Avatar billede Fejlen Nybegynder
22. marts 2009 - 15:55 Der er 9 kommentarer

autofilter i php og mysql

Hej .

er der mon nogen der ved om der findes en funktion i mysql som ligner autofilter ( lidt ligesom i excel ) .
Filtrene skal dog sidde i venstre side og ikke i toppen som i excel - og stadig som dropdown

Man kan jo godt lave den selv fra bunden men det vil jo tage en krig - specielt for for en nybegynder som jeg.

jeg bruger mysql, php på en apacheserver.

databasen skal bruges til at udvælge /sortere / filtrere produkter ud fra data om produktet som er opsat i koloner

håber nogen har prøvet det eller ved hvor jeg finder en god løsning =0)
Avatar billede Slater Ekspert
22. marts 2009 - 16:23 #1
Det kan naturligvis være der er andre PHP/MySQL-folk herinde, der er mere kendte i Excel, men personligt aner jeg ikke hvad et autofilter er. Kunne man få dig til at uddybe, og eventuelt forklare hvilket resultat du vil frem til?
Avatar billede Fejlen Nybegynder
22. marts 2009 - 18:02 #2
Autofilter er en standard-indbygget funktion i excel.

hvis du har data liggende  i flere koloner men nemt vil kunne sortere eller rettere filtrere data fra så du kun ser det du har behov for - den skjuler de data som falder uden for dine valg =0)
- er vist lidt svært at forklare med ord * ha ha *
du kan se et eksempel her:
http://www.contextures.com/xlautofilter01.html

det gør det lidt lettere =0)

tak for interessen =0)
Avatar billede zynzz Praktikant
22. marts 2009 - 19:20 #3
Snakker du om et webbaseret autofilter eller bare et program du kørere på computeren, hvis ja til det sidste prøv: http://www.snapfiles.com/downloadfind.php?st=mysql&action=s&search=Find+it&lc=1
Avatar billede Fejlen Nybegynder
22. marts 2009 - 20:19 #4
- løsningen jeg søger - bør køres på på en webserver - efter hvad jeg har læst mig frem til skulle det gøre at filtreringer og søgninger hurtigere hvis det foregår på serveren før det videresendes til brugerens pc istedet for lign løsning på den lokale PC =0)

Tak igen for interessen =0)
- jeg  er ret spændt på om der er nogen der kan finde løsningen =0)
Avatar billede Slater Ekspert
22. marts 2009 - 20:29 #5
Så vidt jeg forstår det, er det jo hele det SQL er: et stort "autofilter".

Hele formålet med SQL er at kunne vælge eller fravælge data ud fra brugerdefinerede kriterier. En "SELECT FROM tabel WHERE product='bananas'" vælger kun rækker hvor product er lig med "bananas".

MySQL er jo til gengæld kun et RDBMS, og ikke en brugerflade, så at snakke om drop-down menuer i SQL giver ikke rigtig mening. Leder du efter en løsning i f.eks. PHP, hvor du kan vælge at se visse rækker fra en database du har, ud fra valgte kriterier? Eller er jeg helt på vildspor her?
Avatar billede Fejlen Nybegynder
22. marts 2009 - 21:48 #6
Hej Viperine.

Du  har ret mht til Mysql - jeg bruger også php som jeg skrev i startindlæget - ;0) - men tingene skal jo arbejde sammen - det kan sagtens være at filteret skal bygges i php - det ville da kun være naturligt =0)
Du har også ret i at jeg har en database som jeg vil vælge fra (filtrere )
da der er 7 dropdownmenu'er som skal kunne ændre udseende efter forudgående valg - så hvis man vælger et punkt f.eks. i menu 1 ændres menu 2 så man kun kan vælge kriterier som den nye liste( database) så rummer ! - listen vil så hele tiden blive kortere og kortere jo flere valg ( fravalg)man laver  og til sidst står man så med 2 eller 3 produkter =0)vil du have den røde eller den blå .

- jeg har aldrig brugt et forum før måske jeg ikke har været så god til at forklare =0(

Nu er jeg altså nød til at vide hvad det er der er på dit billede, jeg kan slet ikke blive klog på det * ha ha *
Avatar billede leif Seniormester
22. marts 2009 - 22:46 #7
Avatar billede leif Seniormester
22. marts 2009 - 22:50 #8
Avatar billede Fejlen Nybegynder
22. marts 2009 - 23:30 #9
Hej Leif.

Det ser rigtigt ud - dropdown-menuerne opfører sig lidt som jeg tænker - men ajax kender jeg slet ikke - dit næste link var meget rammende . jeg håber dog satdig på at det vil kunne laves i så få sprog som muligt - jeg er jo blot newbie og kan meget vel miste overblikket hvis jeg både skal kunne styre html - php - ajax - mysql ... nøøj så mister vist overblikket men du har fat i den lange ende - håber ikke jeg kommer til at virke besværlig =0)

Jeg er meget taknemmelig for at prøver at hjælpe =0)