Avatar billede nph12 Nybegynder
08. maj 2009 - 10:55 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvordan sikre jeg mit netværk?

Hej
Der har den sidste tid været en del i medierne om IT-sikkerhed. Jeg har besluttet at bruge noget til på at sikre mit netværk, men ved ikke helt hvor jeg skal sætte ind, og hvor jeg skal starte.

Jeg har en trådløs 3Com router, og kan se i loggen, at der har været en del "Blocked access attempt". Det er jeg ikke helt tryg ved.

Hvordan kan jeg sikre mod ubydende gæster? Hvordan kan jeg se om der har været nogen som er brudt igennem og overvåger mit netværk? Hvordan kan jeg sikre vigtige data?

Alle sikkerhedsråd er meget velkommende:-)
Avatar billede osdata Nybegynder
08. maj 2009 - 12:30 #1
Du skal starte med at sikre at dit trådløse netværk er krypteret med WPA.

At der er "Blocked access attempt" er ikke unormalt da der er mange der scanner internettet for sårbarheder.

Ole Stanstrup
O.S. Data
Avatar billede nph12 Nybegynder
08. maj 2009 - 13:53 #2
Jeg bruger WPA kryptering bestående af otte cifre. Man kan jo lave en WPA krytering med 63 cifre, så det vil jeg ændre min WPA kryptering til.

Hvor stor betydning har længende af WPA krypteringen?

Jeg har sat "Connection Control" og tilføjet de computere som skal havde adgang til routeren/Internettet. Det giver vel et OK sikkerhed eller hvad?

Jeg har hørt, at det også er en god idé ikke at broadcaste en SSID. Jeg kan godt slå den fra på routeren, men ved ikke hvordan jeg få forbindelse til mit netværk fra min computeren. Hvordan gør jeg dette (bruger MS Vista)?

"Blocked access attempt" er et forsøg på at få adgang til mit netværk, men hvordan kan jeg sikre mig imod at de får adgang? Jeg ved ikke, hvordan jeg skal se i loggen, at de har fået adgang til mit netværk. Hvordan kan jeg se det?
Avatar billede osdata Nybegynder
08. maj 2009 - 14:00 #3
Du skal ikke slå broadcast SSID fra da Vista trådløst ikke er stabilt med hidden SSID.

Ole
Avatar billede nph12 Nybegynder
08. maj 2009 - 14:04 #4
Under  "Connection Control" har jeg tilføjet de computere som skal havde adgang til routeren/Internettet. Jeg kan tilføjet alle computeres mac-adresse som skal have adgang. Hvor god sikring giver dette?
Avatar billede osdata Nybegynder
08. maj 2009 - 14:07 #5
omkring længden på din WPA key kan du læse lidt her:
http://blogs.zdnet.com/Ou/?p=127

Begrænsning på MAC-adr. kan snydes. Det vigtige er at din key er sikker - læs artikel for info.

Ole
Avatar billede nph12 Nybegynder
08. maj 2009 - 14:12 #6
Hvad er de tre bedste ting man kan gøre for at sikre ens netværk?
Avatar billede osdata Nybegynder
08. maj 2009 - 14:22 #7
1) en god firewall med firmware opdateret
2) en sikker WPA key på det trådløse
3) en god og opdateret antivirus på maskinerne.

Ole
Avatar billede nph12 Nybegynder
08. maj 2009 - 14:53 #8
1) Min router har firewall, men jeg forstår ikke, hvordan jeg bruger firewallen. Hvad skal jeg åbne op for og hvad skal jeg lukke?

Nu skal jeg lige sige, at min router er et par år gammel (sidste fireware opdatering er fra 2005).

2) Jeg laver en WPA key med 63 karakter. Findes der en key generator som kan lave sikre WPA keys? Hvad skal et WPA key bestå af (tal, specialtegn, bogstaver...???)?

3) Kan du anbefale nogle gode antivirus programmer?

Sikkerheden i routeren er vel også blevet meget bedre. Kan man ikke få routere med både firewall og antivirus?
Avatar billede nph12 Nybegynder
08. maj 2009 - 14:57 #9
routeren = routerne
Avatar billede osdata Nybegynder
08. maj 2009 - 17:15 #10
1) Du skal ikke gøre noget specielt til normalt brug.

2) Læs nu lige den artikel jeg linkede til

3) Antivirus skal installeres på maskinerne under alle omstændigheder. Bare brug noget fra en anerkendt producent.

Ole
Avatar billede nph12 Nybegynder
08. maj 2009 - 19:51 #11
OK. Hvordan kan jeg se, om der er nogle som har hacket ind på mit netværk?

Er det en idé, at kryptere ens vigtige filer, så hvis en hacker har været inde på ens netværk, at han ikke umiddelbart kan læse ens filer?
Avatar billede nph12 Nybegynder
10. maj 2009 - 16:11 #12
Mange tak for hjælpen, Ole. Opret et svar, hvis du vil have point.
Avatar billede nph12 Nybegynder
17. maj 2009 - 11:59 #13
Lukker