Avatar billede Coolpix Nybegynder
10. maj 2009 - 16:15 Der er 17 kommentarer

Har sikret mit netværk og kaldt den noget andet end default (linksys). Men nu har jeg 2 netværk og linksys er der endnu?

Hej alle sammen

Jeg har hvad jeg føler et stort problem. Jeg har 2 bærbare computere og 1 stationær i hjemmet, og de kommer på nettet via min linksys wrt54g router. Jeg har sikret mit netvæk til en WPA2-personal, og kaldt den noget andet end default (linksys) og det gik fint nok. Men problemet er, at jeg nu har 2 synlige netværk; det krypterede og så en der hedder linksys som ikke er krypteret?!!

Jeg forstår ikke, hvor denne "linksys" kommer fra, da jeg jo har omdannet den? Men alligevel er den der, sammen med den krypterede?

Hvordan fjerner jeg denne linksys forbindelse, så jeg kun har den krypterede tilbage, så det bliver som det burde? Håber nogen kan hjælpe!!
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2009 - 16:24 #1
Måske er det naboens netværk?
Avatar billede jensgram Nybegynder
10. maj 2009 - 16:58 #2
Ja, det er faktisk ikke utænkeligt. Koncentrationen af "linksys"-netværk er ret stor i mit kvarter :)

Prøv at oprette forbindelse til "linksys" og kig i din routers log.

Manuelt alternativ: Hiv Internetstikket ud af din router og se, om der stadig er Internet på "linksys"-nettet.
Avatar billede Coolpix Nybegynder
10. maj 2009 - 17:30 #3
Hmm,

jensgram: Prøvede din manuelle alternativ, og det viser sig, at jeg ikke kan komme på min krypterede netvæk, men jeg kunne godt komme på med linksys!

Det tyder jo et eller andet sted på, at linksys ikke er et netværk der har noget med min router at gøre.
Men... Når jeg opretter forbindelse til linksys, og går ind på 192.168.1.1. kommer jeg ind. Og jeg kan ændre i den og alt muligt? Hvordan er det muligt, hvis netværket ikke har noget med min router at gøre?

P.s.: Hvordan tjekker man sin routers log?
Avatar billede jensgram Nybegynder
10. maj 2009 - 17:44 #4
Hvis du går ind på 192... så kommer du til admin-interfacet på den router, du er tilsluttet. Uanset om det er din eller naboens.

Når du logger ind (admin:1234?) vil der sikkert være et menupunkt à la "log", "status" el.lign.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2009 - 17:49 #5
Jeg har en router næsten ligesom din (WRT54GR), og for mig går man ind på http://192.168.1.1/AdminReport.htm
Eller http://192.168.1.1/ => Administration => Log

Men da mysteriet jo nu er løst, er der ingen grund til at prøve.
Avatar billede perhol Seniormester
10. maj 2009 - 19:07 #6
Hvis du vil være sikker på at det er din egen router du tilgår administrations-interfacet på, skal du slukke det trådløse på computeren og sætte kabel mellem computer og router. Lav din rpouters indstillinger mens du har kablet forbindelse. Sæt derefter dine computere op til at tilgå den rette router trådløst.
Avatar billede Coolpix Nybegynder
10. maj 2009 - 20:31 #7
Okay tak for hjælpen til alle der svarede :)

perhol: Det forstod jeg sgu ikke meget af? ; )
Hvad er rpouters?
Avatar billede Coolpix Nybegynder
10. maj 2009 - 20:36 #8
Mht. log: Den er ikke enabled? Burde jeg sætte den til det fremover?
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2009 - 20:43 #9
Nej, ikke med mindre du er meget bekymret for at andre hacker sig ind på din forbindelse og downloader børneporno eller lign.
Avatar billede jensgram Nybegynder
10. maj 2009 - 20:47 #10
rpouters = routers :)
Avatar billede Computergeek Nybegynder
10. maj 2009 - 21:13 #11
Hvis det er din egen router der sender 2 signaler kan du selvfølgelig også bare trykke på reset omme bagpå og derefter gøre det hele om...
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2009 - 21:22 #12
Er det her emne ikke så småt lukket?
Avatar billede Coolpix Nybegynder
11. maj 2009 - 14:57 #13
Okay. Men så lyder det jo vigtigt. Altså jeg mener, medmindre man taber noget på det, er der jo intet galt i at være på den sikre side? Eller?
Avatar billede Coolpix Nybegynder
11. maj 2009 - 14:58 #14
Ovenstående er rettet til kimsey0 : )
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2009 - 23:57 #15
Nej, du har helt ret. Der er intet at tabe (ud over måske en lille smule latency, da routeren skal til at logge alle forespørgsler udadtil, men jeg ved ikke præcist hvordan det virker), så slå du det bare til. Håber at vi nu har fået løst mysteriet om det duplikerede net :P
Avatar billede Coolpix Nybegynder
12. maj 2009 - 09:24 #16
Ja mysteriet er løst!

Tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2009 - 13:53 #17
Så er det eneste du mangler at dele points ud til dem du syntes har hjulpet dig.