Avatar billede mutegrab Nybegynder
17. april 2009 - 01:03 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

2 computere på samme net, men kun en med forbindelse til internettet.

Hej
Jeg har 2 bærbare den ene med XP og den anden med vista. Jeg har lige skiftet internet forbindelse og kan nu ikke få mit internet til at køre på den ene (vista). Jeg har fin kontakt mellem computerne, og computeren melder heller ikke om forbindelses problemer, men i en browser sker der intet, jeg kan heller ikke bruge skype eller msn. Den anden XP virker uden problemer. Jeg bruger en netgear router og jeg har ikke tidligere haft problemer med at have 2 computere på på samme tid.
Jeg håber i kan hjælpe.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
17. april 2009 - 01:08 #1
Hej..

1. har du prøvet at tage dit kabel fra XP maskinen ?
2. De kan værer at du kun har 1 fast IP..
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
17. april 2009 - 01:08 #2
de(t)
Avatar billede mutegrab Nybegynder
17. april 2009 - 01:12 #3
Jeg har prøvet, men den virker stadig ikke, jeg har tidligere haft begge computere til at virke, men nu må jeg have gjort noget ARGHH
Avatar billede CCodam Nybegynder
17. april 2009 - 01:21 #4
#0 Er det skiftevis den ene eller den anden der ikke kan være på? Eller er det altid Vista maskinen der ikke virker?

Hvilken model er din Netgear router?

I Start -> Kør -> Skriv CMD og tryk Enter -> Skriv IPConfig /All og tryk Enter
Giv os oplysninger på IP-adresse, Subnet, Gateway og DNS for begge computere...
Imens du er i Kommandopromten, så forsøg også lige at skrive Ping eksperten.dk og se om dette lykkes

#1 Han har højstsandsynligt kun 1 dynamisk eller fast IP-adresse, men eftersom han har en Router, er dette ikke noget problem, da den via NAT/PAT kan lade baglandet (LAN'et) dele denne offentlige IP-adresse.
Avatar billede mutegrab Nybegynder
17. april 2009 - 01:22 #5
jeg skal måske tilføje at jeg har trådløs netværk, og når MSN prøver at lave en fejlfinding skriver den noget med primære porte + dns som problem. Men jeg aner ikke hvad jeg skal ændre på...
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
17. april 2009 - 01:28 #6
ok og du har installeret

Internet protokol V6
Internet protokol V4

Link-Layer Topology Discovery Mapper I/O Driver
Link-Layer Topology Discovery Responder

?
Avatar billede mutegrab Nybegynder
17. april 2009 - 01:36 #7
Hmm, det var mange ?

Det er altid min vista som ikke går på.

Fra xp kan jeg godt ping eksperten.dk det kan jeg ikke fra vista.

IP på Vista 192.168.1.2
IP på xp 192.168.1.3

Subnet vista og xp 255.255.255.0

gateway + dns vista og xp 192.168.1.1

er det oplysninger nok?
Avatar billede CCodam Nybegynder
17. april 2009 - 01:39 #8
#7 Hmm du burde ikke have 192.168.1.1 som din DNS, det er et problem med nogen netkort/routere når man benytter sig af WPA2 kryptering

prøv at sæt en af computerne til via ledning, og se hvilke DNS adresser den får, skriv dem derefter ned, og gå ind på det trådløse netværks kort, og sæt DNS manuelt op

Hvis du ikke kan finde ud af sidstenævnte på du lige sige til :)
Avatar billede mutegrab Nybegynder
17. april 2009 - 01:41 #9
min netgear model er WGR614 v6

Michael jeg har en ipv4 og ipv6 installeret, men om det er på den rigtige måde ved jeg ikke. Jeg kan ikke finde noget om link layer, men jeg har noget link-local-ipv6-adresse - det du snakker om aner jeg ikke hvad er!
Avatar billede CCodam Nybegynder
17. april 2009 - 01:43 #10
#7 Du kan også vælge at skifte din trådløse kryptering fra WPA2 til WPA, dette vil med sikkerhed sørge for at du får tildelt de rigtige DNS adresser, dog giver det en mindsket sikkerhed.

Men så igen, WPA er rigeligt på et lille privat netværk med kun 2 enheder ;)
Avatar billede mutegrab Nybegynder
17. april 2009 - 01:48 #11
så vidt jeg kan se kan jeg skifte til wep fra wpa-psk, er det det jeg skal?
Avatar billede CCodam Nybegynder
17. april 2009 - 01:53 #12
#11 Nå ok, havde egentlig regnet med at du havde kørt WPA2, men du køre åbenbart allerede WPA...du skal IKKE skifte til wep, men du blir så nød til at gøre som jeg beskrev i #8
Avatar billede CCodam Nybegynder
17. april 2009 - 02:02 #13
Der kommer lige en lille guide til hvordan du manuelt sætter DNS på dit trådløse netkort:

1. Start -> KontrolPanel -> Vælg Klassisk Visning (ude til venstre)
2. Netværks- og delingscenter -> Administrer Netværksforbindelser (ude til venstre)
3. Højreklik på din trådløse forbindelse og vælg Egenskaber
4. Marker "Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4)" og tryk Egenskaber
5. Vælg "Brug følgende DNS-serveradresser" og skriv DNS adresserne ind som du fandt, ved at ha koblet en af maskinerne til via ledning, og skrive IPconfig /all i kommandopromten
Avatar billede mutegrab Nybegynder
17. april 2009 - 13:33 #14
Tak for hjælpen, nu virker det. - næsten. Jeg har på min vista computer 3 profiler og det er kun på den ene profil internet virker. Det er på min datters profil med forældreopvervågning. Meget mystisk - nogle ideer til hvad det kan være?
Avatar billede CCodam Nybegynder
17. april 2009 - 15:27 #15
#14 Ja det lyder da godt nok mærkeligt :|

På de to profiler hvor du ikke kan få net:
Står DNS'en rigtigt hvis du laver en IPConfig /all i kommandoprompten?
Lykkes en Ping eksperten.dk i kommandoprompten?

Tjek i Internet Explorer under Funktioner -> Internet Indstillinger -> Forbindelse -> Lan Indstillinger -> om der er kryds af i at bruge en proxy server (nederst) og fjern dette, hvis det er der.

Har du prøvet at afinstallere dette forældreovervågnings program?
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
17. april 2009 - 18:56 #16
Jeg vil mene at du kan logge ind som Superadministrator og redigere bruger profilerne derfra..

"Sådan bliver du Windows Vista "Superadministrator".

1. Gå til "Start" (Windows Icon).
2. Gå til "Alle programmer".
3. Gå til "Tilbehør".
4. "Højreklik" på "Command prompt" og vælg "Kør som administrator".
5. Skriv "Net user administrator /active:yes" (og "no" for at Deaktiver).
6. Tryk på "Return" eller "Enter".
7. Nu kan Super"administrator" vælges fra "Login skærmen".
8. Gå til "Logge af" eller "Skifte bruger" og vælg "administrator".
9. Nu er administrator = Superadministrator.
Avatar billede CCodam Nybegynder
17. april 2009 - 23:34 #17
#16 Nu er det jo ikke fordi han ikke kan komme ind på de forskellige brugere, og sætte dem op ;)

Så med mindre du beskriver hvad han skulle gøre som superadministrator for at få nettet til at virke, så er det vist rimelig useless?
Avatar billede mutegrab Nybegynder
19. april 2009 - 22:10 #18
Hejsa og tak for jeres svar.
Jeg har nu forsøgt at slette forældre kontrol og har nu også mistet nettet her... da jeg så prøvede at starte det igen for i det mindste at kunne gå på nette et sted gik det galt. Nu virker nettet ikke på nogle af profilerne! Jeg har prøvet at tjekke dns indstillingerne og de er som de skal være. Jeg kan ikke lave en ping til eksperten. hmm what to do???
Avatar billede mutegrab Nybegynder
19. april 2009 - 22:44 #19
Michale, hvad vil det hjælpe mig at lave en superbruger i dette tilfælde?
Avatar billede CCodam Nybegynder
19. april 2009 - 22:56 #20
#18 Kan du nævnte hvilket program det omtalte "forældre kontrol" er? så kan det være vi lettere kan finde en løsning, da det tyder på det er her anden del af problemet ligger...

Ellers så må det jo ende ud med en geninstallation af vista :/ eller evt. en systemgendannelse, hvis det ikke er for længe siden at du installerede forældre kontrollen...
Avatar billede mutegrab Nybegynder
19. april 2009 - 22:58 #21
Jeg bruger det program som følger med i vista. Det kan ikke passe at jeg skal geninstallere windows bare for dette - lorte pc. den skal bare virke :-) Men mange tak for at i vil hjælpe en amøbe. Hvordan giver jeg jer point?
Avatar billede CCodam Nybegynder
19. april 2009 - 23:08 #22
#21 Du kan give point, når en af os ligger et svar, men jeg ved ikke helt om du har fået svar nok?
Det virker jo desværre ikke helt :/

Jeg kendte ikke lige til Forældre kontrollen i vista, har ikke lige selv leget med den, men nu fik jeg da læst op på denne...
Det du siger er at du har tilladt alt web i forældre kontrollen, og derefter helt deaktiveret forældre kontrollen på alle kontoer, men alligevel så virker nettet ikke?
Avatar billede mutegrab Nybegynder
19. april 2009 - 23:16 #23
Jeg har kun lavet forældre kontrol på en profil og med mellem sikkerhedsniveau på nettet. De andre profiler er administartorer og det er disse som ikke virker - den med forældre kontrol virkede til jeg begyndte at pille ved den for et par timer siden:-(
Avatar billede CCodam Nybegynder
19. april 2009 - 23:32 #24
#23 hvor lang tid siden er det første gang du begyndte at pille med forældre kontrol? :)
Avatar billede mutegrab Nybegynder
19. april 2009 - 23:38 #25
JEg har ikke pillet ved den før nu, det eneste jeg har gjort er at skifte netværk...
Avatar billede CCodam Nybegynder
19. april 2009 - 23:49 #26
#25 Prøv at lav en systemgendannelse til et tidspunkt før aller første gang du satte forældre kontrol op...

Der er en guide til systemgendannelse her:
http://support.packardbell.com/dk/item/index.php?i=instr_tutorials_maintain_systemrestore&ppn=PB71E01691
Gendanne computeren til en tidligere tilstand
Avatar billede mutegrab Nybegynder
20. april 2009 - 00:07 #27
hmm - god ide, men jeg kan ikke få det til at virke. Når jeg forsøger at lave et tidspunkt får jeg en besked " den planlagte opgave kunne ikke oprettes af følgende årsag: Anmodingen støttes ikke (0x80070032).
Hmm det er ikke nemt dette her.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
20. april 2009 - 00:13 #28
mener bare at man skal kunne som Superadministrator
redigere i bruger profilerne derfra..
Avatar billede mutegrab Nybegynder
20. april 2009 - 00:25 #29
yihaa det virkede med en systemgendannelse.. tusind tak for hjælpen. Og hvordan får du så dine point?
Avatar billede CCodam Nybegynder
20. april 2009 - 01:12 #30
#29 Jeg ligger lige et svar :) og det er godt at høre det hele spiller, det var ved at begynde at irritere mig :P