Avatar billede southfarm Praktikant
04. februar 2009 - 21:25 Der er 1 kommentar

Finde seneste 4 uger i en forespørgsel

Hej.

Hver uger får en jeg et excel ark med salg år til dato. Denne dette ark er linkt ind i Access og fungere da som en tabel. I en forespørgsel vil jeg kunne trække ud summen af de til en hver tid seneste 4 uger. Helst således at forspørgslen finder de seneste 4 uger selv uden jeg skal skrive dem ind i en anden tabel og linke...

Nogen forslag?

Mvh Kent
Avatar billede fdata Forsker
05. februar 2009 - 00:22 #1
Du kan evt. finde "nedre grænse" ved at beregne mandagen for 4 uger siden v.h.a. en lille funktion, som du lægger i et vilkårligt modul:

Function Find_Mandag(Datoen As Date) As Date
  Find_Mandag = Datoen - Weekday(Datoen, vbMonday) + 1
End Function

I din forespørgsel kan du så begrænse posterne ved at lægge et kriterie under dit datofelt:
  >= Find_Mandag(Date()-28)

Det betyder jo så, at hvis du kører den fredag eftermiddag, får du jo i realiteten 5 uger. Så kunne du evt begrænse den opad, så den kun medtager hele uger:
  >= Find_Mandag(Date()-28) And  < Find_Mandag(Date())