Avatar billede hkprofil Forsker
27. januar 2009 - 13:58 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Indholdsfortegnelse ved hjælp af typografi

Jeg har et stort dokument jeg ønsker at oprette en indholdsfortegnelse til. Jeg vil oprette egne brugerdefinerede typografier til overskrifterne. Er der nogen der ved om man kan få en liste over dem man bruger, uden at skulle "bladre" igennem alle de øvrige typografier? Jeg har Word 2007.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
27. januar 2009 - 15:49 #1
Du skriver, du vil "oprette" typografier.

Hvis du vil kunne udnytte Words mange faciliteter til lettest muligt at generere indholdsfortegnelser, krydshenvisninger, indeks osv., bør du altid bruge Words indbyggede typografier til overskrifter - det er måske også det, du mener (de hedder Overskrift 1, Overskrift 2,..., Overskrift 9 hvis du har dansk verion af Word, Heading 1-9 i engelsk version). Hvis du opretter nye typografier i stedet, gør du livet meget mere besværligt for dig selv og evt. andre brugere af dine skabeloner/dokumenter.

Du kan tilpasse typografierne Overskrift 1-9 som du vil.
Avatar billede hkprofil Forsker
27. januar 2009 - 17:13 #2
Det er fordi jeg har set der står: Typografisæt, gem som hurtigt typografisæt, så troede jeg, at man nemt kunne lave sine egne overskrifter og samtidig måske "slette" de andre?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. januar 2009 - 00:21 #3
Hurtige typografier kæder typografier sammen i sæt, sådan at du kan skifte layout på et helt dokument ved at vælge et andet typografisæt.

Du skal stadig brug Overskrift 1-9 til overskrifter, hvis du på den lettest mulige måske skal lave indholdsfortegnelser mm.

Du kan ikke slette Overskrift 1-9 (og de øvrige indbyggede typografier). Du kan ændre deres definitioner og du kan tilføje flere typografier.
Avatar billede hkprofil Forsker
28. januar 2009 - 07:40 #4
Vil det sige, at jeg kan redigere i dem, således at de fuldstændig er tilpasset mine ønsker? Ved du også: Hvis jeg vælger én typografi til f.eks. overskrift 2 og senere vil ændre den, hvordan man ændrer alle overskrift 2 i hele dokumentet, på én gang?
Avatar billede hkprofil Forsker
28. januar 2009 - 08:47 #5
Når jeg redigerer en typografi i et dokument, virker den ikke når jeg går i et andet?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. januar 2009 - 11:15 #6
Ja, du kan tilpasse enhver typografi, så den er nøjagtig, som du vil have den.

Hvis du ændrer en typografidefinition i et dokument, slår det automatisk igennem alle de steder i dokumentet, hvor du har anvendt typografien. Det er en af de helt store fordele ved at være omhyggelig med brugen af typografier - ret et sted, nemlig i typografidefinitionen, og du har automatisk rettet alle steder... Hvis du derimod laver alle mulige lokale ændringer af formatering rundt i dokumentet, kan du ikke få typografiændringer til at slå igennem.

Når du opretter er dokument, arver det typografidefinitionerne fra den skabelon, det er knyttet til (hvis du ikke gør noget for at vælge skabelon, er det Normal.dot(m)). Typografierne hører derefter hjemme i det dokument, de findes i. Ændringer påvirker ikke andre dokumenter. Hvis det skal gælde andre dokumenter, skal du rette i skabelonen, og det påvirker kun nye dokumenter, du laver, men du kan overføre typografier mellem dokumenter, hvis du har brug for det. Det er fuldstændig, som det har været i tidligere versioner af Word.
Avatar billede hkprofil Forsker
28. januar 2009 - 13:25 #7
jeg har lavet en test på en indholdsfortegnelse og jubiiii det virker. Men når jeg opretter et nyt dokument, er "mine" redigerede typografier der ikke?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. januar 2009 - 13:32 #8
Så har du ikke rettet typografierne i den skabelon, du bruger til det nye dokument. Se mit svar ovenfor.
Avatar billede hkprofil Forsker
28. januar 2009 - 14:22 #9
Jeg har desværre ikke arbejdet med typografier/skabeloner i tidl. versioner af Word!
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. januar 2009 - 22:19 #10
Word kan ikke arbejde uden brug af skabelon, så hvis du har brugt Word, har du også brugt skabeloner. Som jeg skrev ovenfor: hvis du ikke bevidst har valgt en skabelon, så bruger Word skabelonen Normal.dotm (hed Normal.dot i tidligere versioner) - og hvis du skal have ændringer af typografier til at gælde nye dokumenter, skal du rette i skabelonen. Tilsvarende gælder, at du ikke kan bruge Word uden at bruge typografier. Jeg har skrevet et par meget grundlæggende artikler om nytten og værdien af at bruge typografier. En oversigt over artikler finder du her:
http://thedoctools.com/index.php?show=wordblog

Når du retter en typografi i Word 2007, kan du i dialogboksen ”Rediger typografi” slå knappen ”Nye dokumenter baseret på skabelonen” _til_. Så bliver ændringen overført til den skabelon, dit dokument er knyttet til.

Brug tid på at sætte dig ind i, hvordan tingene virker – så sparer du tiden mangedobbelt senere. Her er link til Microsoft – hjælp til Word 2007:
http://office.microsoft.com/da-dk/word/FX100649251030.aspx?CTT=96&Origin=CL100636481030
Avatar billede hkprofil Forsker
29. januar 2009 - 07:49 #11
Mange tak for din udførlige beskrivelse/hjælp - send venl. svar!
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
29. januar 2009 - 10:18 #12
Kommer her