Avatar billede patrickreck Nybegynder
14. december 2008 - 15:39 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Nyt grafikkort eller processor?

Hejsa. Jeg går og overvejer at købe et nyt grafikkort eller en ny processer, men jeg ved ikke helt hvilken af delene jeg skal købe.
Min nuværende processor er en: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4200+ 2.21GHz
Og mit grafikkort er et: ATI Radeon HD 2600 PRO, 512mb.

Jeg takker på forhånd :)
Avatar billede 10kristian10 Nybegynder
14. december 2008 - 15:59 #1
Hvad skal du bruge din computer til? og hvad er dit budget?
Avatar billede patrickreck Nybegynder
14. december 2008 - 16:33 #2
Det er udelukkende pga. jeg spiller engang imellem, og jeg synes ikke rigtig den kan følge med på de seneste spil. :)
og budgettet. jeg er villig til at give omkring 1000-2000kr :)
Avatar billede 10kristian10 Nybegynder
14. december 2008 - 17:21 #3
Hvis du beslutter dit for at købe en processor kan jeg stærkt anbefale intel E8500 med 3,16 GHZ og core 2 duo. Har selv lige købt den og den kører alle nyere spil i top klasse. Den ligger på et beløb mellem 1100 og 1200 kr, og der får man virkelig noget for pengene. Hvis du beslutter dig for hellere at ville have et grafikkort kan jeg anbefale ASUS 4850, da det skulle levere en god ydelse i forhold til pengene og være en okay pris. Personligt ville jeg købe (hvis det skulle være et grafikkort) et leadtek winfast GTX 260 til mellem 1800 og 2400 kr. det er et af de kraftigeste grafikort på makedet og prisen er helt rimelig. Hvis din processor ikke kan klare dine alm. hverdags opgaver ville jeg købe en processor, for grafikkortet får du jo kun noget ud af når du spiller og lindende.:D håber at det var svar nok

Mvh.
Avatar billede patrickreck Nybegynder
14. december 2008 - 17:44 #4
Det var nu mere et svar på, hvad der ville give mig mest for pengene ved at skifte ud. Fx. hvis den ene af tingene nu var outdated
Avatar billede 10kristian10 Nybegynder
14. december 2008 - 18:30 #5
Så ville jeg nok udskifte min processor og forsigtigt muligvis overclocke mit grafikkort
Avatar billede patrickreck Nybegynder
14. december 2008 - 18:38 #6
Hvad får dig til at foreslå dual istedet for quadro?
Avatar billede 10kristian10 Nybegynder
15. december 2008 - 12:39 #7
quadro er kun for folk der har rigtig mange programmer der kræver stor ydelse kørende på en gang og er relativt dyre i forhold til ydelse. Og en dual kan sagtens klare omkring 20 åbne internet sider, og itunes msn word etc. kørende samtidig uden problemer, og selvfølgelig de nyeste spil. Så jeg synes at man får mest ud af lige nu en E8500 med mindre man sidder og laver en masse 3D grafik mm. Quadro får du kun noget ud af hvis du fx kører flere spil samtidig eller laver 3D grafik. Ellers hvis du skal have en processor med flere kerner skal du vente lidt til der kommer nogle billigere og bedere tilbud af den nye I7 processor der teoretisk set har hele 8 kerner.
Avatar billede fluse Nybegynder
15. december 2008 - 15:19 #8
10kristian10:

Core i7 har ikke "teoretisk set" 8 kærner... Den har 4!
Det er rigtig nok at den femstår som 8 cpu'er i windows hvis man har HT slået til, men der er bare fordi den kan køre to tråde gennem hver kærne samtidig. Det er absolut ikke det samme som 8 kærner!

Fluse
Avatar billede djmaster Nybegynder
15. december 2008 - 16:27 #9
Nu er det vel en opgradering der snakkes om, så processoren skal vil passe ned i det eksisterende bundkort... Så er Intel jo ikke en mulighed.

Jeg ville dog ikke opgradere processoren i første omgang.

Køb et Radeon 4850 kort, det koster ca. 1000 - 1500 kr (den er langt bedre end den du har i øjeblikket se evt. her: http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-geforce-graphics,2086-7.html

Om du så har råd til en bedre processor må du selv tage stilling til (AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6400+ kan jeg finde til 690kr). Grafikkortet vil dog give dig der største boost i spil performance.