overføre "sikkerhedshuller = stop brugen af produktet"-princippet til andre software-områder, kunne man jo ikke engang bruge Windows XP, Windows Vista, osv..

Microsoft vil jo gerne have at man skifter fra XP og til Vista. Det tjener de kassen på.
Selv om argumenterne typisk er "Vista er mere sikker end XP".
Svar på det: "Fint. Jeg har allerede betalt for XP, så jeg kan vel bare få Vista gratis!" - men nej! det kan man ikke.
penge, penge, penge.
(ok, det var et lille sidespring)

POINTEN ER:
Det der holder et produkt i live, er at producenten stadigvæk sender rettelser ud til produktet.

Når Microsoft ikke længere sender opdateringer til IE6, IE7, IE8, XP, Vista, i form af opdateringer og/eller service packs, er det en god ide at skifte produktet ud.

Der er ingen der siger at man skal gå fra IE6 til f.eks. IE7 eller IE8. Det ville være bedre hvis man skiftede til f.eks. Mozilla Firefox eller Opera (eller måske Google Chrome).

MEN HUSK:

en holdning er som en vis del af menneskets anatomi ("hvor solen ikke skinner") = alle har en

PS: Dette indlæg er sendt ind via Internet Explorer 6 - ingen problemer her!.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. maj 2009 - 21:22 #14
Hvis eksperten overholder standarderne, og "opfører" sig ordentligt, vil siden automatisk understøtte "ældgamle" browser. Det sker fordi de "ældgamle" browsere overholder nok af standarderne, til at siderne kan fungere.

Hvis man skulle hive stikket ud på alle browsere der indeholder sikkerhedshuller, ville man overhovedet ikke kunne bruge en browser i dag.

Samtlige version af Internet Explorer, hvad end det IE6, IE7, IE8 (selv fremtidigt versionser) indeholder sikkerhedsfejl. Og det er ikke kun Internet Explorer, men også alle andre browsere.

Hvis man skulle overføre "sikkerhedshuller = stop brugen af produktet"-princippet til andre software-områder, kunne man jo ikke engang bruge Windows XP, Windows Vista, osv..

Microsoft vil jo gerne have at man skifter fra XP og til Vista. Det tjener de kassen på.
Selv om argumenterne typisk er "Vista er mere sikker end XP".
Svar på det: "Fint. Jeg har allerede betalt for XP, så jeg kan vel bare få Vista gratis!" - men nej! det kan man ikke.
penge, penge, penge.
(ok, det var et lille sidespring)

POINTEN ER:
Det der holder et produkt i live, er at producenten stadigvæk sender rettelser ud til produktet.

Når Microsoft ikke længere sender opdateringer til IE6, IE7, IE8, XP, Vista, i form af opdateringer og/eller service packs, er det en god ide at skifte produktet ud.

Der er ingen der siger at man skal gå fra IE6 til f.eks. IE7 eller IE8. Det ville være bedre hvis man skiftede til f.eks. Mozilla Firefox eller Opera (eller måske Google Chrome).

MEN HUSK:

en holdning er som en vis del af menneskets anatomi ("hvor solen ikke skinner") = alle har en

PS: Dette indlæg er sendt ind via Internet Explorer 6 - ingen problemer her!.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. maj 2009 - 21:25 #15
Måske har folkene bag eksperten gjort det med vilje.. who knows...

Hvis eksperten overholder standarderne, og "opfører" sig ordentligt, vil siden automatisk understøtte "ældgamle" browser. Det sker fordi de "ældgamle" browsere overholder nok af standarderne, til at siderne kan fungere.

Hvis man skulle hive stikket ud på alle browsere der indeholder sikkerhedshuller, ville man overhovedet ikke kunne bruge en browser i dag.

Samtlige version af Internet Explorer, hvad end det IE6, IE7, IE8 (selv fremtidigt versionser) indeholder sikkerhedsfejl. Og det er ikke kun Internet Explorer, men også alle andre browsere.

Hvis man skulle overføre "sikkerhedshuller = stop brugen af produktet"-princippet til andre software-områder, kunne man jo ikke engang bruge Windows XP, Windows Vista, osv..

Microsoft vil jo gerne have at man skifter fra XP og til Vista. Det tjener de kassen på.
Selv om argumenterne typisk er "Vista er mere sikker end XP".
Svar på det: "Fint. Jeg har allerede betalt for XP, så jeg kan vel bare få Vista gratis!" - men nej! det kan man ikke.
penge, penge, penge.
(ok, det var et lille sidespring)

POINTEN ER:
Det der holder et produkt i live, er at producenten stadigvæk sender rettelser ud til produktet.

Når Microsoft ikke længere sender opdateringer til IE6, IE7, IE8, XP, Vista, i form af opdateringer og/eller service packs, er det en god ide at skifte produktet ud.

Der er ingen der siger at man skal gå fra IE6 til f.eks. IE7 eller IE8. Det ville være bedre hvis man skiftede til f.eks. Mozilla Firefox eller Opera (eller måske Google Chrome).

MEN HUSK:

en holdning er som en vis del af menneskets anatomi ("hvor solen ikke skinner") = alle har en

PS: Min IE6 kan heller ikke submitte.. men for mig kan det være lige meget, for jeg bruger ikke IE6 :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. maj 2009 - 21:27 #16
Hmm... Test 1 fra IE6?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. maj 2009 - 21:29 #17
Ok.. IE 6 kan godt submitte..

problemet er så at den ikke reloader siden, og heller ikke sletter indhold af tekstfeltet..

Så DET er underligt!

Det er åbenbart endnu en "speciel" ting man har valgt at impelementere..??
Avatar billede baitianlong Nybegynder
16. maj 2009 - 23:07 #18
Enhver windows bruger, som er eller var blevet godt vant til IE6 ville kaste op over IE7 som kun fjernede funktionalitet, men maaske supporterede lidt mere activeX, saa du kunne faa at vide om din office skulle opdateres 10 gange pr. uge eller kun 5.

At postulere at internet programmering ikke burde kunne virke paa IE6 er en gang pis. Jeg skriver kode hver dag i diverse sprog og hvis jeg tester mod en FF1.5 eller en IE6 og det ikke virker, fikser jeg problemet. Det er faktisk de browsere som en programmoer tester imod! Microsoft har en masse browser specikte funktioner og det har firefox ogsaa, microsoft har f.eks blendTrans og firefox har noget css fieldset border (fordi deres fieldset ikke rigtig virker i hoejre hjoerne).

At en flok noerder sidder og siger fuck at det ikke virker i en to aar gammel version af IE, opgrader mand! giver ikke just svar paa mit spoergsmaal. Jeg er totalt enig i at ingen kan garantere total browser-kompatibilitet, men IE6 kan dog understoette Ajax og Prototype, jeg har selv lige i dag bygget en soege funktion, som inkluderer begge, og som virker fint i naevnte browser.

Derfor synes jeg det er lidt tyndt at eksperten ikke virker, bare fordi jeg ikke gider opgradere til en ringere funktionalitet.

Hvis jeg kan skrive kode som virker i IE6-8, hvorfor kan eksperten saa ikke? og igen... det er faa linier som skal aendres, og de fleste brugere her kan endda sige hvilke og hvordan!
Avatar billede zuran Nybegynder
17. maj 2009 - 01:10 #19
Hvis jeg kan skrive kode som virker i IE6-8, hvorfor kan eksperten saa ikke? og igen... det er faa linier som skal aendres, og de fleste brugere her kan endda sige hvilke og hvordan!

-> Det kan de også godt. Men måske har de ikke tænkt over det, pga. browserens alder, eller også har de ikke gidet.

Og i sidste ende, så er det ikke blot få linjer. Enten vælger man at sige, at man programmerer sin side så den også understøtter IE6, og ellers lader man vær.

Hvis man vælger, at ens side skal understøtte IE6, så skal ALT jo tilpasses. Det kan umuligt kun være submit af formen, det er galt med. Der er garanteret nogle button links eller lignende, der heller ikke fungerer.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
19. maj 2009 - 12:47 #20
Jeg kan sige at der ikke er tale om et bevidst valg IKKE at understøtte IE6. Men på den anden side har vi ikke bevidst valgt at gå efter at den skal kunne virke med IE6...det er altså mere en sideeffekt at det ikke virker.

Det er selvfølgeligt ærgeligt at det har konsekvenser få de få der sidder med IE6, men det handler om ressourcer. Dem har vi ikke så mange af - så vi anvender dem fremadrettet :-)
Avatar billede baitianlong Nybegynder
19. maj 2009 - 23:38 #21
jaja, whatever... men det er vel 'kogt ned' til denne linie

                    <div class="button"><a href="java script: void(0);" onclick='if (!processingForm) {processingForm = true; $("preview-reply").value="create"; submitReply();}'>Opret</a></div>

som er lidt underlig:

hvis det var

<a href="#" onclick="$('preview-reply').value='create'; submitReply();'">Opret</a>

...ville det formodentlig virke!
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. maj 2009 - 18:43 #22
Hvorfor så oprette et spørgsmål når du er ligeglad?
Avatar billede baitianlong Nybegynder
23. maj 2009 - 15:14 #23
Det var mere en konstatering og kritisk kommentar end et spoergsmaal. Bemaerk at der ingen spoergsmaalstegn er i posten.

Visse folk er enige og andre synes men skal dikteres hvilken browser, man kan lide.

Som en lille slut notits vil jeg sige at jeg stadig synes det er lidt tyndt, men at enhver organisation vaelger at kode som de vil og som regel kan man nogenlunde faa den funktionalitet, som er hensigten.

Jeg var paa en IBM side i gaar og deres "Back to results" gik hver gang tilbage til side 1 i results, selv om man kom fra side 3 eller 4. Det var ogsaa grund til stor undren og lettere irritation. (Her blev IE8 dog benyttet) Jeg har opgraderet og det lader til at de fleste fejl og problemer i IE7 er fjernet i IE8.

Saa lad freden hvile over dette :)
Avatar billede baitianlong Nybegynder
21. april 2011 - 12:09 #24
nok om det