Avatar billede chalde Seniormester
03. februar 2009 - 10:26 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken RAID opsætning til SAN

Hey
Vi skal til og sætte vores SAN op, men vi er lidt i tvivl om den bedste RAID opsætning.
SAN'et skal bruges til VMware ESX inkl. vmotion osv..
Vi har 12x 146gb SAS diske at gøre godt med. Kører ikke fiber.
Som udgangspunkt har vi overvejet RAID 6 pga. dobbeltparitet, men det giver jo et mindre impact på performance.
Men er der andre RAID former som giver god performance og sikkerhed til at miste mere end 1 disk?
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. februar 2009 - 10:36 #1
Det er svært at sige noget endegyldigt om udeb at vide noget om belastning, netværk og andre vigtige parametre.

jeg ville nok kigge i SAN dokumentationer og så overveje RAID 10 (også kaldet RAID 1 + 0)
Avatar billede steench Nybegynder
03. februar 2009 - 14:23 #2
Jeg har i mange kørt med RAID 5.
Jeg er godt klar over, man kan være uheldig hvis der opstår fejl på flere diske. Det har jeg imidlertig ikke oplevet i over 10 år.
Skulle det ske, har man jo sin backup at lave restore fra.
Avatar billede chalde Seniormester
03. februar 2009 - 14:40 #3
SAN'et havde desværre ikke lige så mange raidmuligheder som vi havde forventet, så min kollega har valgt raid5 pga. storage utilization og paritet ind til videre.
Men tak for input, da jeg statig overvejer raid10 pga. performance.
Avatar billede chalde Seniormester
03. februar 2009 - 14:42 #4
Hmm, det nye exp.dk åd mit indlæg.
Anyway:
steench -> Vi mangler bare den sidste backupdel så vi er homesafe.