Avatar billede dustie Mester
20. april 2009 - 00:54 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Søger god og billig filserver

Hej.

Jeg er på udkig efter en filserver af en art (NAS?) til at sætte på mit netværk. Den skal være i den billige ende. Har en idé om at den skulle koste omkring 1500 kroner, evt. plus disk(e). Jeg har en Netgear SC101 men den er simpelthen for dårlig.

Her er hvad jeg har af ting på mit netværk:

1 Windows PC
1 Linux PC
2 bærbare (trådløst) med Windows og Linux
Playstation 3
Xbox
Printer

Ting der køre på det:
Bittorrent
Mediaserver (til PS3'en og Xbox'en)
FTP

Jo flere funktioner den kan overtage jo bedre og den skal selvfølgelig kunne bruges fra så mange steder som muligt. Altså ikke noget med at den kræver installeret Windows software som Netgears SC101 gør.

Jeg har kigget lidt på blandt andet en Raidsonic IB-NAS2001-B (ftp, samba, torrent, printserver, m.m.) men jeg vil gerne høre herinde før jeg handler så jeg ikke ender med at miste data som jo er et problem med SC101.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
20. april 2009 - 09:01 #1
Synes generelt at Synology og Qnap har det bedste software. Men de har svært ved at matche prisen for deres modeller med plads til flere diske.

Se modellerne her:

http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=305&Sort=&Soegeord=synology&chkSoegSaetning=&searchArea=products
Avatar billede dustie Mester
21. april 2009 - 03:20 #2
Det ser lovende ud. På Synologys side ser det dog ud til 108j er udgået og efterfølgeren 109j er ikke på EDBpriser. Er den mon for ny endnu? Den mindre udgave, 106j som er på listen, understøtter kun op til 500GB. Det er ikke særlig fremtids sikret.

Jeg kigger nærmere på dem. Har du noget at sige om Qnap TS-109II vs Synology 109j?
Avatar billede bit-phreak Nybegynder
21. april 2009 - 14:06 #3
hej jeg har en god server til salg du kan se her http://ocu.dk//public_files/psu/psu.htm
hvad det er helt præcis jeg snakker om.
hvis du er intrasseret i den kan jeg godt installere FreeNAS på den i stedet for windows server 2003.
FreeNAS ligger på mange af de NAS bokse som man køber i dag og kan sagtens bruges til alt det du gerne vil have den til, hvis det bare skal være et simpelt setup uden for mange dikkedarer.
meeeeen hvis jeg var dig ville jeg kører med server 2003 eller nyere, da du har mange flere muligheder
Avatar billede dustie Mester
21. april 2009 - 22:53 #4
Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal mene. Måske det er en smartere idé. Dog ville jeg nok installere linux eller freebsd på den ;-)

Tænker lige lidt over hvad jeg rent faktisk har brug for. Jeg ved fx. ikke om der findes et gratis media server system til linux som virker med min PS3 og det er et must.
Avatar billede dustie Mester
22. april 2009 - 01:30 #5
Jeg har besluttet mig for at sætte en filserver op selv ved hjælp af en bærbar med gigabit LAN og en ekstern eSATA harddisk. Så kan jeg installere alt jeg har behov for. Så kan jeg også holde det hele krypteret osv.

Smider i et svar så kan i dele points =)
Avatar billede dustie Mester
27. april 2009 - 20:42 #6
Jeg lukker da der ikke er kommet nogle svar.