Avatar billede fredo Nybegynder
21. januar 2009 - 09:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Problem med HVIS, ER.FEJL og SUMPRODUKT

Hej,
jeg har et - for mig komplekst - problem vedr. HVIS, ER.FEJL og SUMPRODUKT.

=HVIS(ER.FEJL(DATO(ÅR(STØRSTE(INDIREKTE("'"&A13&"'!reg_date");1));MÅNED(STØRSTE(INDIREKTE("'"&A13&"'!reg_date");1));DAG(STØRSTE(INDIREKTE("'"&A13&"'!reg_date");1))));"0";DATO(ÅR(STØRSTE(INDIREKTE("'"&A13&"'!reg_date");1));MÅNED(STØRSTE(INDIREKTE("'"&A13&"'!reg_date");1));DAG(STØRSTE(INDIREKTE("'"&A13&"'!reg_date");1))))

Ovenstående formel søger i en række ark efter den største dato og skriver denne. Hvis der derimod ikke er registreret en dato skriver formlen et "0". Dette "0" vil jeg gerne af med. Den umiddelbare løsning vil være, at erstatte det med et " ", men dette skaber problemer når jeg vil regne videre på resultatet.

Jeg summerer alle datoerne med en =SUMPRODUKT(--(ÅR(C13:C172)=F3)) og denne giver en fejlværdi, hvis ikke alle celler er udfyldt med en dato (eller et 0).

Nogle gode forslag til en løsning?

Excel 2003 på XP

/F
Avatar billede vejmand Juniormester
21. januar 2009 - 09:26 #1
Funktioner -> Indstillinger -> Vis -> Fjern flueben i "Nulværdier"

Jeg ved ikke om det kan bruges, da det jo gælder i alle celler.....
Avatar billede fredo Nybegynder
21. januar 2009 - 09:48 #2
Tak for inputtet, men det hjælper desværre ikke på problemet. Cellerne skriver stadig et "0"
Det skal måske nævnes at alle cellerne, der udskriver en dato eller et
"0" er formateret som dato'er. Dette er for at datoen ikke skrives som dets serienr. Kan man gøre noget for at de celler, hvor der skrives et "0" formateres som tal istedet for dato'er? (selvfølgelig uden at skulle gennemgå alle cellerne).
Avatar billede jkrons Professor
21. januar 2009 - 11:59 #3
Hvad står der i de celler, der ikke er udfyldt med dato eller 0?
Avatar billede jkrons Professor
21. januar 2009 - 12:00 #4
Når man læser det hele :-)
Prøv at erstatte "0" med ""
Avatar billede fredo Nybegynder
21. januar 2009 - 12:17 #5
JKRONS: workbooken er bygget op med en lang række ens ark og med et summeringsark. På de ens ark er der en række celler (med navnet reg_date), der enten er tomme eller udfyldt med en dato. På summeringsarket gennemgår den lange førnævnte formel "reg_date" og gengiver den seneste dato.

Så for at svare på dit spørgsmål: Cellerne i de ens ark er enten tomme eller udfyldt med en dato, mens cellerne i summeringsarket (med den førnævnte formel) enten viser en dato eller et "0"

Jeg har forsøgt med at erstatte "0" med "", men det giver en fejlværdi, når jeg opsummere summeringsarket med en SUMPRODUKT.
Avatar billede jkrons Professor
21. januar 2009 - 12:17 #6
Og så lige en gang til. "" er stadig en tom tekststreng. Du er nok nødt til at acceptere 0'et og så skal der bare stå 0 i stedet for "0" i din formel. Derefter burde vejmands forslag "fjerne" 0'erne.
Avatar billede fredo Nybegynder
21. januar 2009 - 13:03 #7
Se nu begynder det at ligne noget. Jeg har erstattet "0" med 0, så bliver datoen 01-01-1900 eller 0 og v.h.a. betinget formatering kan jeg gøre alle datoer lig med 01-01-1900 "usynlige". Måske ikke den smukkeste løsning, men den virker.

Jkrons - tak for at vise vejen - pointene er dine, hvis du vil have dem :)
Avatar billede jkrons Professor
21. januar 2009 - 15:02 #8
Jo tak :-)