Avatar billede marvinq Nybegynder
21. april 2009 - 15:23 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

GUI programmering

Hej eksperter,

Jeg er overhovedet ikke den store GUI-guru, men jeg er nu alligevel havnet i at skulle lave en bette windowsapplikation i c#, som indeholder nogle felter, tabeller, knapper etc.

Mit spørgsmål går på at jeg tidligere har udviklet nogle Java GUI'er, hvor man kunne indskrive et par linjers kode, for derved at få lidt "style" på sine textboxe, knapper etc. Findes det slet ikke i C# ?

Jeg synes standard designet er ufattelig kedeligt, og savner lidt glans, rundinger etc. Kan det fikses og findes der eventuelt flere forskellige styles??

Hjælp. :)

/MHQ
Avatar billede j3ppah Novice
21. april 2009 - 15:33 #1
Kunne forstille mig du bruger c# express eller lignende...
Der har de jo sådan en dejlig drag & drop gui maker...

Når du så har lavet, lad os sige en knap.. Så markere du knappen (bare tryk på den en gang). Nu har du så fået en masse muligheder for design m.m. nede i højre hjørne. Der er en masse ting, du kan også sætte navn osv, alle de ting.... Der er en hel menu med design ting. Og så er det ellers bare at kaste sig ud i det... Hvis du har lyst kan du jo også bare lave dine egene knapper og så bruge dem ;)..

Held og lykke med det!
Avatar billede bitmatic Nybegynder
21. april 2009 - 19:57 #2
Det kunne tænkes det er den her funktion du leder efter:

Application.EnableVisualStyles();
Avatar billede roelsgaardnet Nybegynder
24. april 2009 - 11:56 #3
Det er rigtigt at du kan opsætte forskellige visuelle indstillinger under Properties for det element du arbejder på.
her er mange fede muligheder som skygger, ændringer af farve ved mouseOver osv.
Du skal dog være opmærksom på at programmer udviklet med drag-an-drop i visual studio, får udseende efter det styresytem du benytter, så hvis du bruger xp får du xp-look på din knapper osv. hvorimod hvis du bruger vista får du vista-look.
Hvis du vil have dit eget look skal du selv gøre noget for det, du kan lave custom controls med dit eget look.
Du kan også bruge XAML editoren til at lave dine egne styles, men der er stadig defineret ud fra dit OS.