Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
20. februar 2009 - 21:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Eksport af projekt

Jeg har netop lavet et stykke grafik i Illustrator - et transperent batteri med sort baggrund. Det ser fint ud i Illustrator, men når det bliver eksporteret bliver den sorte farve mere "fesen" og lysere i det. Desuden har jeg lavet en reflektion af batteriet under det "rigtige" batteri og puttet en maske over det for at få det til at fade væk, hvilket vil sige at betteriet bliver mere og mere udtydeligt og til sisdst er helt usyngligt ca. midt på det. Sådan ser det ud i Illustrator, men når det bliver eksporteret fortsætter det længere end til midten før det fader væk.

Er der nogle der kan hjælpe mig?

På forhånd tak!
Avatar billede kringleraket Nybegynder
23. februar 2009 - 08:23 #1
Er din Document Color Mode, CMYK eller RGB, og hvad eksporterer du som?
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
23. februar 2009 - 08:48 #2
Min color mode er RGB. Jeg synes den blev flottere sådan. Kan du forresten give en hurtig forklaring på hvad forskellen er?

Jeg har prøvet at eksportere både som .jpg og .png.
Avatar billede kringleraket Nybegynder
23. februar 2009 - 12:02 #3
Her kan du læse om forskellen på RGB og CMYK:
http://www.ddpff.dk/index.php?mod=main&area=2&top=26&parent=65&id=67

Du skal sørge for at din sorte baggrund er defineret korrekt.
Helt sort i RGB er: R=0 G=0 B=0

Under Preferences i Illutrator kan du vælge Appearance of Black.
Her kan du under Printing/Exporting vælge Output All Blacks Accurately.

Så skulle du gerne få en dyb sort i din jpeg.
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
23. februar 2009 - 14:13 #4
Tak for linket og svaret. Det var min baggrund der var defineret forkert. Det synes jeg ellers at jeg havde tjekket om den var, men åbenbart ikke. Jeg har ikke brugt Illustrator særlig meget. Jeg forstår stadig ikke hvorfor den farve de kalder "black" i de der swatches ikke er rigtig sort.

Hvis jeg går ind under Prefs -> Appearance of Black kan jeg, som du siger, se valgmuligheden "Output (eller display) all blacks accurately". Jeg kan også vælge "Rich black". Hvad er dette?

P.S. du må meget gerne smide et svar i stedet for en kommentar næste gang så du kan få point.
Avatar billede kringleraket Nybegynder
23. februar 2009 - 15:37 #5
Black i den sammenhæng er 100% af den sorte farve(K) i CMYK-systemet.
Hvis man vil have en farve der er mørkere skal der også blandes lidt cyan, magenta og gul i. dette er en Rich Black.

I tryksager er tekst ofte trykt i 100% K., men på størrere flader er den ikke altid "sort" nok.
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
23. februar 2009 - 16:36 #6
Så opnår man den mørkeste sorte ved at vælge "Rich black" eller "accurate black"?
Avatar billede kringleraket Nybegynder
23. februar 2009 - 20:18 #7
Det kommer lidt an på hvilken sort du har :-)
Ved rich black vises alle typer sort som dyb sort.
Ved accurate black vil AI forsøge at vise din sorte så nøjagtigt som muligt, hvad enten den er dyb eller ej.
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
23. februar 2009 - 22:35 #8
Okay. Det er vel okay bare at lade den være sat til standarden "Rich black" så :) Mange tak for hjælpen!