Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
20. februar 2009 - 21:15 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Option-klik på layer-funktion i Illustrator

I Photoshop kan man option-klikke (alt-klikke i Windows-verden) mellem to layers for at "maske" dem eller hvad det nu hedder. Er der en lignende funktion i Illustrator?

På forhånd tak!
Avatar billede kringleraket Nybegynder
23. februar 2009 - 08:43 #1
Det du leder efter er nok en clipping mask.
Marker det du skal have "masket". (Det må gerne ligge på samme lag).
Og så...
Objekt -> Clipping Mask -> Make
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
23. februar 2009 - 13:56 #2
Ja, det var lige præcis det jeg mente. Mange tak.

Lige et opfølgende spørgsmål: Hvis jeg fx laver en blå firkant og en gul firkant og laver en clipping mask mens den blå ligger øverst, kommer den gule firkant ind i den blå, hvilket jo er fint. Men den blå mister sin farve. Man kan selvfølgelig bare give den farven igen, men er der ikke en måde hvorpå man kan lave masken uden at nogle af de involverede dele mister deres fill farve? Dette tænker jeg ville være praktisk hvis delenes fill farve ikke bare er en solid color, men fx en avanceret gradient med mange farver og opacities i sig.
Avatar billede kringleraket Nybegynder
23. februar 2009 - 15:25 #3
Det vil rigtigt give nogen mening hvis Clipping Path'en beholdte sin farve, for så ville den jo ikke længere bare være en Clipping Path. Den figur der bliver beskåret af Clipping Path'en, beholder jo sin farve/gradient/gennemsigtighed etc.
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
23. februar 2009 - 16:38 #4
Okay. Det kan være at den måde jeg ville bruge den på ikke helt er rigtigt. Men skidt med det, nu ved jeg hvordan man gør. Tak for hjælpen!