Avatar billede s0mmer Nybegynder
09. januar 2009 - 11:49 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Fra SQL sætning til Command

Hej eksperter,

Igen rammer dette spørgsmål nok mest softspot som har hjulpet mig rigtig meget.

gammel kode:
                        SQL = "SELECT Notat,selskabsnummer, notat FROM Notat, NotatTyper "
                        SQL = SQL & " WHERE Notat.NotatTypeID = NotatTyper.NotatTypeID AND Notat.Selskabsnummer = "
                        SQL = SQL & iSelskabsnummer
                        SQL = SQL & " AND NotatType = 'KF - tekst'"
                        SQL = SQL & " ORDER BY STARTDATO DESC"
                        rs.Open SQL, CONN

Mit forsøg på command:
                        strSQL = "SELECT Notat,selskabsnummer,notat FROM Notat,NotatTyper where (Notat.NotatTypeID = ?) AND (Notat.Selskabsnummer = ?) AND NotatType = 'KF - tekst' ORDER BY STARTDATO DESC"

                        set cmd = Server.CreateObject("ADODB.Command")
                        set cmd.ActiveConnection = Conn
                        cmd.CommandType = adCmdText
                        cmd.CommandText = strSQL
                        cmd.Parameters.Append cmd.CreateParameter("@Notat.NotatTypeID", adVarChar, adParamInput, 255, NotatTyper.NotatTypeID)
                        cmd.Parameters.Append cmd.CreateParameter("@Notat.Selskabsnummer", adVarChar, adParamInput, 255, iSelskabsnummer)
                        Set rs = cmd.Execute()

Får fejl:
Object required: "

på linje:
                        cmd.Parameters.Append cmd.CreateParameter("@Notat.NotatTypeID", adVarChar, adParamInput, 255, NotatTyper.NotatTypeID)
Avatar billede softspot Forsker
09. januar 2009 - 12:24 #1
Jeg tror dels det skyldes, at du benytter punktum i et parameternavn (men jeg er dog lidt usikker på dette. Dels at du har misforstået den SQL du forsøger at oversætte, da der i realiteten er tale om en join mellem to tabeller (Notat og NotatTyper) og ikke en kandidat til en parameter, når der skrives:

Notat.NotatTypeID = NotatTyper.NotatTypeID

De rigtige kandidater for parameterisering er felterne:

Notat.Selskabsnummer og
NotatType

Derfor vil jeg mene din SQL og kode skal se således ud:

strSQL = "SELECT Notat, selskabsnummer, notat " & _
        "FROM Notat, NotatTyper " & _
        "WHERE (Notat.NotatTypeID = NotatTyper.NotatTypeID) " & _
        "AND (Notat.Selskabsnummer = ?) " & _
        "AND NotatType = 'KF - tekst' " & _
        "ORDER BY STARTDATO DESC"

set cmd = Server.CreateObject("ADODB.Command")
set cmd.ActiveConnection = Conn
cmd.CommandType = adCmdText
cmd.CommandText = strSQL
cmd.Parameters.Append cmd.CreateParameter("@Selskabsnummer", adVarChar, adParamInput, 255, iSelskabsnummer)
Set rs = cmd.Execute()

Personligt foretrækker jeg nu JOIN-syntaksen:

strSQL = "SELECT Notat, selskabsnummer, notat " & _
        "FROM Notat " & _
        "INNER JOIN NotatTyper ON Notat.NotatTypeID = NotatTyper.NotatTypeID " & _
        "WHERE (Notat.Selskabsnummer = ?) " & _
        "AND NotatType = 'KF - tekst' " & _
        "ORDER BY STARTDATO DESC"
Avatar billede s0mmer Nybegynder
09. januar 2009 - 13:20 #2
softspot > takker endnu en gang :) send svar og du får points
Avatar billede softspot Forsker
09. januar 2009 - 13:30 #3
Velbekomme :)
Avatar billede softspot Forsker
09. januar 2009 - 23:30 #4
Tak for point :)