Avatar billede leshrac Nybegynder
11. december 2008 - 20:55 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

ENUM order by rækkefølge hverken det ene eller det andet?

Jeg har en tabel i min database, i tabellen har jeg en masse felter, hvor det ene felt er en enum.

I den enum står der f.eks. hans, mogens, peter, amalie, camilla, hassan ect.

Hvis jeg i min SQL query gerne vil ORDER BY disse navne, men i en bestemt rækkefølge hvad gør jeg så?

Lad os nu sige at feltet hedder "navne"

så skriver jeg

ORDER BY ?????

kan nogen give mig et eksempel på hvad jeg skal skrive hvis jeg gerne vil order by navnene i en bestemt rækkefølge?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. december 2008 - 20:58 #1
docs er ret klar

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/enum.html

ENUM values are sorted according to the order in which the enumeration members were listed in the column specification. (In other words, ENUM values are sorted according to their index numbers.)
Avatar billede leshrac Nybegynder
11. december 2008 - 21:58 #2
Sejt.. de orderdede jo nærmest sig selv... det vidste jeg skam ikke :)

Smid et svar for point :D
Avatar billede arne_v Ekspert
11. december 2008 - 22:00 #3
svar