Avatar billede pasha Nybegynder
22. april 2009 - 00:41 Der er 6 kommentarer

Er et indscannet bilag (eks. i PDF, RTF eller lignende) at betragte som originalbilag

Hej,

Jeg er meget interesseret i, at vide om man kan benytte et indscannet bilag eks. en leverandørfaktura eller en lille bon fra netto som dukumentation overfor de offentlige myndigheder.

Hvis det indscannede bilag er ok dokumentation, så må man kunne makulere aroginalerne og kun opbevare alle bilag elektronisk.

Hvis indscanning er at sidestille med originalbilag, vil jeg meget gerne have ne henvisning til hvor det klart og tydeligt fremgår, at f.eks også PDF og lign. er gyldig dokumentation.

Af bogføringsloven fremgår, at elektroniske bilag er nok dokumentation, men indbefatter det ligeledes bilag man selv har indscannet ??

Mvh

P
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
22. april 2009 - 00:44 #1
Hej..

Både ja og nej

en kopi er ikke lige så indlysende som en orginal..
Avatar billede CCodam Nybegynder
22. april 2009 - 00:53 #2
Du kan læse om det her:
http://vtu.dk/publikationer/1999/digitale-dokumenters-bevisvaerdi-introduktion-vejledning/digitale-dokumenters-bevisvaerdi-introduktion-vejledning

Jeg orker på nuværende tidspunkt ikke selv at gennemgå det omfattende materiale :|
Avatar billede CCodam Nybegynder
22. april 2009 - 00:55 #3
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. april 2009 - 07:12 #4
Jeg mener jeg tidliger har været igennem teksten, ccodam linker til.

Siden 2005 har jeg scannet alle dokumenter der kommer ind i huset, og har kasseret kvitteringer, regninger, lønsedler, forsikringspolicer m.m.
Men som der også står i teksten, kan det være nødvendigt at gemme visse dokumenter -  så selv om jeg også har scannet registreringstattest, eksamensbeviser o.lign. som engang kunne tænkes at skulle bruges i originalversionen.

Jeg har overfor foreninger ikke haft problemer med at få refunderet penge, hvor bilaget var fremsendt elektronisk. En offentlig virksomhed har også haft ønsket at se lønsedler fra de seneste år i originaludgaven - de blev præsenteret for de scannede dokumenter, og brokkede sig ikke.
Avatar billede pasha Nybegynder
22. april 2009 - 09:51 #5
Tak for jeres foreløbige gode svar, men jeg synes stadig ikke helt at have den fornødne dokumentation på plads.

Det drejer sig om, at jeg bogfører for en række kunder og vi har ofte diskuteret om de må smide originalerne bort eller ej, bl.a overfor Skat og de offentlige myndigheders krav til dokumentation.

Så det går mere i retning af, om et indscannet bilag ved lov er gyldigt bevismateriale i enhver forstand.

I IT verden har det i mange år været et udtryk som er blevet brugt flittigt, at et scannet bilag er lige så godt som originalen, nu vil jeg bare gerne kunne henvise til den konkrete lovtekst eller andet der legaliserer dette.

//P
Avatar billede CCodam Nybegynder
22. april 2009 - 10:04 #6
#5 Jamen det står jo i teksten...

Det er i dag muligt at tilvejebringe en sådan grad af sikkerhed ved skanning og lagring af digitale dokumenter, at digitale dokumenter kan bringes til at opfylde såvel interne kontrolbehov som eksterne juridiske krav. Det gøres dels ved at benytte den rette teknologi, dels ved hensigtsmæssig tilrettelæggelse af organisation og forretningsgange.

IT-sikkerhedsrådets vejledning bygger på dansk lovgivning og retspraksis om kravene til dokumentbeviser.

Hvis du altså følger anbefalingerne i dette dokument, vil scannede dokumenter være lige så brugbare i juridiske situationer, som i deres originale papir form.
Dog er der nogen dokumenter, som skal beholdes i papir form, dem kan du læse under punkt 6. Makulering af skannede dokumenter