Avatar billede fajens Mester
08. marts 2009 - 22:09 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

update / insert

Hej

Jeg plejer at få en liste i .csv format som jeg opgdaterer en tabel med da der normalt kun har været opdateringer af nogle rækker.

Men nu er der også nye rækker i .csv filen.

Hvordan kan det laves i en arbejdsgang.

At tabellen i MySql bliver opdatret og der tilføjes nye rækker.

Med hilsen

Frode A. Jensen
Avatar billede Slater Ekspert
08. marts 2009 - 22:13 #1
Hvis du har ID'et (eller en anden unik kolonne) med i .csv'en, skal du bare bruge REPLACE i stedet for INSERT.

Hvis ikke, hvad identificerer så rækkerne så du kan opdatere dem?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. marts 2009 - 22:40 #2
En REPLACE laver et nyt id, hvis dette er autoincrement - hvilket bestemt ikke altid er ønskeligt.

Ellers må du lave et lille script, der først SELECTer, og ud fra resultatet vælger INSERT eller UPDATE.
Avatar billede Slater Ekspert
08. marts 2009 - 22:53 #3
Hvis man ikke vil have de opdaterede auto-ID'er, kan man jo med fordel bruge INSERT ... ON DUPLICATE KEY UPDATE i stedet.
Avatar billede fajens Mester
09. marts 2009 - 18:42 #4
Hej

Tak for jeres indlæg, men umiddelbart ser det ud til at jeg skal arbejde lidt med det sidste svar fra viperine. Det må komme an på en prøve.

Men der er da lidt at arbejde videre med.

Smidt et svar

Hilsen

/fajens
Avatar billede Slater Ekspert
09. marts 2009 - 20:55 #5
Gerne :)