Avatar billede chivaz Nybegynder
27. januar 2009 - 18:25 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Læselayout

Jeg vil gerne have et dokument til at åbne i læselayout (Word 2003).
Det nytter ikke at lukke dokumentet i læselayout. Når man åbner det igen, åbner det normalt (udskriftslayout).

Kan man ikke det?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. januar 2009 - 00:03 #1
De fleste kæmper for at slippe af med Læselayout ;-)

Læselayout er vist oprindelig lavet aht. modtagere af vedhæftede filer i e-mails. Hvis man åbner en Word-fil direkte fra en mail og hvis man samtidig har indstillingen Funktioner > Indstillinger > fanen Generelt >”Tillad start i læselayout” slået til (er slået til som default i Word 2003), vil en sådan vedhæftet fil automatisk åbne i Læselayout.

Den eneste løsning er mig bekendt en makro, hvis du skal have dokumenter til at åbne i Læselayout i andre situationer.

Hvis du i dokumentet, der skal åbne i Læselayout, gemmer nedenstående lille makro, vil dokumentet skifte til Læselayout, når det åbnes. Hvis det er alle dokumenter, der skal åbne i Læselayout, skal du gemme makroen i Normal.dot. Makroen _skal_ hedde AutoOpen.

Sub AutoOpen()
    ActiveWindow.View = wdReadingView
End Sub

NB Dine sikkerhedsindstillinger for makroer kan betyde, at makroen ikke kører.

Hvis du har brug for hjælp til at installere en makro, kan du se denne (engelske) vejledning:
http://www.gmayor.com/installing_macro.htm
Avatar billede chivaz Nybegynder
28. januar 2009 - 22:11 #2
Tak.
Læg et svar.

Har endnu ikke afprøvet det. Tror jeg køre fast i den vejledning der er i det link. Syntes det virker ret uoverskueligt.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. januar 2009 - 22:32 #3
Bare tag vejledningen fra en ende af. Næste gang tager det kun et øjeblik...
Avatar billede chivaz Nybegynder
29. januar 2009 - 15:16 #4
Ok.