Avatar billede plovski Novice
07. januar 2009 - 11:17 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hjælp, jeg kan ikke kontrollere mit domæne

Hejsa, mit webhotel lukkede i julen, og al den mail, der sendes til mig havner nu i den blå luft. Nu har jeg oprettet et nyt domæne gennem gratis-dns, og et webhotel andetsteds. Det nye domæne virker fint sammen med det ny webhotel. Det spiller, som det skal. Problemet er med det gamle domæne, som jeg gerne vil have til at være alias, sådan at jeg kan modtage post, som sendes til min gamle email, og sådan at den gamle www-addresse peger på den samme hjemmeside som den ny.

Her er problemet: Mit domæne er registreret hos en anden bruger på gratis-dns.dk, og min webudbyder foreslår, at jeg kontakter denne bruger og beder ham om at slette mit domæne fra hans konto på gratis-dns.

Sådan forstår jeg dét, og jeg vil gerne forstå det lidt bedre:

Fx. vil jeg gerne  forstå, hvorfor andre end jeg selv sidder med "nøglen" til, at jeg kan bruge mit domæne. Jeg troede, at det var dk-hostmaster, hvor jeg har pinkode og brugernavn og alting, der var afgørende i den sag.

For det andet kunne jeg tænke mig at vide lidt om juraen, eller om der overhovedet stiller sig nogle juridiske spørgsmål i forhold til at få slettet domænet fra brugeren på gratis-dns.dk. Selvfølgelig fordi det stiller mig i en underlig position der, sådan som jeg forstår den, gør mig afhængig af andres gode vilje.

Sluttelig og opsummerende: Jeg vil gerne forstå problemet lidt bedre, end jeg gør, først og fremmest for at vide, hvad jeg taler om, når og hvis jeg skal kontakte omtalte bruger på gratis-dns.

Jeg tror ikke, at der bliver nogen anledning til at bringe juraen ind, men jeg ville irriteres på mig selv, hvis der gjorde, og jeg ikke var forberedt på det.

Venligst, pf.
Avatar billede leif Seniormester
07. januar 2009 - 11:31 #1
Hej Plovfrue,

Problemet i din sag er at din gamle webudbyder har valgt at bruge GratisDNS og ligge det under sin egen bruger i stedet for en bruger som du har adgang til, dette er smart for udbyderen men ikke dig. Det gør nemlig at udbyderen kan administrere alle sine domæner på en gang i stedet for at skulle logge ind under mange brugere hvis der sker en ændring mht. fx. IPadresser.

DK-Hostmaster står som sådan kun for den del som hedder at tildele og administrere den overordnet del mht. domæner, fx. hvem har domænet tildelt og hvilke navneservere bliver der brugt, men ikke andet. Hvordan navneserverne så bliver administreret er ikke deres område.

GratisDNS tilbyder også en anden løsning for at få fjernet dit domæne fra den "forkerte" bruger, men den tager de lidt penge for udføre, da de skal bruge lidt tid på at verificere at dig som skriver har legitim rettighed til at få det gjort. Det billigste er at skrive til den mailadresse som dit domæne ligger under hos GratisDNS og simpelt skrive:
"Hej, slet venligst mit domæne xxxxxxx.tld under din bruger på GratisDNS.dk mvh. Plovfrue"

Det vil være dyrere at blande en advokat ind i billedet end at betale det gebyr som GratisDNS tager for at flytte domænet til din bruger.

Nu er det jo ikke et krav i nogen sammenhænge at man skal bruge GratisDNS da det er en privat virksomhed som stiller en gratis service tilrådighed. Nogle udbydere fx. one.com vælger at have egne navneservere og bruger derfor ikke GratisDNS til noget.

Har du yderligere spørgsmål så skal jeg forsøge at uddybe endnu mere.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. januar 2009 - 11:35 #2
Du kan hurtigere komme ud af problemet ved at ændre navneserverne for dit gamle domæne hos DK-hostmaster til en anden DNS-udbyder. Du kan fx vælge mydomain.com, der er gratis og skulle virke for .dk domæner. De kan cs. det samme som gratisdns, men kan vist også videresende mail gratis.
Avatar billede plovski Novice
07. januar 2009 - 13:11 #3
Hejsa Leif og Erik. Det skabte klarhed og perspektiv. Nu prøver jeg lige at se om ikke jeg kan finde manden, og få han til at slette mit domæne fra hans konto hos gratis-dns. Jeg har mit andet domæne på min konto dér, og det er meget praktisk at de ligger samme sted, synes jeg.

Jeg er meget glad for begge svarene, både for den tid, som Leif må have brugt på at skrive sit grundige svar, og for Eriks praktiske og gratis forslag til en løsning. Det er ganske vist førstnævnte som svarer på mit spørgsmål, så formelt set er det vel egentlig ham, der skal have dem. Men jeg deler dem gerne mellem jer, hvis der ikke er protester. Så læg et svar, så får i dem. PF

PS. Eneste drawback ved dig, Leif, er at du insisterer på at kalde mig Plovfrue :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. januar 2009 - 13:17 #4
Ingen point til mig, tak, Plovmand ;)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. januar 2009 - 13:19 #5
PS: Hvis du gør som jeg foreslår, så vil gratisdns.dk i løbet af en måned eller 2 (vistnok 5 uger), opdage at domænet ikke bruger navneserverne hos gratisdns.dk og slette domænet hos dem - det siger de i hvert fald. Derefter vil du kunne oprette det på din gratisdns-konto.
Avatar billede justrace Novice
07. januar 2009 - 13:22 #6
Du skal ikke bede ham slette det, du skal bede ham klikke på "Overdrag domæne til en anden" inde i kontrolpanelet dor dns opsætning. Du skal bare først oprette en bruger på: https://ssl.gratisdns.dk/editdomains4.phtml som han så skriver ind i feltet for hvem han vil overdrage det til.

Husk at oprette en bruger, ellers overfører han til den blå luft, og så kommer der et girokort ind i billedet fra gratisdns.

Lige så snart han har klikket ok, så burde du kunne komme ind og rette dns og mailforward. Eller hvorfor det? Er der ikke mailboks der hvor du får hosted dit domæne?
Avatar billede leif Seniormester
07. januar 2009 - 13:38 #7
Sorry, det var vist i kampens heden...... :) Du kender det sikkert, der står et, men man læser noget andet.

Jeg springer point over i denne sag
Avatar billede plovski Novice
07. januar 2009 - 13:46 #8
Men så må I nøjes med min taknemmelighed.
Avatar billede justrace Novice
07. januar 2009 - 13:59 #9
Har ikke noget point at gøre, dem sloges jeg med at holde nede.

Men fik du læst mit forslag?

Når du har en konto i forvejen, skal han selvfølgelig bare overdrage domænet til det brugernavn.
Avatar billede justrace Novice
07. januar 2009 - 14:01 #10
... og hvorfor skulle han ikke ville gøre det. Han har jo ikke noget at gøre med det.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. januar 2009 - 15:53 #11
Jah, hvis man kan få fat på ham.