Avatar billede net-base.dk Nybegynder
23. marts 2009 - 20:30 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Virtualhost med eget brugernavn

Hej.

Jeg har en server kørende, hvor jeg har givet et par kammerater adgang via FTP til en mappe, jeg har så samtidig lavet en virtualhost som peger på de mapper så de kan lege lidt med noget PHP.

Jeg er (eller det vil sige de er) løbet ind i et problem, hvis de vil installere Joomla f.eks som har et installer program som skriver til en eller anden fil så kan de ikke få lov til det fordi at apache køre på et andet brugernavn end FTP serveren gør.

Jeg ønsker også at de skal køres deres kode fra forskellige brugernavne så de ikke kan via PHP se hvad der ligger andre steder på serveren

Kan det lades sig gøre? og hvordan???
Avatar billede tarraq Nybegynder
05. april 2009 - 19:47 #1
Hejsa,

De behøver ikke at køre under samme bruger (det er heller nogen god idé), men apache-brugere skal ha' *læse-adgang* til filerne.

Hvis de skal ha' forskellige brugere, skal apache køre i tre instanser. Igen, Apache skal/må ikke ha' læseadgang til andet end lige webmapperne.

Mvh,
Mihael
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
05. april 2009 - 20:26 #2
Det som er min plan er at er VirtualHost skal have sit eget bruger navn.

Denne bruger skal så have læse/skrive rettigheder til den mappe som VirtualHost'en peger på.

Men hvordan gøres det?
Avatar billede tarraq Nybegynder
05. april 2009 - 20:38 #3
Du kan servere indhold ud af brugerens hjemmemappe, som regel /home/brugernavn/htdocs

Det er bare at pege "DocumentRoot" hen på den rigtige mappe, i apache.

Mvh,
Michael
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
05. april 2009 - 20:43 #4
Yeps i know, men så har Apache(PHP) ikke skrive rettigheder til mappen, hvilket jeg har brug for at det har... Da folk gerne vil køre Joomla og diverse andre PHP programmer som kræver at det har skrive rettigheder til den mappe det ligger i, derfor har jeg behov for at mine VirtualHosts har seperate usernames
Avatar billede tarraq Nybegynder
05. april 2009 - 20:47 #5
Du kan skifte gruppe på htdocs til www eller hvilken gruppe din webserver kører under. Og så give den gruppe skriveadgang.

Mvh,
Michael
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
05. april 2009 - 20:51 #6
hmm ja det kunne jeg self gøre. Det har jeg sgu ikke lige tænkt over...
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
05. april 2009 - 20:51 #7
Må jeg lige lege lidt med. men bliver desværre ikke nu...
Avatar billede tarraq Nybegynder
05. april 2009 - 20:59 #8
God fornøjelse.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
05. april 2009 - 21:00 #9
venter med at godkende svar til jeg har testet om det virker.
Avatar billede tarraq Nybegynder
05. april 2009 - 21:05 #10
fin fin. Jeg samler ikke på dem :)
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
12. maj 2009 - 00:54 #11
Fik prøvet det af og det virkede faktisk ganske fint...