Avatar billede MathiasDue Nybegynder
26. marts 2009 - 19:11 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til brugervenligt tegneprogram

kære eksperten folk derude (:
da jeg skal igang med at designe og lege lidt med 3D leder jeg efter et godt brugervenligt 3D program, lige pt prøver jeg med 3Dmax, og overvejer lidt at købe Maya, da det ser lidt mere bruger venligt ud, google Sketch up kan jeg ikke helt finde ud af :S
- det jeg skal designe er evt, computer kabinetter (case modding evt)
eller huse (:
Avatar billede haverslev Novice
26. marts 2009 - 19:48 #1
Et program man f.eks bruger på HTX uddannelsen:
http://www.solidworks.dk/
Avatar billede jernrosen Nybegynder
28. marts 2009 - 11:50 #2
Jeg synes du skal holde dig til Maya - det kan hvad begynderen/den lidt øvede har brug for - de andre er ( undskyld sproget *S* ) squ for tunge at danse med.

Jeg synes Mayas drag-and-drop-funktioner i f.eks. materialer og overflader klart er at foretrække fremfor 3DSmax's lidt snørklede omveje.
Avatar billede mismis Nybegynder
31. marts 2009 - 07:20 #3
Hejsa og først og fremmest held og lykke i jagten

nu er maya og brugervenlig ikke to ting jeg normalt vil sætte i samme setning da maya er et af de programmer i 3D branchen der har den stejleste lærings kurve.

Man kan nogle gange også gøre ting mere advanceret end nødvendig
og jeg vil da sige at med det behov du har kan maya måske også være vel meget i overkanten af dit behov
da det lidt er at skyde gråspurge med kanoner.

maya er et meget dyb program som i sin tid er kommet godt ind i filmbranchen pga dens flexibilitet inden for videre udvikling for dem der har pengene til det.
mange store virksomhedder i film brancen udvikler nemlig selv værktøjer direkte til maya og deter nogle af de muligheder den har for det som har været med til at gøre at den har haft et stort indhug i branchen.

når det så er sagt så alt efter hvad dine ting skal
nu du snakker kabinetter og huse osv så ville mange nok der
havde valgt noget cad agtig system alla solidworks eller lignene

men ja det har jo også lidt at sige hvad det er du skal ende ud med,  skal det ende med renderede billeder til salgs materiale eller skal det ende med ting der skal vidersendes til en maskine som skal stanse noget ud eller noget .

nu er jeg ikke lige inde i prisen max vs maya idag
men jeg mener da også at der stadig er en Maya Personal edition
som du kan hente og ligesom prøve at smage lidt på vareren.

jeg selv bruger ligthwave 3D fra newtek og har gjort i mange år
men har også været et smut forbi flere programmer igennem min tid
men jeg er fladet pladask for lightwave
når du snakker lightwave findes der også et 3parts tool til det som hedder lightwave cad som er et tool specifikt lavet til lightwave til at modelere huse og ligngne med

et ret heftigt værktøj hvis man har styr på det
du kan se en del om lwcad her http://www.wtools3d.com/

både max maya og lightwave og for den sags skyld har alle 3 gode
render engines til at lave noget foto realistisk
nu da max for nogle år siden også har fået Mental ray med.
så det burde for ingen af pakkerne være nødvendig at gå ud og
købe extra extern render.

hvis du vil se eksempler på lightaves render
er du velkommen til at kigge på min webside www.trhlogos.dk
der har jeg en del billeder + nogel video tutorials som jeg har lavet om hvordan man kan bruge forskellige modelerings teknikker og tools.  men i mit 3d galleri kan du se noget af det jeg har lavet i lighwave , og der der er da også et enkelt billede jeg har lavet i 3D max der iblandt.

men ja,  god jagt , men tag og finde nogle trails versioner af de forskellige programme og prøv at lave den samme ting i de forskellige så du ligesom kan få en sammenligned fornemmelse af det men også test renderingen hvis du har behov for den.

Hel dog lykke i jagten

mvh

mis
Avatar billede mismis Nybegynder
05. april 2009 - 21:12 #4
hvad så er du kommet videere i din søgen ?

mvh
mis