Avatar billede dondy-kurt Nybegynder
17. december 2008 - 16:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Vudering af blog

Hej har lavet endnu en WordPress blog med mit eget design

Kommenter endeligm på det

www.dkurt.dk/blog

I er også velkommen til at kommentere

www.dkurt.dk

Værsgo
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2008 - 19:50 #1
Hej Michael

Vi starter med bloggen www.dkurt.dk/blog:

> Det første der slog mig: Underlig overskrift... Er det da navnet på bloggen? Det virker mærkeligt, men måske er det bare mig, der ikke helt er med?

> Det ser rigitg godt ud designmæssigt - dejlig kreativt på mange måder.

> Søgefeltet er for langt i højre side (jeg bruger Firefox), og det ser lidt forkert ud.

> Du har valgt et "maling"-tema, hvor der er "kastet maling" tilfældigt op på baggrunden rundt omkring. Det ser cool ud. Men det fungerer kun næsten med de andre elementer på siden, som de er baggrund for.
Datofelterne i venstre side fx: Det er tydeligt, at datofeltet er en blok for sig med afrundede kanter, og at den hvide maling blot er baggrund. Og for den blå menublok i højre side gælder det samme: De blå felter er sat ind, og det er tydeligt, at de ikke er en del af den blå baggrundmaling.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at det så ud som ét element! At malingen ligesom udgjorde den baggrund, som datoen fx er skrevet på, så man ikke oplever det som skrevet på en seperat blok. Malingen bag menufelterne skulle bl.a. have PRÆCIS samme farve, som menufelterne selv, så de går ud i ét. Jeg håber du forstår, hvad jeg mener...

> Der er noget galt med tegnene (æ, ø, å osv.), når man kommer ind på undersiderne, fx: http://www.dkurt.dk/blog/?p=18#comments

Men ellers er det da en glimrende og tiltalende blog, du har fået designet. Det er rigtig flot.

  // Steeven
Avatar billede olebole Juniormester
17. december 2008 - 20:09 #2
<ole>

Bloggen:
Du bør helt klart få styr på tegnsæt problematikken og lægger dig fast på ét - og det bør nok være utf-8. Jeg kan godt se, din server sender dokumentet som utf-8, og at du bruger en utf-8 Content-Type meta - men dit indhold er øjensynligt iso-8859-1.

Denne syntaks holder vist ingen steder:

        </body>
</html>

            </div><!--Content-wrapper-in#end-->
        </div><!--Content-wrapper-out#end-->

    </div><!--Wrapper#end-->

Om det er årsagen til, designet skvatter fra hinanden i markedets ultimativt mest udbredte browser, når viewport bredden overstiger 975px, har jeg ikke tjekket - men det skal under alle omstændigheder rettes.

www.dkurt.dk/:
Hvis meningen er at skjule sitet så effektivt som muligt for søgemaskinerne, kan det næppe gøres ret meget bedre! På et WWW, hvor 80-90% af al trafik kommer fra søgemaskiner, er der tale om ubrugelig pænhed ... ikke mindst, da det vist er ment som et promoverings site

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
17. december 2008 - 20:16 #3
Din lærer bør fortælle Jer om vigtigheden af valid kode - og lære Jer at bruge og tolke resultatet af en validator: http://validator.w3.org
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2008 - 20:22 #4
Så tager vi fat på dit portfolie www.dkurt.dk:

> Uh, dejlige effekter! Jeg elsker effekter og flydende, animerede overgange. Det er der dog også mange, der ikke gør, men jeg synes du har fået klaret det glimrende her.

> Dog et lille problem: Det tager for lang tid at skifte mellem siderne. Når jeg klikker på "Biografi" fx, så sætter en laaaaang animation i gang, som ser ganske nydelig ud, men som til sidst bliver hårrivende irriterende, hvis man nu bare forsøger at finde rundt og finde noget bestemt. Det skal nok ske meget mere tjept, vil jeg mene.
Men animering ved sideskift bør heller ikke undlades helt, da hele sitet lægger op til det - man glæder sig til at komme videre og se, hvordan du nu har løst det på den næste side osv.

> Din tekst under "Biografi" er en del af animationen, ikke? Måske skulle du tænke noget mere på søgemaskineoptimering - din tekst er totalt usynlig. Hvordan har du fx gjort det med teksten på galleri-siderne? Det virker bedre med hensyn til dette.

> Billederne på din "Galleri"-side kører alt for hurtigt! Jeg kan godt se, at det kommer an på, hvor man peger hen med musen, men sæt for Guds skyld hastigheden ned! Meget ned! Det er vildt besværligt at placerer musen helt rigtigt for overhovedet at kunne se, hvad et billede forestiller. Ved den mindste bevægelse, farer billederne videre rundt og man mister alt overblik.
Og når man så peger ned på et menupunkt, ja så kører billederne pludselig rundt i vildelse igen. Stressende, stressende.

> Hastigheden skal sættes ned som sagt, men ellers er det da en herlig idé, at dine projekter og designs kører rundt og præsenteres på skift. Så længe der altså ikke er så mange, at man ikke kan se de yderste; i så tilfælde bør du nok oprette en ny side fx, så man hele tiden kan se alle billederne på den pågældende side.

> Og for min skyld kunne du også godt gøre billederne større, så de fylder mere og præsenteres bedre. Det er trods alt hovedindholdet på siden.

> Og helt generelt: Herlige farver! Godt udtænkt, enkelt, simpelt, stilrent design, som fanger interessen. Det passer perfekt sammen, og du har vist rigtig flot arbejde med animationer og gode effekter.
Symboliserer træet et eller andet? Ligemeget hvad, så passer det jo fint ind, og virker som en del af siden.

Jeg synes det er generelt rigtig flot. Og designet er dejligt.

Jeg kan se, at Olebole har nogle heftige kommentarer til din kodebrug. Jeg har kun kigget på designdelen, men det er klart, at der er problemer mht. til synligheden i fx Google, og du kan få problemer med bl.a. URL'er, der ikke ændres ved sideskift, samt problemer med, at siden har en fast bredde, der gør den uhåndterlig på mindre skærme og i håndholdte medier fx.

  // Steeven
Avatar billede aaberg Nybegynder
18. december 2008 - 08:32 #5
Her har du et screenshot som viser hvordan bloggen ser ud i Internet Explorer 8. Der er tydeligt noget galt:
http://img267.imageshack.us/my.php?image=screenzs5.png

I Firefox ser den flot ud. Du har gjort et flot stykke design-arbejde. Hvis du får rettet op i koden, så der ikke er så mange fejl, synes jeg godt om siden.
Avatar billede kelleolsen Nybegynder
13. februar 2010 - 16:37 #6
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2010 - 00:19 #7
Skal vi se at få lukket spørgsmålet...