Avatar billede trim Praktikant
23. marts 2009 - 16:42 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Gimp 2,6

jeg har lavet et logo i Gimp. Hvordan sørger jeg for at det kan gemmes og bruges i en opløsning der kan bruges til tryksag? Skal laves til et større banner på en væg?
Avatar billede Slater Ekspert
23. marts 2009 - 16:57 #1
Er det lavet i vektorgrafik? Hvis det er, så gem det i f.eks. EPS-format, så det kan skaleres frit efterfølgende. Hvis det ikke er vektor, kan du lige så godt opgive med det samme. Bitmap-grafik egner sig ikke til tryksager, og slet ikke i bannerstørrelse.
Avatar billede trim Praktikant
23. marts 2009 - 17:07 #2
Kan ejg i Gimp lave det til vektor? Eller bliver det automatisk det når jeg gemmer i .eps
Avatar billede Slater Ekspert
23. marts 2009 - 17:39 #3
Nej, vektorgrafik skal helst laves som vektor til at starte med, og der er ingen simpel måde at omdanne bitmap til vektor.

Der findes såkaldte tracer-programmer, der kan forsøge at omdanne bitmaps til vektor, men det er temmelig avancerede algoritmer der ligger bag, og det er og bliver gætværk fra programmets side. Nogle billeder er man heldige med, andre ligner slet ikke hvad man startede ud med - især hvis man bruger mange geometriske former.

Så vidt jeg ved er den bedste tracer http://vectormagic.com - men den koster penge at bruge. Ellers findes der f.eks. http://potrace.sourceforge.net - men den har jeg ingen erfaring med, og ved ikke hvor god den er, men den er i hvert fald gratis.

Generelt bør man dog starte med at lave det i vektor. Hvis du en anden gang skal lave logoer til den slags, er Inkscape et bedre program end GIMP til den slags - og også gratis.
23. september 2010 - 20:38 #4
(Er du stadig igang ?)
Avatar billede trim Praktikant
22. november 2010 - 21:01 #5
droppede det og gik igang med InDesign istedet og det virker lige efter bogen.