Avatar billede tbuch Juniormester
21. november 2008 - 15:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Tabeller i Word

Bruger Word 2003
(sig til hvis det er blevet markant bedre iWord 2007 for det er godt noget hø i 2003)

Jeg har en lang tabel og ønsker at word automatisk skal gentage overskriften når der skiftes side

JEg har to tabeller i samme format - hvordan får jeg lavet den til en?

JEg har tekst fra en anden tabel med et andet formatering
Hvordan sætter jeg teksten ind i den nye tabel, således at at teksten arter sig efter den nye tabel formatering
Avatar billede tbuch Juniormester
21. november 2008 - 15:58 #1
NB jeg har prøvet:
Gentagne tabeloverskrifter vises kun i visning af udskriftslayout, eller når du udskriver dokumentet.

Marker overskriftsrækken eller -rækkerne. Markeringen skal omfatte den første række i tabellen.
Klik på Gentag kolonneoverskrifter i menuen Tabel
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
21. november 2008 - 16:38 #2
Funktionaliteten er ikke ændret i Word 2007. Brugergrænsefladen er til gengæld lavet radikalt om.

Du skal sørge for, at markøren er placeret i tabellens allerførste række – det dur ikke f.eks. at stå i første række på en side, hvis det ikke er tabellens allerførste række. Så kan du vælge menuen Tabel > Gentag tabeloverskrift (er ikke sikker på den præcise tekst – har en DK version af Word 2003). Så vil første række blive gentaget på alle sider.

Du kan godt lave flere tabelrækker til overskriftsrækker, men det _skal_ være sammenhængende rækker fra toppen af tabellen og ned.

For at slå to tabeller sammen, skal du fjerne det/det afsnit/afsnitstegn, der skiller tabellerne. Hvis du slår formateringsmærker til (Ctrl+Skift+8), kan du se afsnitstegn som dette tegn: ¶.

Afhængigt af dine indstillinger i tabellerne, kan du risikere, at de ændrer sig, når du kobler dem sammen. Det kan f.eks. forekomme, hvis tabellerne ikke er lige brede (det lyder det til, at de er) og hvis du har en eller flere af de indstillinger, der hedder noget med ”Auto…” slået til for tabellerne.

For at sætte indhold fra den ekstra tabel ind: Du skal i den tabel, det skal indsættes i, sørge for at tilføje flere tomme rækker, der hvor indholdet skal sættes ind. Så skal du kopiere indholdet fra den anden tabel – og her er det vigtigt, at du vælger alle cellerne _uden_ at vælge det lille tegn, der afslutter hver række (kan ses, hvis du har formateringsmærker slået til – tegnet indeholder formateringen af rækken). Klik så i den øverste, venstre celle, der hvor indholdet skal sættes ind og tast Ctrl+V (Indsæt).
Avatar billede tbuch Juniormester
23. november 2008 - 15:18 #3
Jeg kendte som skrevet før godt den brugervejledning til at lave overskrifter i Word - men ikke desto mindre sker der ikke en skid, når jeg følger den????

Det lykkedes heller ikke rigtigt at slå to tabeller sammen som er ret så identiske (tabel nr. 2 er laver som kopi af nr. 1). At fjerne afsnitstegnene fik dem til at lægge sig oven i hinanden??? Jeg ved ikke rigtigt hvad det er for noget Auto, som du vil have væk. Jeg har noget automatisk favevalg slået til og det er jo nok ikke det

Hvad angår løsning nr. 3. Du vil ikke have at man kopier "det lille tegn, der afslutter hver række " jeg går ud fra at det er det lille krydslignende tegn du mener som sidder lige udenfor hver række?

MEn også selvom jeg ikke vælger dette lille tegn beholder den kildeformateringen og lader hånt om destinationsformatering

Men tak fordi du gad forsøge
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
23. november 2008 - 16:11 #4
Dine tableller er åbenbart indsat i grafik-laget og ikke i tekstlaget af dokumentet. Tjek tabelegenskaber for dine tabeller (Tabel > Tabelegenskaber > fanen Tabel). Sørg for at tekstombrydning er at til Ingen.

Og ja, det er "det lille krydslignende tegn", jeg mener.
Avatar billede tbuch Juniormester
24. november 2008 - 15:02 #5
Den med tekstombrydning - det var godt nok noget der battede

Det kræver dog meget arbejde - men det kan lykkes med noget flid og tålmodighed -

Vedr. løsning 2 (omhandlende at "klistre" to tabeller sammen) Hvis andre læser dette kan jeg give et lille fif om, at der hvor stregerne af uanede grunde ikke flugter helt - Marker kolonnen (søjlen)og angiv herefter bredden på kolonnen.

Vedr. løsning 2
Overskrifterne er nu på hver ny side som tabellen strækker sig over

Jeg er dog stødt på et nyt problem:
Selvom jeg kun markere øverste række som værende min overskrift er wordfunktionen grådig og tager også dele af de næste rækker med og lader dem også være gentaget som overskrifter
En anden ting. Hvis man står i øverste linje og bede om at få en række mere nedenunder denne får jeg i stedet en 10 - 12 rækker nederst i tabellen i stedet
JEg har konstateret at der mangler vores lille firkantede stjernetegn efter tabellens første række (den som eller ved de andre rækker er placeret lige uden for tabellen enkelte rækker) - så det har sikker noget med dette at gøre??

Løsning 3 virker stadig ikke - jeg får stadig ikke destinationsformateringens halvanden linjeafstand men i stedet stadig en bevarelse af klidedestinationen enkeltlinjeafstand

Men jeg føler vi er tæt på og jeg kan begynde at leve med det - hvis vi ikke får justeret de sidste ting
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
24. november 2008 - 15:54 #6
Mht. overskrifterne: Det kan måske tænkes, at der fra tidligere "hænger" info om, at de skal være tableoverskrifter. Du kan prøve at markere_hele_ tabellen, slå tabeloverskrifter fra, derefter vælge øverste række og slå tabeloverskrifter til for den ene række.

Grunden til at din formatering ved indsættelse ikke bliver korrekt kan være, at formateringen i det, du kopierer, er lavet som direkte formatering på teksten, dvs. at det ikke er "ren" typografiformatering, der kommer fra typografidefinitionerne. Når du har indsat teksten, så kan du prøve at markere den og derefter taste Ctrl+Q - det fjerne direkte afsnitsformatering og vender tilbage til den "rene" afsnitstypoografi-definition. En anden mulighed er, at du reelt har anvendt forskellige typografier i det originale og det indsatte - så må du skifte til den rette typografi.

Det med, at du får for mange indsatte rækker: Det er jo lidt svært at gætte sig til problemet på afstand. Jeg tror, jeg blot ville slette øverste række (som tilsyneladende ikke er OK), tilføje en ny og se, om ikke det løser problemet.
Avatar billede tbuch Juniormester
24. november 2008 - 16:46 #7
Følgende virkede
"Du kan prøve at markere_hele_ tabellen, slå tabeloverskrifter fra, derefter vælge øverste række og slå tabeloverskrifter til for den ene række."

Formatering ved indsættelse funker ikke rigtigt, - stadigvæk
Jeg er klar over at jeg selvfølgelig kan gå ind og angiv hvilken typografi jeg vil anvende efter indsættelsen - og der er vist ingen vej uden om
JEg savner lidt den mulighed man har ved alm indsættelse hvor man får et lille ikon, som man kan klikke på:

Bevar kildeformatering
Brug samme formatering....
osv

Men det har været en fantastisk god hjælp - jeg tror faktisk den bedste hjælp, jeg nogensinde har fået på dette sted

Post et svar
Jeg har desuden lavet to spørgsmål (de hedder "til lene-fredborg") mere så du i alt kan få 600 point alt i att for alt dit besvær - håber du tager imod dem

Derudover vil du komme med i min aftensbøn - intet mindre
Tak tak og tak
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
24. november 2008 - 17:02 #8
Det glæder mig, at du fik løst dine problemer. Vejen med dine tabeller er sikkert kortere næste gang ;-) - man kan faktisk blive ret gode venner med tabeller!

Det er vist en regel om maks. 200 point - så de øvrige må nok droppes - men tak for tanken (det er den, der tæller for mig)...