Avatar billede SuneT Nybegynder
15. februar 2009 - 17:14 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Problemer med skærmkort

Efter at jeg har geninstalleret windows xp, grundet fejl i reg. databasen, kan jeg ikke finde nogen driver som virker til mit grafikkort.
Jeg har en Toshiba Satellite A60, hvor der kun fulgte en gendannelses cd med. Den virkede ikke så jeg har måtte bruge en ny windows xp version.
Jeg ved ikke helt hviklet grafikkort der sidder i maskinen udover at det er et nvidia geforce FX.
Har prøvet om jeg kunne finde driver på nvidias hjemmeside, men de skriver allesammen at der ikke kunne findes nogen driver som er kompatibel med den aktuelle hardware.
Når jeg går i enhedshåndtering står den som ukendt, skærmkort (VGA-kompatibel.
Lydkortet virker desuden heler ikke.
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
15. februar 2009 - 17:36 #1
Her er Display Driveren til Toshiba Sattelige A60 til WinXP

http://support1.toshiba-tro.de/tedd-files2/0/display-20080416164821.zip

Her er lysdriveren:
http://support1.toshiba-tro.de/tedd-files2/0/sound-20080604144153.zip

Hvis der er problemer kontakt Toshiba support på +4580017492
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
15. februar 2009 - 17:37 #2
Satellite* ;)
Avatar billede teknik Juniormester
15. februar 2009 - 18:15 #3
De links ser fornuftige ud.

Dit væsentligste problem er/var nok,
at A60 anvender et ATI baseret skærmkort.
Søger du en "universal" driver er det derfor catalyst, og ikke Nvidia Forcevare(detonator) du skal lede efter.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
15. februar 2009 - 18:45 #4
lige præcis ;)
Avatar billede SuneT Nybegynder
15. februar 2009 - 23:04 #5
Tak for hurtigt svar.
Når jeg prøvet at installerer drivere fra det link du skrev, kommer denne besked:
Installationsprogrammet kunne ikke finde komponenter, der kan være installeret i den aktuelle hardware- eller softwarekonfiguration. Kontroller venligst at du har den nødvendige software eller hardware.

Hvad gør jeg forkert?

Jeg kører xp pro, det noget med sagen at gøre?
Avatar billede teknik Juniormester
16. februar 2009 - 09:49 #6
...Ahem...kan jo ikke se om du ved det, måske gør du allerede således, men nu får du den lligevel....

Da der er tale om en pakket/zippet fil, så bør du højreklikke på den downloadede fil og vælge fx. "udpak til..."
(default foldernavn lig filnavn er ok)
Derved udpakkes den komprimerede ZIP fil.
For at kunne installere driveren.
Gå så ind i den folder du så får, og kør "setup.exe" (for skærmkort er der ATI logo på filen.

..Et andet spm.
http://www.eksperten.dk/spm/835050
indikerer (dog på en zepto), at ATI kortet kan være et tilvalg, og at det dermed kan være et helt tredie - onboard grafikkoert, som du har.
Freeware programmet PC Wizard kan åbenbart give info om "hvad man har"
http://pc-wizard-2008.en.softonic.com/download
Avatar billede SuneT Nybegynder
17. februar 2009 - 19:37 #7
Nu har jeg fået det til at virke.
Jeg installerede pc-wizard som kunne fortælle mig at jeg kørte med GeForce FX Go 5200 skærmkort (det kunne jeg også se på Ccleaner har jeg fundet ud af).
Efter at have googlet på det fandt jeg dette link:

http://fredfred.net/skriker/index.php/geforce-fx-go5200-with-latest-forceware-drivers/

Jeg fulgte beskrivelsen og så virkede det. Lidt besværligt syntes jeg nok. Mon det er fordi min maskine er af ældre dato?

Men tak for hjælpen.
Tænkte på at dele pointene, så smid et svar.
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
17. februar 2009 - 21:28 #8
Okay, det var da mærkværdigt :)
- for ifølge Toshiba selv, er det er ATI-kort
http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/download_drivers_bios.jsp?LNG=19&service=ND&service=ND&banner_id=DRIVER_UPDATE

men pyt nu med det - det vigtigste er at du fandt en løsning :)

/K
Avatar billede teknik Juniormester
18. februar 2009 - 23:10 #9
Lidt mystisk med Nvidia kortet, som Nvidia ikke supporterer
(givetvis fordi det er en del af deres afale med Thoshiba)
..har set et lignende "det kort kender kortproducenten ikke" problem før, men da var det i en Medion.

Men det vigtigste var da at det kom til at funke ;-)