Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2009 - 19:22 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Query - sorter efter efter værdier fra 2 forskellige tabeller.

Hejsa!

Jeg er løbet ind i et lille problem:
på den side jeg er ved at skrive er der en (html-)tabel der bliver udskrevet fyldt med information fra én (sql-)tabel, lad os bare kalde denne tabel 'info'.

Informationen der bliver udskrevet er inddelt i grupper og i de grupper har de en bestemt plads - al den information er i samme tabel i databasen, altså info-tabellen.
I en anden tabel har jeg så et id der bestemmer i hvilken rækkefølge grupperne bliver udskrevet, lad os kalde denne tabel 'rækkefølge'.

Tabellerne info og rækkefølge indeholder begge en kolonne med gruppenavnene.

Mit spørgsmål er nu:
Hvordan kan jeg nu med ren SQL få rækkefølgen af elementerne i gruppen OG rækkefølgen af grupperne til at blive rigtig.
Avatar billede acore Ekspert
05. maj 2009 - 19:48 #1
Nu giver du ikke al info omkring felt-navne, men med forbehold for at du selv kan rette navne og rækkefølge på de feltnavne, du vil have sorteret efter - det er sidste linie:

SELECT i.* from info AS i
LEFT JOIN rækkefølge AS r ON (i.gruppenavn=r.gruppenavn)
ORDER BY r.id, i.???
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2009 - 20:14 #2
Ja, så simpelt kan det gøres.. Mange tak, virker perfekt.
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2009 - 20:36 #3
Lige noget helt andet, jeg har siddet og ledt nu i lang tid, men kan ikke finde ud af at acceptere dit svar herinde, så hvis du ved hvordan ville det være stor hjælp...
Avatar billede acore Ekspert
05. maj 2009 - 21:54 #4
Det var godt! Jeg havde bare sendt det som kommentar, men det her svar skulle du kunne acceptere.