Avatar billede tbuch Juniormester
26. november 2008 - 16:48 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Billed-rod i Word

JEg har et langt word 2003 dokument som både kræver en nogenlunde overskuelig og indbydende layout men som hele tiden bliver ajourførst - altså "tilskrevet"

Dokumentet er opdelt i to spalter

Der indsat i alt fire små billeder og disse ter sig som havde de deres egent liv.
Jeg har forsøgt på alle mulige måder at få dem til arte sig uden at have fået den store break through
I øjeblikket sidder de i hvert sin tekstboks, dog uden nogen succes

Min test i det berørte afsnit er formateret med følgende typografi:

OVERSKRIFT 2
  Normal
  Billede 1
  Billede 2

OVERSKRIFT 2
  Normal
  Billede 1
  Billede 2

Jeg har følgende ønsker til billedernes placering:

1 begge billeder bliver aldrig adskilt fra den sidste tekst med normal typografi
2 Billederne rykker sig ikke horisontalt indenfor spalten
3 Billederne forbliver i samme rækkefølge og overlapper heller ikke hinanden
Avatar billede jkrons Professor
26. november 2008 - 16:51 #1
Det nememste er at sætte billederne ind i en tabel - eler flere tabeller. Skjul evt. tabelrammerne. Billderne skal indsættes "på linje med tekst". En blandng af billeder og tekst i Word giver tit anledning til en opførsel som den du beskriver, og der er ingen rigtig løsning på problemet, kun forskellige måder at omgå det på.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
26. november 2008 - 17:04 #2
En tilføjelse: Enig i at en tabel er egnet og at ombrydningen skal være "På linje med tekst" - svarer lidt til dit problem med tabellerne forleden. Men hvis du vil undgå, at et billede skilles fra sidste linje med Normal typografi, skal du på dette afsnit (altså det med Normal typografi) slå "Hold sammen men næste" til (i dialogboksen Afsnit > fanen "Linje- og sideskift"). Så vil afsnittet blive tvunget til at følge med billedet, hvis det skifter side. Du kan også vælge at sørge for, at "Tillad opdeling af række" er slået fra på rækkerne (fanen Række i dialogboksen Tabelegenskaber) - så holdes hele rækken sammen.

Du kan altid bedst styre placeringen af billeder, hvis du bruger "På linje med tekst". Så opfører billederne sig som tegn i teksten og hopper ikke pludselig til andre steder. Men der kan selvfølgelig være situationer, hvor man har brug for en anden ombrydning for at få det layout, man ønsker. Du kan indstille Word til automatisk at indsætte "På linje med tekst" (via Indstillinger > fanen Rediger).
Avatar billede tbuch Juniormester
26. november 2008 - 17:07 #3
JEg håber I kan væbne jer med tålmodighed med pointgivning, da det jo i sagens natur vil tage lidt tid at se om det holder
Avatar billede tbuch Juniormester
26. november 2008 - 17:10 #4
JEg er lidt i tvivl
LEne Skriver
Du kan også vælge at sørge for, at "Tillad opdeling af række" er slået fra på rækkerne (fanen Række i dialogboksen Tabelegenskaber) - så holdes hele rækken sammen.

Spekulerer lidt på om teksten skal med ind i tabellerne?
Avatar billede jkrons Professor
26. november 2008 - 17:41 #5
Personligt ville jeg holde teksten uden for tabellen.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
26. november 2008 - 17:56 #6
OK. Ja, jeg tæntke jo på at sætte teksten ind i tabellen også - der vil altid være mange løsninger på samme opgave. Men hvis du ikke tager teksten med i tabellen, kan du bare se bort fra det med opdeling af række. Du kan stadig bruge løsningen med "Hold sammen med næste", selv om afsnittet med "Normal" står uden for tabellen og billedet/billederne inde i tabellen.
Avatar billede jkrons Professor
26. november 2008 - 18:26 #7
lene-> grunden til, at jeg ville vælge at holde teksten uden foer tabellerne var, at har man den inde i tabelln, vil automatisk spalteskift jo ikke virke.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
26. november 2008 - 19:23 #8
jkrons: Det er jeg ikke enig i. Spalteskift virker på samme måde som sideskift, så en tabel kan fint automatisk bryde om mellem spalter, uanset om det er billeder eller tekst, der er i tabellen. Om det er hele rækker eller delte rækker, der fortsætter i næste spalte, vil f.eks. afhænge af indstilingen "Tillad opdeling af række" - og i øvrigt af afsnitsindstillingerne for linje- og sideskift.
Avatar billede jkrons Professor
26. november 2008 - 22:07 #9
len-> Nu havde jeg forestillet mig en tabel "inde i" hver spalte. Du har tilsyneladende forestilelt dig en tabel med kun en kolonne og så spalterne inde i kolonnen?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
26. november 2008 - 23:39 #10
jkrons: Jeg havde også forestillet mig en tabel i spalterne... - lav en tabel, som starter i spalte 1. Den kan fint bryde om og fortsætte i spalte 2 på samme måde, som hvis den fortsatte fra side til side i en en-spaltet opsætning.
Avatar billede jkrons Professor
27. november 2008 - 00:29 #11
Jeg er enig, men åbenbart ikek så god til at forklare .-)

Jeg villle selv kun indsætte en tabel de steder, hvor billederne skal være.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
27. november 2008 - 01:05 #12
Lidt flere tanker om sagen:
Reelt kan man egentlig lige så godt udelade tabeller her, hvis hvert billede alligevel ville blive indsat alene i en tabelcelle. Hvis bare man sørger for at sætte billederne ind på linje med tekst, bliver de, hvor de skal være - og hvis man så sørger for at sætte Normal-afsnittet over et billede til "Hold sammen med næste", så følges det også med billedet under.

Tabeller kan være overordentlig nyttige, hvis man vil holde bestemte ting placeret ved siden af hinanden (kan klares med 2 eller flere tabelkolonner og en ny række, hver gang noget skal være på linje vandret). Men her skal det hele åbenbart være under hinanden og blot flyde videre til spalte 2, når spalte 1 er fyldt op.
Avatar billede jkrons Professor
27. november 2008 - 10:28 #13
Jeg oplever, at ved at placere billederne inde i en tabel med kun én celle, kan du - i stedet for at placere billederne, placere tabellen - og i modsætning til billederne "hopper" tabellen ikke omkring. Hvis du plaverer billederne "på linie med tekst" uden for tabellen, får du ikke helt så mange frihedsgrader i placeringen af billedet.

Men måske tager jeg fejl.
Avatar billede tbuch Juniormester
10. december 2008 - 16:23 #14
Det ser ud til at virke godt nok - post gerne nogle svar
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
10. december 2008 - 16:49 #15
Her er et svar fra mig.
Avatar billede jkrons Professor
10. december 2008 - 18:12 #16
og et fra mig.