Avatar billede richardski Praktikant
14. januar 2009 - 23:41 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får jeg indholdet fra et menupunkt vist i en box.

Hej.

Jeg er igang med at lave en hjemmesiden med udgangspunkt i en skabelon i Dreamviewer. Skabelonen hedder "3 column, liquid, header and footer" (se den evt. hvis du selv har Dreamviewer indstalleret, så du kan se hvad jeg hentyder til).

I skabelonen har jeg lavet en menu i headerboksen som åbner et seperat html dokument med noget tekstindhold, men jeg vil gerne have have at dette indhold i stedet for at blive åbnet i det særskildte html dokument, vil bliver vist i maincontent (altså midter boksen i skabelonen jeg har nævnt) istedet. Så spørgsmålet er helt enkelt om nogle vil være behjælpelige med et tip til hvordan jeg får indholdet fra et menupunkt vist i maincontent (box)?
Avatar billede richardski Praktikant
15. januar 2009 - 16:14 #1
Kan man iøvrigt bruge iframe i en box?
Avatar billede keysersoze Guru
15. januar 2009 - 16:17 #2
en iframe er en mulighed - men en dårlig mulighed som kun bør benyttes hvis du fx skal hente indhold fra et andet domain. Det normale er at have lige så mange html-sider som du har menupunkter og for at hver side får det samme design benytte man includes til fx top og bund.
Avatar billede richardski Praktikant
15. januar 2009 - 16:29 #3
Mange tak...det vil jeg prøve at arbejde videre med :-)
Avatar billede richardski Praktikant
16. januar 2009 - 15:18 #4
Jeg har oprettet en mappe kaldet includes hvori jeg har oprettet et html dokument kaldet test.shtml. Jeg har stillet makøren i feltet jeg vil have indholdet vist i og dernæst har jeg i Dreamviewer menuen valgt punktet "Insert/Server Side Include" og peget på html dokumentet test.shtml som jeg oprettede i includesmappen.
I min menu som skal kalde indholdet har jeg skrevet linket insludes/test/test.html og sat target til default _self. Resultatet er at jeg får vist test.shtml indholdet i eget vindue og ikke i den boks som det var hensigten. Hvad gør jeg mon forkert her ?
Avatar billede keysersoze Guru
16. januar 2009 - 15:50 #5
jeg forstår ikke helt dit setup tror jeg. Det du skal er at have fx din top og bund som includes - og alle de egentlige sider skal så dels benytte disse includes og dels have sit eget indhold hvorefter du kan linke til dem. Hvordan man præcis gør det i DW tør jeg svare på.
Avatar billede richardski Praktikant
16. januar 2009 - 16:18 #6
Hej Keysersose.

Jeg har jo selvfølgelig googlet lidt og er gået frem efter fremgangsmåden på dette link!?
http://info.template-help.com/after_sale_support/working_with_html/Advanced/article13.html
Avatar billede richardski Praktikant
16. januar 2009 - 16:20 #7
Min top og bund er som de er og det er fint nok. Men jeg har et antal html sider som jeg via min menu gerne vil have vist i mit midt vindue/box uden at der åbnes et nyt vindue. Jeg har forstået at man kunne have et og samme vindue til af alle mine html sider!?
Avatar billede richardski Praktikant
16. januar 2009 - 16:29 #8
...til alle mine htmlsider skulle der stå :-)
Avatar billede richardski Praktikant
17. januar 2009 - 00:42 #9
Er der virkelig ingen som kan hjælpe mig med det?

En simpel menu med 5 forskellige punkter (html-sider) som så skal vises i en fælles box/vindue. ved klik på menupunkt 1 vises html1 indholdet i fællesboxen/vinduet, ved klik på menu 2 vises html2 indholdet i fællesboxen/vinduet o.v.s. Altså erstattes indholdet af fællesboxen/vinduet af det menupunkt man nu engang klikker på!
Avatar billede richardski Praktikant
18. januar 2009 - 16:53 #10
Hmm... måske skulle jeg omformulerer mit spørgsmål.

Jeg har en top og en bund, en venstre og en højre og en midtersektion (boxe eller container hedder de vist).

I min top (header) har jeg en flashmenu hvor hvert enkelt menupunkt linker til et html domument med hver deres forskellige indhold.

Det jeg gerne vil er, at når jeg klikker på feks. menupunkt 1 vises indholdet som menupunktet linker til i midtersektionen/maincontent i stedet for at åbne et nyt vindue, og ligeså for de andre menupunkter.

Jeg har prøver med server-side include men kan ikke få dette til at virke og er iøvrigt i tvivl om hvorvidt det er det rigtige at bruge?

Er der slet ingen gode ideer eller bud på hvordan jeg klare den?
Avatar billede keysersoze Guru
19. januar 2009 - 18:43 #11
hvis dine links åbner i et nyt vindue laver du dine links forkert - de vil som standard åbne i det vindue siden nu engang vises i.

Hvis du vil lave siden så der ikke sker et reload af hele siden men så kun din midtersektion skifter er du tvunget ud i dårlige løsninger med (i)frames, AJAX eller show/hide layer.
Avatar billede richardski Praktikant
20. januar 2009 - 12:56 #12
Tak for info. Kan ikke komme videre med det så jeg lukker spørgsmålet!
Avatar billede keysersoze Guru
20. januar 2009 - 15:24 #13
VM i "giv hurtigt op"?
Avatar billede richardski Praktikant
20. januar 2009 - 16:24 #14
>keyzone

Nej, jeg ved blot ikke hvordan jeg skal gribe det an og dermed komme videre *S*

/Dennis
Avatar billede keysersoze Guru
20. januar 2009 - 16:32 #15
så spørg i stedet for at give op - for som jeg forstår din problemstilling angriber du det forkert; enten skal hele siden opdatere - eller også skal du benytte enten forældet teknologi - (i)frames - eller løsninger der bla ødelægger brugervenlighed og søgemaskinoptimering - javascript (ajax eller show/hide layer).
Avatar billede richardski Praktikant
20. januar 2009 - 18:16 #16
Forældet teknologi ?

Jeg har her på Eksperten læst mig til at man bruger SSI teknologi for at gøre det rigtigt.

Det jeg ønsker er, at min flashmenu som indeholder 5 forskellige punkter skal vise hvert det ønskede indhold i min maincontent box samtidig med at min header, footer sidebar1 eller sidebar 2 stadig står på skærmen med det indhold de nu engang har!

Jeg ved ikke om jeg udtrykker mig forkert, men jeg kan evt. kontaktes på enten skype eller msn såfremt det kunne være til større nytte for dig mht. din hjælp som jeg selvfølgelig sætter stor pris på!
Avatar billede keysersoze Guru
20. januar 2009 - 22:18 #17
iframes og frames er forældet og har intet med SSI at gøre - SSI benyttes til at skabe genbrugelige dele af en side men det løser ikke det du ønsker så du har læst lidt forkert. Løsningen hedder enten (iframes) eller javascript.
Avatar billede richardski Praktikant
20. januar 2009 - 23:21 #18
Jeg tror jeg er blevet forkert informeret om begreberne. Men kig feks på denne hjemmeside (http://www.vejbybillard.dk/) og bemærk at når du klikker på et menupunkt feks "nye medlemmer" vises indholdet til dette punkt i midterframen eller boksen eller hvad den nu hedder i fagsprog. Og det er lige det jeg selv ønsker at indholdet til mine menupunkter gør på min hjemmeside (http://www.harking.dk/vbkindex.html)
Avatar billede keysersoze Guru
21. januar 2009 - 10:47 #19
den side du henviser til reloader når man vælger et menupunkt - det er ikke kun boksen på midten der skifter indhold. Til det er SSI et godt valg.