Avatar billede angelenglen Nybegynder
27. februar 2009 - 10:10 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Ekstern power-knap

Jeg har en bærbar computer (Lenovo R61), som jeg gerne vil bruge som mediecenter, delvist pga. det lave strømforbrug og fordi den ikke fylder/larmer så meget som en almindelig pc.

Men det er jo ikke praktisk at skulle åbne låget hver gange den skal tændes, for så kan den jo ikke gemmes væk på en hylde i hifi-skabet.

Derfor har jeg brug for en ekstern power-knap, fx tilsluttet via USB.

Jeg fandt et produkt, "Sharkroon PC Jump Start Buttons", desværre kan jeg ikke finde nogen steder at købe sådan en.
http://news.softpedia.com/news/Sharkoon-039-s-Jump-Start-PC-Startup-at-the-Push-of-a-Button-79893.shtml

Nogen der har forslag til at komme videre?
Der er ikke tilsluttet eksternt tastatur til den bærbare.
Avatar billede hjorth89 Nybegynder
27. februar 2009 - 10:18 #1
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. februar 2009 - 10:23 #2
køb en brugt docking station til den, så har du en power knap. Ny prisen for en dockingstation er 1400 kr.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. februar 2009 - 10:33 #4
sharkoon's power knap skal forbindes direkte til et stik på motherboardet. Det vil jeg nok ikke anbefale at du forsøger på den bærbar, da det kan være at der slet ikke er et sådan stik.

The device connects to the computer's motherboard, and acts like a cable remote switch.
Avatar billede angelenglen Nybegynder
27. februar 2009 - 10:42 #5
Damn, fordi der er USB-stik på, var jeg så naiv at jeg troede den var forbundet via USB.

En Dockingstation eller Portreplikator ville også løse problemet, desværre har jeg ikke kunnet finde en (brugt eller ny) for under 950 kr, og det er liiiiige i overkanten!
Avatar billede thov Forsker
27. februar 2009 - 15:11 #6
Kan du ikke bare aktivere 'Wake-on-USB' i BIOS ?
Så tænder computeren (fra dvale), når du flytter på en mus, eller taster på et keyboard, begge tilsluttet en USB port (eller en BT-dongle i samme).

Det virker fint her - min 'stationære' laptop åbner jeg aldrig.
Avatar billede angelenglen Nybegynder
27. februar 2009 - 16:40 #7
Jo, men netop fordi den skal bruges som mediecenter, er det ikke meningen at der skal tilsluttes hverken mus eller tastatur.

Jeg vælger løsningen med en Docking station, mest fordi jeg var heldig at vi fandt en der er kompatibel i kælderen på mit arbejde, så det er en gratis løsning for mig, og den er i hvertfald en løsning der virker.

Ellers var det desværre nok endt med at jeg måtte gemme en mus eller et tastatur et sted, så det kunne bruges som tænd knap.

Da både james_t_dk og thov's svar bar brugbare løsninger, og hjorth89 fandt det produkt jeg spurgte på (selvom det ikke kan bruges til bærbare) vil jeg gerne fordele points mellem jer alle.

Så hvis i gider smide et svar, ville det være fedt :-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. februar 2009 - 18:39 #8
skal der heller ikke trådløst keyboard på? Hvordan vil du så styrre dit medie center? men en USB remote? Det kan du også vække det med.
Avatar billede thov Forsker
27. februar 2009 - 22:18 #9
Ingen point her - jeg står over :-)
Avatar billede angelenglen Nybegynder
28. februar 2009 - 03:30 #10
Jep, en Microsoft Media Home Remote burde være rigeligt, når først mediaceinter er installeret og konfigureret korrekt.
Keyboard og mus er efter min erfaring ret overflødige.
Avatar billede angelenglen Nybegynder
14. september 2009 - 09:39 #11
Jeg endte med at få en Dockingstation til den, for der sidder en power-knap derpå.
Avatar billede angelenglen Nybegynder
14. september 2009 - 09:40 #12
Fjernbetjeningen ville også have kunnet vække den via USB, hvis det ellers var muligt at aktivere "Wake on USB" på en R61'er.