Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
22. december 2008 - 15:56 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

ASP-sider der viser data fra MS NAV 5 via DSN-less-forbindelse

Hej

Lad mig sige med det samme at vi starter på "æble/pære-nievau"

Jeg vil hente data fra NAV ved hjælp af ASP.

Først : Hvordan åbner jeg forbindelsen (Har brug for kode)
Hvordan lukker jeg for forbindelsen når data er leveret ?

Betragt mig som total blank for jeg er total forvirret og gavmild med mine point.
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
22. december 2008 - 15:57 #1
Betragt min webserver som tom....(har slettet alt test og udvikling under hysterisk flip)
Avatar billede mortvader Nybegynder
22. december 2008 - 20:42 #2
Helt ærligt, tror jeg du skal overlade det til andre, hvis du er helt blank, og samtidig kan finde på at slette alt under hysteriske flip :)

Hvis du alligevel insisterer, er det væsentligt at vide om du kører native database, eller SQL.

Hvad er årsagen til at det skal være en "DSN-less" forbindelse?
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
23. december 2008 - 10:03 #3
Det var kun alt det der ikke virkede..... er bare fustreret over at jeg ikke kan få det til at virke på en nativ db når jeg før har hevet data fra MS SQL, MySQL, Access manipuleret med det og lagt det tilbage.

DSN-less for hastighed.... fik et godt råd..tror jeg?
Avatar billede mortvader Nybegynder
23. december 2008 - 10:21 #4
Nativedatabasen er jo rimeligt lukket land.

Du kan prøve med C/Front. Jeg har ikke meget erfaring med denne metode selv, så jeg kan ikke sige så meget om det. Men prøv evt at google det.

Alternativt kan du udlæse data til mssql eller access, eller andet inde fra NAV. Altså replikere data ud. Du kan gøre det "dumt" vha. kommafiler eller lignende, eller lidt smartere vha. active-x objekter via DSN direkte til dine eksterne databaser.

Jeg ved selvfølgelig ikke hvor meget data du har brug for at flytte, men jeg kører en webshop med bl.a. vare-, kunde- samt ordre- og fakturadata via en VPN linie til en remote lokation ved hjælp af DSN til den remote MSSQL og jeg har ikke problemer med hastighed på den konto.
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
29. december 2008 - 11:31 #5
Jeg har Nodbc der er odbc til NAV. Jeg skal kun læse fra db'en
Mine forsøg indtil nu giver store problemer da den kan låse flere brugere i NAV og det går ikke skulle jeg hilse og sige fra min chef. :-)

Det jeg gerne ville var at åbne en forbindelse = en bruger og derfra læse de oplysninger jeg skal vise. Forbindelsen må gerne stå åben 24/7 da jeg har en bruger til det. Jeg vil meget gerne have kode-eksempler som jeg kan arbejde med og tilpasse indtil jeg fatter hvad jeg gør galt.
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
29. december 2008 - 15:56 #6
Fatter minus.... Har lavet en DSN og testet den med Access...firker fint.

Har så lavet en asp-side der henter samme data med samme DSN men får en katastrofal fejl ????
Avatar billede mortvader Nybegynder
29. december 2008 - 16:02 #7
Måske noget af det samme jeg løb ind i med c/front for mange år siden.. det virkede simpelthen ikke som beskrevet. Ikke stabilt i hvert fald.
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
30. december 2008 - 13:27 #8
Det der undre mig er at jeg nemt kan lave en DSN der virker til Access og Excel men når jeg vil hive det gennem webserveren går det galt.

Jeg bruger frontpage...der må grines... til at lave mine asp-sider og her kan jeg nemt komme igennem guiden til db-resultater hvor jeg kan se tabeller med feltnavne. Den vil bare ikke vise data fra de tabeller.
Avatar billede mortvader Nybegynder
30. december 2008 - 15:24 #9
Det der slog mig ved din forrige kommentar, var at du benytter noget der hedder Nodbc. Det fik mig til at tænke på C/Front, altså også et navision-specifikt værktøj. Som det ikke lykkedes MIG at få til at fungere. Min tanke var bare, at måske er der "udokumenterede features" der besværliggør brugen af den?

Men jeg gætter bare.

Til gengæld har jeg god erfaring med at benytte activeX ADO til at sende data ud af navision, indefra.
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
07. januar 2009 - 10:50 #10
Jeg har kastet mig ud i noget nyt: ASP.Net og her lykkes det uden de store problemer

Der skulle rettes en del i koden men nu kan jeg trække hvad jeg har lyst til.
Avatar billede mortvader Nybegynder
07. januar 2009 - 11:09 #11
god fornøjelse med det :)
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
12. januar 2009 - 11:05 #12
lukker