Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
07. februar 2009 - 14:07 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Emaile et projekt direkte fra Photoshop

Kan man sende et projekt man arbejder på i Photoshop direkte videre til ens email klient (i mit tilfælde Apple Mail) i et givent format? Jeg har netop lært om actions og har lavet en hvor mit projekt bliver gemt på mit skrivebord i .jpeg, men jeg kunne godt tænke mig at vide om man kan få det direkte til ens email klient ligesom man fx i Pages eller Word kan sende et dokument til ens email klient uden først at være nødt til at gemme det og attache det til en ny email.

På forhånd tak :)
Avatar billede justrace Novice
07. februar 2009 - 14:59 #1
Nej, Photoshop er et billedredigeringsprogram, og word er et brev/tekstbehandlingsprogram.

En anden grund er at de fleste filer der bliver behandlet i et proffessionelt program som Photoshop er større end de fleste vil vælge at sende med en mail. Og hvis man kunne ville det være alt for risikabelt at glemme selv at få gemt, og hvis mailen returneres med fejl er alt spildt.

En anden ting, det er enormt dårlig stil at gemme på sit skrivebord. Brug en genvej i stedet, for der er alt for stor risiko forbundet med at have vigtige filer liggende og flyde der.
Photoshop bliver også ret meget sløvere af at bruge skrivebordet/C:\ til scratch disk(e).
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
07. februar 2009 - 15:18 #2
Okay, jeg synes bare, at jeg havde læst et sted at dette var muligt i CS4, men åbenbart ikke.

Mht. skirvebordet gemmer jeg aldrig mine .psd filer der. De er organiseret i mapper i min Finder. Men hvis jeg fx skal sende mit projekt på mail til en der ikke kan åbne .psd filer, gemmer jeg en .jpeg fil på skrivebordet, smider den ind i en mail og sletter den derefter.

Tak for hjælpen :)
Avatar billede justrace Novice
07. februar 2009 - 15:44 #3
Ok, så er jeg mere rolig med hensyn til dine filers placering.

Kiggede lige i min PS CS4 (Kun til hobbybrug :) ) for det andet var et rent gæt og kunne ikke lige se noget. Men det er nok det her du har hørt: http://help.adobe.com/en_US/Photoshop/11.0/WS9A1F9F99-C47F-49cb-B30E-0AB2F664DED6.html

Fandt det i PS CS4 under Hjælp>How to Create Web Images > Save a file to email.
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
07. februar 2009 - 18:06 #4
Ah, ja, det kan sagtens være. Det er heller ikke fordi det er det store problem lige at gemme til skrivebordet med en action og så smide filen i en mail. Jeg ville bare lige høre om det andet var muligt. Men jeg kan også godt se argumentet for hvorfor Word og Pages kan, mens Photoshop ikke har denne funktion.

Endnu engang tak for hjælpen :)
Avatar billede justrace Novice
07. februar 2009 - 18:20 #5
Selv tak, og hvis du er hurtig kan du nå at bestille den her inden de finder ud af at prisen er vildt billig: http://www.saxo.com/dk/item/stacy-cates-photoshop-cs4-bible-paperback.aspx

Tror den normalt koster det dobbelte. :)
Det er jo en klods på lige over 1.000 sider.
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
08. februar 2009 - 12:48 #6
Fedt! Den kigger jeg da lige lidt nærmere på!

Tak for tippet :)
Avatar billede justrace Novice
08. februar 2009 - 13:54 #7
Det var så lidt. :)
Avatar billede justrace Novice
08. februar 2009 - 23:41 #8
Fik du bestilt bogen?
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
09. februar 2009 - 16:43 #9
Ikke endnu. Jeg har fået en i julegave ved navn "How to do everything with Photoshop CS". Jeg ved ikke om du kender den? Jeg tænkte, at jeg måske ikke behøvede begge, sevom jeg kraftigt overvejer den du linkede til. Den kostede jo ikke så meget :)
Avatar billede justrace Novice
09. februar 2009 - 17:16 #10
Ok, men det er jo en lidt ældre sag, altså Photoshop CS. Siden er der jo CS2, CS3, og nu CS4.

CS4 har fået et par kraftige overhalinger med sig.

Her er lidt at kigge på:
http://www.moderskeppet.se/photoshop/cs4/

Start med at skænke kaffen....

Men den bibel vil jeg ikke selv undvære. (Nej, jeg har ikke aktier i SAXO)
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
09. februar 2009 - 17:32 #11
Jeg tror, uden at vide det med sikkerhed, at de med CS mener CS-serien generelt. Den er nemlig blevet genudgivet flere gange - også for nylig. Så jeg tror de snakker om generelle principper. Men jeg kan godt se, at hvis man køber CS4-"biblen" ville man være dækket ind og få meget mere end bare gennerelle principper :)
Avatar billede justrace Novice
09. februar 2009 - 17:41 #12
Jo, men der sidder jo mange rund i firmaer og i hjemmene med de andre udgaver.

Jeg har eks. PS 6 Biblen, og den bruger jeg da stadig. Mange af funktionerne er jo de samme, og det er godt at kunne slænge sig hen i sofaen med den. Det er bare p.... irriterende at man tit bliver grebet af en eller anden funktion som man altså bare må rejse sig for at prøve. :)
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
10. februar 2009 - 00:28 #13
Nåh ja, det er klart. Så er det sgu nok den forkerte bog jeg har fået fat i :)

Ja, det kan jeg da godt forestille mig at det er. Så må du have en bærbar så du ikke behøver at rejse dig ;)
Avatar billede justrace Novice
10. februar 2009 - 00:49 #14
Forkert og forkert, den er da absolut brugbar. Det eneste er de nyeste funktioner der ikke er med.

Har du prøvet Content Aware Scale? Ved ikke hvor tit man kommer til at bruge det, men det ser s'gu godt ud.

Jamen det her er "Det mest digitale hjem" i miles omkreds. Selv i køkkenet er der en PC på væggen. :) og 3 web-servere i "hulen" osv.

Men det var jo for at undgå pc'en man skulle hen på sofaen. :)

Nåh ja, og en el-regning der kan vælte A P Møllers økonomi. :D

Når den sidste lampe er slukket om natten, løber el-måleren med små 450W
Avatar billede justrace Novice
10. februar 2009 - 11:19 #15
Har lige fået mail fra SAXO om at bøgerne er på vej. :D
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
10. februar 2009 - 16:25 #16
Nåh ja, det er selvfølgelig rigtig nok. Ja, Content Aware Scale er så fedt!

Jamen, jeg kan da godt høre på det hele at sofaen måske næsten er det eneste sted hvor der ikke er en PC ;)

Er bogen på vej til dig eller til SAXOs lagre?
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
10. februar 2009 - 16:26 #17
Jeg synes nemlig det så ud som, på deres side, at den ikke var udkommet endnu...
Avatar billede justrace Novice
10. februar 2009 - 16:37 #18
Ja øh, næsten, der står en bærbar vad siden af sofaen. :)

Bogen er på vej til mig, og den skulle være fremme i morgen. :)

Ja men hvis man klikker på detaljer, står der udgivet den 26-01-2008. :)
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
10. februar 2009 - 16:48 #19
Nå, næsten rigtigt ;)

Okay, jamen så må jeg vidst lige tjekke min kontobeholdning og se om der ikke kunne blive en lille bibel til mig også :)
Avatar billede justrace Novice
10. februar 2009 - 16:53 #20
Det tager jo et par dage hvis de ikke har bestilt mere end en. Jeg bestilte den 30-01-2008
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
10. februar 2009 - 23:50 #21
Okay. Det haster heller ikke. Men den lyder som en god investering :)
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
10. februar 2009 - 23:51 #22
Står der noget om frihåndstegning på tegneplader i de "bibler" eller er det ikke noget de beskæftiger sig med?
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2009 - 00:57 #23
Har kigget i PS6 biblen, men kunne ikke umiddelbart finde noget. Men det kan nok henvises til at det jo er et temmelig proffessionelt program, og regner med brugeren ved hvordan man bruger digitizeren.

Har du en? Hvis, så er der jo ingen grund til jeg ridser op hvordan den kan hjælpe i arbejdet.
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2009 - 01:01 #24
Men frihåndstegning er nok mere Illustrator, hvis det skal være Adobe.
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
11. februar 2009 - 01:07 #25
Jeg har en. Jeg bruger en til Photoshop, men tænkte at man måske i sådan en bog kunne finde nogle tegneøvelser, tips om brushes osv... Men det er mere Illustrator? Det er egentlig aldrig helt gået op for mig hvad det skal bruges til, men jeg har heller ikke kigget nærmere på det.
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2009 - 01:31 #26
Jeps, Illustrator er et tegneprogram i stil med (Nu får jeg på puklen af alle de der Adobe-nørder *GG* ) Corel Draw.

Det er på tegnesiden lige så stærk som photoshop er til billeder. :)

Hvilken Digitizer har du?
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
11. februar 2009 - 01:43 #27
Nå, jeg troede det var mere til page layout og sådan noget. Når man ser de der tegnevideoer på youtube troede jeg at det var i Photoshop! Men navnene på de to antyder selvfølgelig også mere henholdsvis billed og tegning :)

Jeg har en Wacom Intuos3 A5 Wide. Jeg ved ikke så meget om digitizers, men indtil videre har jeg været rigtig glad for den.
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2009 - 02:17 #28
Det må være InDesign, afløseren for PageMaker, du tænker på. Nu har jeg ikke set nogen af de tegnevideoer, er næsten aldrig forbi youtube, men det er det sandsynligvis. Du kan jo prøve at linke til en af dem. :)

Wacom er nok også noget af det bedste, og har selv en Graphire A6, og en helt ny Intous A4 Oversize, DTP version. Syntes til hobby-brug at A3 Vide var et lidt dyrt valg. Omvendt har jeg jo hældt over 20.000 i CS4 Production Premium pakken, såh.... :)

Købte i August CS3, og må indrømme at jeg var lidt "pissed" på Adobe da de kort efter promoverede CS4, som jeg så opgraderede til.
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
11. februar 2009 - 18:37 #29
Ja, det var InDesign jeg tænkte på kan jeg godt se nu. Jeg har lige læst en kort introduktion til nogle af Adobes programmer på Wikipedia. Sjovt, jeg har altid troet at Photoshop var både tegninger og billeder og Illutrator var opsætning.

Her er en af de tegnevideoer jeg snakkede om: http://www.youtube.com/watch?v=ieXwQGRWhhU. Men han brger godt nok Photoshop står der. Lidt mystisk?

Jeg har ikke så meget sammenligningsgrundlag til min digitizer, men jeg er i hvert fald rigtig glad for den. Jeg synes at A5 wide er en ganske god størrelse for mig som meget let øvet.

Det kan jeg godt forstå. Men en upgrade er vel en del billigere i det mindste :)
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2009 - 22:24 #30
Jamen du er lovligt undskyldt, for jeg render på mange der har samme opfattelse, og det er nok fordi Photoshop "kender alle" som et "billed-program" og mange bruger det også til tegning.

Men hvis du prøver lidt ihærdigt, for de første timer er Illustrator tungt, så vil du hurtigt opdage, at hvis du er til tegning, så har du fundet det rette sted at udfolde dig. Selvom INTET kan slå en god blyant og en god skitseblok.

Jeg får denne besked hvis jeg klikker på dit link: The URL contained a malformed video ID.

Den eneste fordel ved en større digitizer er til hobbybrug til at overse. Den kan være lidt nemmere at placere mere præcist, men hvis man zoom'er et klik giver det jo det samme. "Opløsningen" på de to er den samme.

Jo da, sådan en opgradering koster skam "kun" 6.050,- oven i de 16.000,- jeg lige havde brugt på CS3. :(
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2009 - 22:26 #31
... tjekkede lige fakturaen: 14.399,20 DKK for CS3.
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
11. februar 2009 - 23:38 #32
Hvad så med det her: http://www.youtube.com/watch?v=ieXwQGRWhhU? Ellers kan du søge på youtube.com efter "speed painting de mattia", hvis det interesserer dig altså ;).

Det lyder underligt at mange bruger Photoshop hvis Illustrator er beregnet til det. Det har vel nogle bedre tegne-tools og sådan nogle ting?

Ja okay, det kan jeg godt se, men jeg synes at A5'eren var dyr nok og jeg havde slet ikke regnet med at bruge så mange penge på en. Men nu tænkte jeg, at hvis det skulle være så ville jeg sgu også have en ordenlig en.

Nåh, kun 6.050... Det er jo ingenting :(
Avatar billede justrace Novice
12. februar 2009 - 00:40 #33
Linket går stadig kun ind på en side uden at vise en specifik video, men med den anbefalede søgning gik det fint. :) De er ret dygtige, men den med Jennifer Love Huwitt syntes jeg han kom lidt vel hurtig omkring den dersens kavalérgang. Der kunne han godt have været lidt grundigere (Læs: Brugt lidt mere tid). :)

Ved heller ikke hvad forklaringen er, men Illustrator er klart Ps overlegen til tegning, og der er et væld af værktøjer til det.

A5'eren er et ret godt valg, og ved heller ikke til mit brug om det er den helt store gevinst ved A4, men da jeg ville have en lidt større end den A6 havde jeg kig på de tre størrelser: A5, A4, A4 oversize A3, og valgte så bare den i midten til højre.

Syntes nu ikke det er dyrt for sådan en, og som du selv er inde på, så kan man lige så godt vælge noget ordenligt grej når man nu alligevel skal om i baglommen. Der er ikke noget mere frustrerende end have brugt sine penge på noget skrammel som ikke virker ordentlligt, og som man så ikke kommer til at bruge fordi det så er nemmere uden.

Tror forresten nok jeg kan finde en kasse af den slags dimser rundt omkring i skufferne. :)

Ja altså herregud, 6 kilo, det sagde jeg også til Adobe da jeg ringede til dem, men jeg var nok ikke helt "veltalende" da jeg sagde det. :) Jeg skulle bare have købt CS3 en uge senere, så var jeg kommet til at betale betydeligt mindre. Noget med dem der har købt inden for en hvis periode inden den nye kom på gaden pris. :( Én skide uge!!! Jeg forsøgte ellers med at jeg jo bare er en fattig nørd der kun skal bruge det til hobbybrug, men de var ligeglade. Det er s'gu da 2 månedslønninger for sådan en af deres telefonsælgere, men det hjalp ikke en dyt.

Men jeg ville jo have den nye CS4, og har da heller ikke fortrudt det, for med de nyeste funktioner er det jo lige før CS3 ligner en husmor udgave ved siden af. :)

Men du fotograferer vel også en del, eller er det "kun" tegning der trækker? Jeg tegner selv en hulens masse, men det er nok foto der rykker mest, og det er knagme også dyrt nok.
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
12. februar 2009 - 01:26 #34
Ja, de er skide dygtige, det er ret fedt at se. Jeg har slet ikke sat mig ind i Illustrator og dets værktøjer, som du nok kan høre, men jeg vil da prøve nogle tutorials og den slags. Jeg har altid søgt på tegne-tutorials til Photoshop og har derfor aldrig rigtig fundet noget der kunne bruges.

Nej, det er nemlig så irriterende at købe noget skrammel og så skulle ud og bruge endnu flere penge fordi man så alligevel skal have noget bedre.

Jeg ved ikke nok om PS CS3 og PS CS4 til at værdsætte alle PS CS4's funktioner i forhold til PS CS3, men der er en hel basal ting som de har forbedret for Mac-brugerne: Interfacen. Muligheden for at arbejde med en application frame er simpelthen noget af det bedste. Det virker som en meget lille ting måske, og det er det muligvis også, men jeg synes bare at arbejdet flyder SÅ meget bedre og det er jo også vigtigt.

Jeg har tænkt mig at begynde at fototgrafere, men jeg skal først have anskaffet mig et ordenligt kamera. Det jeg mest laver nu er noget billedmanipulation, effekter, billedfinpusning og forskellige designs fx til hjemmesider og temaer til fx Powerpoint. Så det er ikke fordi det kun er tegning der trækker, bestemt ikke, men jeg har altid godt kunne lide at tegne og jeg synes at computertegning åbner for så mange muligheder som man ikke har når man tegner i hånden, og derfor er jeg meget interesseret i at blive bedre til det :) Photoshop vil nok være det program som jeg kommer til at bruge mest, men jeg kunne godt tænke mig at blive bedre til Illustrator og også få lidt kendskab til InDesign...