Avatar billede mikaelo Nybegynder
02. juli 2001 - 00:46 Der er 19 kommentarer

Bedste 3d prg???

Hvilket 3d program vil i hver især anbefale?

3dmax er temmeligt omfangsrigt og har ikke rigtigt lyst til at starte på det, men er der noget andet 3d prg. som virkelig sparker røv og kan \"alt\"!??

Rhinoceros, hvordan er det fx.?

Og hvad med lightwave, strata3d osv osv.....kom med nogle bud og nogle forklaringer på hvad de forskellige prg kan osv osv.

Og put MEGET gerne et link med til sider hvor man lære de forskellige prg.....!!

tak....og kom så med nogle bud!

Avatar billede dr-xray Nybegynder
02. juli 2001 - 00:57 #1
CORAL DRAW 9.0 IKKE 10.0 !!!
Avatar billede plexx Nybegynder
02. juli 2001 - 01:56 #2
COREL DRAW er ikke god, du skal tage at lære 3dmax det er og bliver det bedste program.
Du kan finde meget hjælp til programmet her:
http://www.3dmaxer.dk/
Avatar billede azeemoh Nybegynder
02. juli 2001 - 21:47 #3

3D-Max kan anbefales, men hvis du har et sted mellem 80.000 og 130.000 kan du jo købe Maya - det kan alt og er meget brugervenligt..............
Avatar billede mlr Nybegynder
03. juli 2001 - 23:53 #4
Et godt 3D program og starte med ville nok være Micrografx Simply 3D fordi det er Drag\' N\' Drop og det skal du bare hive figurerne hen på plads lave lidt om på størrelsen og \"render\" sværer er det ikke og bagefter kan du så gå hen til Lightwave 3D og så det bedste 3D program ville nok være 3D Studio MAX

www.micrografx.com
www.3dmaxer.dk

-MLR
Avatar billede javadude Nybegynder
05. juli 2001 - 23:32 #5
Micrografx Simply 3D... Er det freeware???
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
07. juli 2001 - 15:29 #6
Der findes mange gode 3d-programmer på markedet, som kan mange af de samme ting, men hvis du vil have programmer som virkelig sparker numse vil jeg anbefale SoftImage eller 3d studio max, da det er nogle af de bedste og mest udbredte programmer. Du kan finde tutorials til begge programmer på bl.a. www.3dcafe.com.

www.softimage.com
www.discreet.com
Avatar billede specialty Nybegynder
08. juli 2001 - 18:58 #7
Maja er det absolutte bedste 3D program... idet det oxe er det film som f.eks The Perfekt Storm, Jurassic Park, Gozilla, Pearl Harbor osv. er lavet i... Men idet det koster en lille sum alla 100k DK så ville jeg fortrække 3D Studio Max... Som er et meget simpelt 3D program som men efter et par timer håndteger ret godt... (jeg siger ikke du kan lave flotte figure efter et par timer, men du forstår teknikken!)
3D Studio Max er nok oxe det program der er skrevet flest toturailer om... Du kan finde nogle danske her www.3dmaxer.dk....

Håber det hjalp....

Specialty...
Avatar billede specialty Nybegynder
08. juli 2001 - 18:59 #8
tutorials even... =)
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
12. juli 2001 - 16:19 #9
Hvis jeg var dig ville jeg vælge LightWave 3D... Jeg har både prøvet 3d studio max og maya, og kan kun sige at lightwave er det letteste program af dem alle.

3d studio max er sikkert et er de mest udbredte 3d programmer, men bestemt ikke det bedste. Brugerfladen er efter min mening alt for kompliceret. Desuden er renderings delen ikke så god som den i LightWave. Renderings delen i LightWave, anses for at være en af de bedste sammen med Renderman og Electric Image.

Maya er virkelig et program der kan flyve, og det anvendes også til de fleste film for tiden. Programmet er dog meget resursekrævende på selv en stor og kraftig computer. Desuden er renderings delen i Maya faktisk lidt ringere, end den der sidder i 3d studio max. Faktisk arbejder \"de store animations huse\" først med modelleringen i Maya og lader så et andet program foretage selve renderingen af billederne.

Nu ender vi så med LightWave igen... Dette program har en af de bedste \"render engines\" du kan finde på markedet og programmet er efter min mening et af de letteste (af de store prof. programmer!). En anden fordel er at programmet er et af de \"billigste\" i forhold til hvad fx Maya koster.

Grunden til at Maya er så udbredt i fx filmindustrien er at Maya har utrolig mange features! Mange flere i forhold til både 3d studio max og lightwave, men med mindre du har et så krævende behov vil jeg anbefale LightWave 3D.

Desuden dominerer de tre programmer tre forskellige områder inden for 3d markedet:
3d studio max: Spil
lightwave: TV
maya: film

Det kan måske hjælpe dig til at vælge... :o)
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
12. juli 2001 - 16:20 #10
Man brugte faktisk også lightwave til fx Titanic...
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
12. juli 2001 - 16:23 #11
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
13. juli 2001 - 00:15 #12
eltempogigante: Jeg synes ikke man dele programmerne ind i, hvilke dele af 3d markedet de dominerer, som du gør. Du skriver selv at de store animationshuse bruger flere forskellige programmer, og det tror jeg man gør overalt på 3d markedet.
Hvis et filmselskab vil lave en film i 3d, kan de nok ikke forvente at alle dem som er gode til 3d i firmaet bliver sat til at lave 3d i det samme program. De får da nok lov til at bruge det program de har størst erfaring med eller bruger flere programmer til den samme opgave.
Desuden fortæller du overhovedet ikke om programmet SoftImage, som er et af de kraftigste 3d programmer inden for filmindustrien, men måske ikke lige det program, man skal anskaffe sig, hvis man er en enkeltperson som bare vil lave lidt 3d, da det er meget krævende og ikke kan køre på win98/me men KUN Windows 2000 (ligesom Maya) eller Irix - og koster et godt stykke over 100.000 kr.

Softimage links:
www.softimage.com
http://www.softimage.com/Community/Xsi/Galleries/Gal_July/Gal_July2.asp
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
14. juli 2001 - 10:11 #13
fiskesuppe - Jeg har set en markeds undersøgelse af det på en stor 3D side for et par måneder siden... Og jo du har ret jeg glemte at nævne SoftImage som også er et ret heftigt program, men det er dog langt mindre udbredt end fx LightWave... Så der er langt i mellem tutorials på nettet...(Desværre)
Avatar billede franx Nybegynder
22. juli 2001 - 19:36 #14
tja, jeg ville nok vælge cinema4d xl, 2 timer efter du har installeret programmet er du faktisk istand til sparke en lille smule røv, programmet har desuden også en af de hurtigste renderengines på markedet
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
06. august 2001 - 00:30 #15
luk lige spørgsmålet hvis du har fået svar nok...
Avatar billede cluas Nybegynder
03. september 2001 - 09:20 #16
LIGHTWAVE STYRER ! Check den  nyeste version... Den er lige så omfattende som Maya... Og det er ca. 10 gange hurtigere end Max til at rendere...
Avatar billede alsace Nybegynder
03. september 2001 - 12:41 #17
Hehe, en krig kan man jo altid starte med fanatiske tilhængere af diversse programmer (mig og en kammerat har diskuteret i måneder!! om LW vs. 3DS Max).

Sagen er jo den, at hvis man selv er tilfreds med det program man bruger, så er alt vel i den fineste orden og lad det så ligge. Jeg kender et par 3d folk der kan deres kram, og de har ikke udelukket et frem for et andet før de har prøvet det. Så start et sted, lær programmet - er du tilfreds så ok, er du ikke så prøv et andet indtil du finder det som passer.

Ja, programmerne er DYRE! så start evt. med de billige / gratis. Eller find nogle kammerater der bruger et og lær lidt af vedkommende til at starte med.
Avatar billede mojooo2000 Nybegynder
04. september 2001 - 11:29 #18
okey 3dmax er nok det bedste MEN der er \"lige\" kommet et nyere der hedder mia tror jeg vist

det sku være bedst.. men det sku værep*** svært så jeg nøjes med photoshop :)
Avatar billede sazon Nybegynder
28. november 2001 - 13:08 #19
Corel Draw er ok... men jeg vil sige at Photoshop 6.0.1 eller 6.0 DET HOLDER  ellers Paintshop pro og det er super for nybegyndere det er nemt at finde ud af osv.