Avatar billede bas Forsker
07. februar 2009 - 11:52 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Egenskaber for afsendte mails

Hej eksperter

I GroupWise kan man i sine afsendte mails klikke på fanebladet Egenskaber og der se, om mailen er blevet modtaget og læst af modtageren.
Kan man gøre noget tilsvarende i Outlook 2003?

Jeg er godt klar over, at man kan vælge at anmode om kvittering, når mailen er modtaget og læst, men har man ikke mulighed for at se dette under Egenskaber eller lign. i sine afsendte mails lige som i GroupWise?

Mvh. Martin
Avatar billede justrace Novice
07. februar 2009 - 11:58 #1
Nej, for du har jo ikke adgang til andres mail-bokse.
Avatar billede bas Forsker
07. februar 2009 - 15:59 #2
> Nej, for du har jo ikke adgang til andres mail-bokse.

Ikke desto mindre kan det jo lade sig gøre i GroupWise.
På mit arbejde har vi længe brugt GroupWise, men er for nogle måneder siden gået over til Outlook 2003.
Grunden til, at det kan lade sig gøre i GroupWise er måske, at alle medarbejdere er koblet op imod den samme Exchange Server eller hvordan det nu er sat sammen.

Når det kan lade sig gøre i GroupWise burde det så i princippet ikke også kunne lade sig gøre i Outlook 2003?

Mvh. Martin
Avatar billede justrace Novice
07. februar 2009 - 16:07 #3
Groupwise, egroupware og groupoffice og hvad de hedder allesammen, er et slags fælles postkassesystem som exchange jo også er. De førstnævnte ligger tit tilgængelig på en web-server, og derfor tilgængelig for "alle".

En almindelig mailboks er kun tilgængelig for den enkelte bruger og deler ikke ud af oplysningerne.
Avatar billede bas Forsker
07. februar 2009 - 17:13 #4
Ok, tak for uddybningen.

Så svaret er, at det ikke kan lade sig gøre
i Outlook, eller hvad?

Mvh. Martin
Avatar billede justrace Novice
07. februar 2009 - 17:36 #5
I Outlook har du jo kun en kopi af den afsendte mail liggende, og den har jo ikke nogen som helst forbindelse med den mail du har sendt.

Så nej, det kan man ikke.
Avatar billede ptj_11 Forsker
05. marts 2009 - 23:20 #6
Et lille pip.
Hvis du forlanger kvittering for modtagelse og læsning, kan du på et faneblad på den afsendte mail se, om og hvilke modtagere, der har modtaget og læst din mail.
/ptj_11
Avatar billede bas Forsker
06. marts 2009 - 13:39 #7
Hej ptj_11

Jeg har aktuelt en mail, hvor jeg i Outlook har anmodet om kvittering for modtagelse og for læsning af mailen.
Men jeg kan ikke se, at der i Afsendt post er et faneblad tilknyttet mailen. Skal jeg dobbeltklikke på den afsendte mail
for at åbne den, og kan jeg gøre noget der?

Vil du beskrive proceduren mere præcist?

På forhånd tak.

Mvh. Martin
Avatar billede ptj_11 Forsker
06. marts 2009 - 20:38 #8
Du åbner den afsendte mail inde fra "Sendt Post". Her ser du i toppen af mailen et faneblad med betegnelsen "Registrering". Her kan du se, hvem og hvor mange, der har modtaget eller læst din mail, og hvornår.
/ptj_11
Avatar billede bas Forsker
07. marts 2009 - 10:13 #9
Jeg kan simpelthen ikke se fanebladet Registrering
på mailen i Afsendt post. Jeg har sat flueben ud for
kvittering for både modtagelse og læsning, og jeg
får også begge disse kvitteringer.
Når jeg åbner mailen i Afsendt post, er der bare
de normale værktøjslinjer med Filer, Rediger, Vis ...
og knapperne Besvar, svar til alle, Videresend ...
og altså ingen faneblade.
Ihjælpen står der godt nok, at der er et faneblad der
hedder Registrering under Sendt post, som du også
skriver - men altså jeg kan bare ikke finde det.

Er der mon noget jeg mangler at slå til f.eks. under
Indstilllinger?
Avatar billede ptj_11 Forsker
10. marts 2009 - 19:43 #10
Hvordan har du bedt om kvittering. I selve den afsendte mail, eller er det en generel indstilling, via \Funktioner/Indstillinger/Registreringsindstillinger?

Hvis det er den første mulighed, kunne jeg forestille mig, at det lå deri, er det den anden mulighed, så har jeg ikke noget godt bud på årsagen.
Har du mulighed for at prøve det af på en anden profil, eller en anden installation?

/ptj_11
Avatar billede bas Forsker
27. marts 2009 - 18:21 #11
Jeg har fundet ud af, at de kvitteringsmails man modtager først skal markeres som læst før fanebladet Registrering bliver synligt under Sendt post. Det har du måske også skrevet.

Men kan man gøre sådan, at disse kvitteringsmails automatisk bliver markeret som læst og så man kan undgå at få dem i Indbakken. Men altså så man fortsat får adgang til fanebladet Regisrering under Sendt post?

Mvh. Martin
Avatar billede bas Forsker
28. marts 2009 - 13:18 #12
Hej

Jeg er kommet i tanke om, at man jo bare kan oprette en
regel, der automatisk flytter mails med teksten Leveret: eller Læst: i emnefeltet over i en anden mappe man f.eks. kalder Kvitteringer.

På den måde slipper man i hvert fald for, at disse kvitteringer havner i indbakken.

Mvh. Martin
Avatar billede ptj_11 Forsker
28. marts 2009 - 18:15 #13
Hej Bas

Når du nu laver denne regel, der flytter mailen til en anden mappe, så kan du samtidig markere den som læst, det burde løse dit problem.
/ptj_11
Avatar billede bas Forsker
28. marts 2009 - 18:24 #14
Hej ptj_11

Ok, hvordan er det nu lige jeg gør det,så det sker automatisk?
Er det også en regel en regel eller hvad?
Jeg kan måske tilføje det i den samme regel?

/Martin
Avatar billede ptj_11 Forsker
29. marts 2009 - 03:59 #15
Jeg har lige prøvet metoden af, men desværre, det virker ikke.
Der kommer kun et ekstra faneblad med registreringer på din afsendte mail, når kvitteringsmailen har været åbnet.
Det virker desværre ikke, hvis man nøjes med at få regln til at markere den læst.
Muligt en eller anden her i dette forum kan forfatte et script, der kan udføre denne handling, og derefter lukke kvitteringen igen og lægge den i mappen "Læst".
Sorry, at jeg ikke kunne hjælpe dig.
/ptj_11
Avatar billede bas Forsker
29. marts 2009 - 11:12 #16
Hej ptj_11

Helt i orden. Jeg eksperimenterede også lidt med det i går, men kunne heller ikke få det til at virke.
Jeg synes det virker fint nok med, at man opretter en regel med at mails, som indeholder teksten Leveret: eller Læst: i emnefeltet flyttes til en bestemt mappe. På den måde er man fri for, at de havner i indbakken. Så kan man efterfølgende markere kvitteringerne som læst og dermed få fanebladet Registreringer frem på mailen under Sendt post.

Jeg synes dog du har været til stor hjælp, og jeg har da delvist fået løst problemet og fået en forståelse af, hvordan det med kvitteringer og registreringer virker.

Så mange tak for det ;-)

ptj_11 - poster du et svar?

Med venlig hilsen
Martin
Avatar billede bas Forsker
29. marts 2009 - 14:13 #17
Lige for en ordens skyld:

I den regel man opretter for kvitteringerne bør man også
tilføje teksten Relæsendt: der, hvor man angiver, hvad der skal
stå i emnefeltet som betingelse for, at mailen automatisk flyttes til den mappe, man har angivet.

I mailen med teksten Relæsendt: i emnefeltet står der i Outlook:

"Leveringen til disse modtagere eller distributionslister er fuldført, men der blev ikke sendt meddelelse om leveringen fra destinationen: (mailadresse)".

Det er hermed noteret i min vejledning ;-)

Mvh. Martin
Avatar billede ptj_11 Forsker
29. marts 2009 - 20:03 #18
Hej Bas.

Du  kan evt. prøve med et nyt spørgsmål ang. et script, der kan udføre handlingen.
Jeg vil tro, at det hører hjemme under vba/programmering.

Jeg skal ikke have point, jeg har jo ikke løst dit problem.
Men ellers tak for tilbudet.

/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
29. marts 2009 - 20:04 #19
Det skal selvfølgelig være Programmering/SCRIPT/vba

/ptj_11
Avatar billede bas Forsker
29. marts 2009 - 21:26 #20
Hej ptj_11

Ja, jeg kunne måske godt prøve at forfølge det yderligere, men
så vigtigt er det ikke.
Hvordan er det nu jeg lukker dette spørgsmål - skal du først
poste et svar?

Mvh. Martin
Avatar billede ptj_11 Forsker
29. marts 2009 - 21:56 #21
Nej, du smider selv et svar, accepterer det, så er spørgsmålet lukket.
/ptj_11