Avatar billede a/s Nybegynder
13. maj 2009 - 14:56 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan 'nogen' have overtaget min pc?

Jeg føler, at det er som om 'nogen' har overtaget styringen af min pc. (Windows Vista)

Jeg bliver fx bedt om, at kontakte systemadministrator (som burde være mig selv, da jeg er den eneste bruger!), når jeg skal aktivere mit antivirusprograms planlagte scanninger. Antivirusprogrammet er opdateret og scanning kan gennemføres manuelt!

Jeg kan heller ikke benytte hyperlinks i mails (Outlook 2007):
"Handlingen er blevet annuleret p.g.a. begrænsninger på computeren. Kontakt systemadministratoren."

Hvad kan problemet være - hvordan kan jeg fixe fejlen??
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. maj 2009 - 15:32 #1
Naturligvis kunne din maskine være overtaget af en eller anden eller snare et eller andet.

Det der er mest sandsynligt er at du har været forbi et web site der her forsøgt et eller andet skidt med din computer og ikke har haft succes, formentligt fordi skidtet har været designet til XP eller en tidlig version af vista.

Jeg vil anbefale at du gennemføre en fuldstændig rensning af din maskine med hjælp fra enten spywarefri eller eksperten. Du kan på spywarefris forum læse en gennemgang af hvad du gør for at forberede rensningen.

Alternativt til skidt er at et eller andet i din maskine er gået i stykker og skal reinstalleres/reparares
Avatar billede f-arn Guru
13. maj 2009 - 15:34 #2
Hent "Malwarebytes' Anti-Malware" her: http://www.malwarebytes.org/mbam.php
Installer og start programmet, opdater, lav "fuld systemskanning" under fanebladet "skanner".
Bagefter klik på "vis resultater", tryk på "Fjern det valgte" og send loggen herind sammen med en log fra Hijackthis som du finder her:

http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HiJackThis.exe
Kør HijackThis, klik på "Do a systemscan scan and save a logfile"  kopier loggens tekst og send den herind.

Bemærk Hijackthis skal gemmes på computeren og ikke køres fra nettet.

Mht.: Vista - Højreklik på *.exe filen - Kør som Administrator.
Avatar billede off-line Nybegynder
13. maj 2009 - 15:39 #3
"Jeg bliver fx bedt om, at kontakte systemadministrator"
Den besked har jeg også fået flere gange. Det er blot en af
microsoft mange kryptiske beskeder, man ikke kan bruge til noget.
Men farlig er den ikke:)
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. maj 2009 - 16:56 #4
Det lyder for mig som om det er Vistas UAC (User Access Control) der driller...
Avatar billede a/s Nybegynder
13. maj 2009 - 22:58 #5
@ bufferzone

Hvilket spyware-program kan du anbefale?
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. maj 2009 - 23:05 #6
Det er jeg ikke den rigtige at spørge om. Jeg bruger faktisk ofte hverken anti virus, spyware programmer eller firewall på maskinen.

Jeg håndterer den slags på en helt anden måde, som nok ikke er egnet for almindelige brugere.

Igen må jeg nok henvise til spywarefri og deres forum, de er gode til den slags
14. maj 2009 - 06:24 #7
Gennemfør #2 !!!
Avatar billede a/s Nybegynder
20. maj 2009 - 11:03 #8
Jeg har forsøgt alle løsningsmodellerne, men jeg får stadig den besked besked, at jeg skal kontakte systemadministratoren.

Nu bliver næste vel, at jeg må gendanne computeren til fabrikskonfigurationen, men det bliver ikke sjovt, for har jeg nu fået taget back-up af alle filerne???!!!
Avatar billede f-arn Guru
20. maj 2009 - 11:31 #9