Avatar billede madiedk Nybegynder
13. november 2008 - 15:00 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Design af enkelt tabel

Hej

jeg skal designe en database og har st spørgsmål angående hvad der er bedst og hvorfor. de 2 muligheder er:

1. 5 kolonner. 1:id 2:beløba 3:beløbb 4:beløbc 5:beløbd

2. 3 kolonner. 1:id 2:værdi 3:kode
hvor kode styrer hvad værdien i kolonne 2 representerer.

hvor det er forståligt.
Avatar billede teepee Nybegynder
13. november 2008 - 15:03 #1
Det kommer lidt an på hvad du skal bruge det til, men lsæning 2 lægger op til at du kan have et vilkårligt antal priser, altså også en beløbe og beløbf... hvis du har brug for at se data som forslag et lægger op til, så kan du gøre det i et view efterfølgende.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. november 2008 - 15:08 #2
Helt klar #2.

Aldrig gentag kolonner med "index".
Avatar billede michael_stim Ekspert
13. november 2008 - 15:15 #3
Næ, og som jeg opfatter det, kommer der en masse tomme felter i #1.
Avatar billede madiedk Nybegynder
13. november 2008 - 16:03 #4
ved løsning 1. vil der nogle gange stå noget i beløba og beløbc men intet i beløbb og beløbd og nogle gange noget i alle beløbkolonner og nogle gange kun i én beløbkolonne.
Så løsning er altså 2?
Avatar billede terry Ekspert
13. november 2008 - 18:55 #5
depends if you need the information from all fields at the same time, even if they dont contain data.

With 2 you would need to make a query to obtain all 4 values, this isnt necessary for 1.
Avatar billede madiedk Nybegynder
14. november 2008 - 12:39 #6
arne_v>> det er heller ikke index, nu har jeg skrevet beløba, beløbb osv. men de representere hver deres. f.eks. beløba = rabat, beløbb = sats, beløbc = eksternværdi osv. så de er alle tal, men representerer noget helt forskelligt. Men som sagt er det ikke altid der er noget i dem alle. Er det stadig løsning 2 synes du?
Avatar billede terry Ekspert
14. november 2008 - 13:06 #7
Avatar billede madiedk Nybegynder
14. november 2008 - 13:20 #8
okay. tak, Så det kommer simpelthen an på hvordan dataen skal bruges. Så der er ikke nogle gylden regel om at man altid skal bruge løsning 1 eller løsning 2 fordi bla bla bla.
Avatar billede terry Ekspert
14. november 2008 - 13:23 #9
"Så der er ikke nogle gylden regel om at man altid skal bruge løsning 1 eller løsning 2 fordi bla bla bla."

In my opinion, no.
Avatar billede madiedk Nybegynder
14. november 2008 - 14:11 #10
tak, smid svar så delen i point. Lige en sidste ting hvis det er let, ellers opretter jeg et nyt spørgsmål:
hvis jeg vælger løsning 2. hvordan laver jeg så et view/forespørgsel så dataen bliver representeret som løsning 1, altså som teepee siger man kan
Avatar billede teepee Nybegynder
14. november 2008 - 14:21 #11
Teknisk set er der en gylden regel; det hedder normalisering, men af hensyn til anvendelse/performance KAN man afvige fra disse, men det ser ikke "pænt" ud.
Avatar billede terry Ekspert
14. november 2008 - 14:46 #12
from the information given here you cant make any assumptions about normalization.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2008 - 04:14 #13
Hvis beløba, beløbb, beløbc og beløbd ikke er 4 kolonner med det samme bare med
et hardcoded index, men derimod 4 helt uafhængige kolonner som bare tilfældigvis
alle samme indeholder beløb, så er #1 bedst.

NULL er opfundet for at blive brugt, så den er ikke i sig selv et problem.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2008 - 04:15 #14
og et svar fra mig
Avatar billede madiedk Nybegynder
20. november 2008 - 14:37 #15
tak for hjælpen