Avatar billede mjl Nybegynder
15. november 2008 - 10:40 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Min browser viser ikke bogstaver

Hej der ...

I går, viste min MSIE æøå uden problemer - men her til morgen, laver den nogle underlige tegn, i stedet for disse bogstaver - det gælder f.eks. også ã ...

Er den blevet engelsk i løbet af natten, eller hvad sker der !?

hilsen Conrad
Avatar billede mjl Nybegynder
15. november 2008 - 10:42 #1
Hvor undeligt. Jeg klikkede ind på en anden web-side, og så tilbage igen - og nu viser den æøå igen !???
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. november 2008 - 10:51 #2
Mange hjemmesider angiver ikke korrekt tegnsæt. Browsere kan så evt. gætte. Og sommetider gætte forkert.
Avatar billede mjl Nybegynder
15. november 2008 - 12:05 #3
Nej, ok. Men det var mine egne forkert tegnsæt :o) skulle bare bruge det internt, så jeg brugte æ i stedet for æ

Men MSIE plejer jo at være ligeglad med slamkode, men var det pludselig ikke - underligt !
Avatar billede mjl Nybegynder
15. november 2008 - 14:34 #4
Nå, men Erik - vil du have points for ulejligheden, så smid et svar !?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. november 2008 - 15:20 #5
Nej tak.
Avatar billede mjl Nybegynder
15. november 2008 - 15:27 #6
Ok ... men mange tak for din tid, og dit svar ! God weekend !
Avatar billede olebole Juniormester
16. november 2008 - 16:18 #7
<ole>

Det er ikke slamkode at bruge 'æ', men det kræver, man i øvrigt bruger rigtige tegnsæt - og kodning, når filerne gemmes  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede mjl Nybegynder
16. november 2008 - 16:31 #8
Hej Ole ...

Jamen '&aelig;' er vel mere korrekt end bare 'æ' er det ikke - det er vel kun Microsofts Browser der er ligeglad med det ene og andet !?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. november 2008 - 16:33 #9
IE er ikke ligeglad. Den gætter - sommetider endda rigtigt. Men det er ikke en holdbar løsning at forlade sig på gætterier.
Avatar billede mjl Nybegynder
16. november 2008 - 16:59 #10
Nej, det er klart ... jeg må snart få lært, at bruge '&aelig;' :o)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. november 2008 - 17:00 #11
Det er du velkommen til. Men reelt er det et par lysår vigtigere at få lært noget om tegnsæt.
Avatar billede mjl Nybegynder
16. november 2008 - 17:08 #12
Tegnsæt?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. november 2008 - 17:12 #13
Ja, tegnsæt. Iso-8859-1/ANSI, utf-8/unicode, og i princippet flere i en stor kærlig familie. Jeg anbefaler tit at starte med nedenstående, selv om det kan være hård kost for os nordboere:
http://www.joelonsoftware.com/articles/Unicode.html
Avatar billede mjl Nybegynder
16. november 2008 - 17:17 #14
1000 tak - dejligt at blive klogere, og lidt bedre - tak !