Avatar billede torbenlund Nybegynder
06. november 2008 - 19:12 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Vurdering af design på shop

Hej allesammen,

Jeg har for nylig skiftet min shopudbyder ud. Jeg er skiftet over til w-2-w eller e-cart, som de kalder sig.

Jeg faldt for deres billige webshop med tilhørende gratis design.

Nu har jeg efterhånden skrevet noget, der ligner fem A4 sider om små og store rettelser til dem. (overdrivelse fremmer forståelsen) :-)

Nå, men sagen er den, at jeg ikke er helt tilfreds, med udførelsen af det design, vi er blevet enige om. Her tænker jeg hovedsageligt på en ting som udvendige skygger, hvilke jeg personligt synes er direkte grimme. E-cart siger, at det ikke kan laves pænere, hvilket jeg ikke er helt enig i.

Jeg vil meget gerne høre fra nogen, der har en smule forstand på dette, om udførelsen af designet er i orden, eller om det kan gøres flottere.

På forhånd mange tak for hjælpen ;-)

Link til siden: http://sund-vaegt.dk

Torben
Avatar billede zips Juniormester
06. november 2008 - 19:37 #1
Må håbe at det er alle de fejl som du har på siden som du har skrevet de skal rette i deres system 169 er da en del :) http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fsund-vaegt.dk%2F

Jeg mangler et link til forsiden når jeg har klikket rundt, så jeg kan se nyheder og de andre link du har på forsiden.

Link i højre side måtte godt være med block hover så det er nemmer at se hvor man er.

Og ja, de skygger kan en grafiker da lave bedre, de passer ikke som helhed i dit design.
Avatar billede aaberg Nybegynder
06. november 2008 - 21:28 #2
Siden ser helt forkert ud i firefox! Alle hjørnerne er grumsede. Der ligger en indkøbskurv helt nede i venstre hjørne, uden for rammen. Kontaktinformationen nederst på siden, skær ind i den venstre menu/ramme, hvilket ser ud som en fejl.

Nu prøvede jeg lige at åbne den i IE8. Her er det endnu værre! Alle de fejl jeg beskriver for firefox er også der, plus at "information" menuen ligger oven på "Varegrupper" menuen, så man ikke kan læse hvad der står.

Denne side kan du ikke bruge til noget!!! Skygger er dit mindste problem. Siden får 126 fejl i W3's Markup Validation, den ser forkert ud i firefox, og man kan ikke se hvad der står i menuen i IE8. Selve designet synes jeg ikke er så slemt, men vedkommende der har sat det op, har ikke haft den fjerneste ide om hvad han laver!.
Avatar billede aaberg Nybegynder
06. november 2008 - 21:38 #3
Her er et billede af, hvordan siden ser ud i IE8:
http://img170.imageshack.us/my.php?image=skrmbilledesundvaegtnn9.png

Og her er et billede af bunden af siden, hvor indkøbskurven ligger helt nede i venstre hjørne:
http://img255.imageshack.us/my.php?image=skrmbilledesundvaegtbunkd9.png
Avatar billede torbenlund Nybegynder
06. november 2008 - 22:13 #4
Hej alle,

Jeg ved ikke helt, hvad det er de har gang i hos e-cart, men sådan har siden altså ikke set ud hele tiden.

Vi er nået frem til at baggrunden bliver helt hvis, så skyggerne bliver pænere. Han siger, at det ikke kan lade sig gøre, at lave skyggerne gennemsigtige, selvom det er det jeg allerhelst vil ha´.

Jeg ved som sagt ikke om det er fordi han er en amatør, eller om der rent faktisk er noget om snakken!?

Vil meget gerne høre nogle flere meninger om siden, når den kommer til at se ud som den skal. Det skulle meget gerne ske i løbet af i morgen formiddag.

Torben
Avatar billede zips Juniormester
06. november 2008 - 22:18 #5
Ja jeg så siden inden den blev som den er nu og der var den ok i FF3 og IE så jeg kikke igen i morgen :)
Avatar billede torbenlund Nybegynder
06. november 2008 - 22:28 #6
Hej Zips,

Lyder godt :-)

Gælder mig til at høre noget kritik på siden i morgen :-)

Torben
Avatar billede torbenlund Nybegynder
06. november 2008 - 22:29 #7
*glæder
Avatar billede zips Juniormester
07. november 2008 - 17:30 #8
Jeg kan se at det nok tager et par dage mere før der skal kommes med kritik af siden, den er lige nu pænnest i IE6 i Firefox er indholdet ikke i top og den er meget mellemrum under billederne ned til adressen.

Der er nu KUN 118 fejl på siden med transitional DTD :)
Avatar billede torbenlund Nybegynder
07. november 2008 - 17:44 #9
Hej Zips,

Tak for din kommentar :)

E-cart eller w-2-w som de også hedder, mener at designet er færdigt, som det er nu.

Jeg er meget utilfreds med arbejdet omkring de udvendige skygger. De er firkantede i hjørnerne, og de passer ikke sammen hele vejen rundt.

Jeg er lige nu ved at diskutere det med dem. De mener ikke, at det kakn laves pænere.

Hvad synes du/I...??

Torben
Avatar billede mstorgaard Praktikant
08. november 2008 - 22:46 #10
Spørgsmålet er vel, hvad du har sat af kriterier for designet.

Evt. hvis du giver nogle eksempler på, hvordan du vil have det skal se ud (links til forskellige sider), så kan det måske hjælpe designeren, men de effekter, der er brugt på den side, er 2-3 standardeffekter fra Photoshop, som godt kunne laves pænere.

Hvis du er meget utilfreds med designet vil jeg næsten foreslå dig, at du laver en aftale med E-cart om selv at komme med et design (som de forhåbentlig godt vil sætte ind på siden for dig), og derefter finder en designer, hvor du synes godt om denne persons designs, og får lavet det der i stedet for.

Men det hele kommer jo an på dine kriterier, da din designer vel kun har dine ord/eksempler at arbejde efter (:
Avatar billede torbenlund Nybegynder
08. november 2008 - 23:09 #11
Hej mstorgaard,

Mange tak for din kommentar :-)

Det er rigtigt, at han kun har mine ord/eksempler at arbejde ud fra.

Designet er netop blevet forbedret, og jeg synes faktisk han er sluppet lidt bedre fra det denne gang. Skyggerne er flottere end de var før, men der er dog stadig et pan "ommere".

Jeg vil lige vente og se, om de bliver forbedret, ellers må jeg jo efter ham igen :-)

Jeg er ikke så utilfreds med det, at jeg vil få lavet grafikken andet sted. Så galt er det heller ikke, synes jeg.

Jeg er nok rimelig perfektionistisk, men jeg synes det hjælper på designet efterhånden :-)

Torben
Avatar billede olebole Juniormester
08. november 2008 - 23:11 #12
<ole>

Både kode og grafik skriger ordene 'faglig inkompetence' om folkene, der har begået skidtet. Umiddelbart var jeg ved at skrive, det næsten ikke kunne gøres dårligere - men så kikkede jeg i E-Cart's referencer, og der er såmænd sites med op til 500 markup fejl på hver side!

Jeg har kun ét råd: Find en anden leverandør!

E-Cart kan tydeligvis ikke levere noget, der er værd at betale for. Hvis branchen var veludviklet med ordentlige muligheder for 'syn og skøn', ville E-Cart have seriøse problemer med samtlige sites i deres referenceliste.

Bedste sammenligning, jeg lige kan finde på fra andre brancher, må være Thulin Kød!  :o(

/mvh
</bole>
Avatar billede torbenlund Nybegynder
08. november 2008 - 23:18 #13
Hej olebole,

Jeg er da ked af at høre, at det er så skidt...

Jeg er som sagt heller ikke selv helt tilfreds med det, men jeg synes efterhånden, kun at det er skyggerne, den er gal med.

Hvad er der ellers galt? Kan du være lidt mere præcis i din beskrivelse???

Torben
Avatar billede aaberg Nybegynder
09. november 2008 - 01:08 #14
Din side har over 120 fejl. Professionelle folk tolererer som regel ingen fejl. Med 120 fejl på siden, risikerer du store forskelle på, hvordan forskellige browsere viser siden. Du risikerer også at siden slet ikke virker i nye browser-versioner. En anden ting er, at google prioriterer professionelle sider (uden fejl), så du risikerer at ingen finder siden.

Efter at have set på e-cards referenceliste, vil jeg give olebole ret i at de virker ekstremt uprofessionelle.
Avatar billede torbenlund Nybegynder
09. november 2008 - 13:01 #15
Hej aaberg_cc/alle,

Mange tak for indlægene. Det er egntlig meget rart at høre, at jeg ikke er den eneste, der synes at designet ikke er helt i top.

Mht. de mange fejl i koderne, så er det ikke noget jeg har ret meget forstand på. Men hvis det betyder så meget for søgemaskinerne, så er det da klart noget, der skal rettes. Jeg har også lagt mærke til, at siden vises forkert i Firefox. det har nok noget med det at gøre...

Torben
Avatar billede torbenlund Nybegynder
10. november 2008 - 21:59 #16
Hej Alle,

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad I synes om skyggerne, der er lavet på siden.

Jeg mener ikke, at alle skyggerne når at fade helt ud til hvid inden de er afsluttet. Det gælder den venstre skygge på boksene til højre samt den højre skygge på content.

Er der nogen, der er enige med mig, eller er det bare mig, der ser syner???

Håber på nogle gode svar hurtigst muligt... :-)

Torben
Avatar billede aaberg Nybegynder
10. november 2008 - 22:18 #17
Jeg kan godt se hvad du mener, men jeg tror ikke jeg havde lagt mærke til det, hvis jeg ikke specifikt så efter det.
Avatar billede torbenlund Nybegynder
10. november 2008 - 22:34 #18
Hej aaberg_cc,

Du har ret i, at man skal se godt efter. Men det gør jeg jo nu, hvor det er min hjemmeside. Det er også forskelligt, hvilken skærm man ser det på. På min skærm er det meget tydeligt.

Jeg aner simpelthen ikke, hvordan jeg skal overbevise e-cart om det...? Det er som om han/de ikke vil se det.

Torben
Avatar billede kongknabe Nybegynder
17. november 2008 - 08:58 #19
At skygger ikke kan laves gennemsigtige er noget vrøvl! - Png billeder har support for genemsigtighed og selvom dette ikke umiddelbart understøttes af IE6 kan det sagtens fixes :) Og jeg er derudover helt enig i at skyggerne ikke fader ordentligt ud alle steder. (Og jeg ville have lagt mærke til det selvom du ikke havde nævnt det.. men nu er det netop også sådan noget jeg arbejder med).

Jeg ville ikke betale penge for en sådan løsning.
Avatar billede kongknabe Nybegynder
17. november 2008 - 08:59 #20
Må man spørge hvad du har betalt for denne "løsning"?
Avatar billede torbenlund Nybegynder
17. november 2008 - 15:44 #21
Hej kongknabe,

Jeg er jo ikke overrasket over at høre, at du kan finde nogle "småfejl" på siderne. Jeg er heller ikke selv tilfreds med siden, som den ser ud nu, men jeg er efterhånden ved at have en fornemmelse af, at jeg må gå lidt på kompromis... Desværre :-/

Jeg har sådan set ikke betalt noget for designet. Som du kan se på www.e-cart.dk, er designet gratis, hvis man vælger en Premium-løsning. Men jeg vil jo mene, at det skal være iorden alligevel. Jeg har betalt ekstra for logoet samt nogle andre "småting".

Jeg tror, at jeg vil bede designeren om at læse denne tråd, så han kan se, at det ikke kun er mig, der er utilfreds med skyggerne bla.

Det ville være rigtigt fedt, hvis der er nogle flere, der kan se det samme som Kongknabe og jeg...

Torben
Avatar billede mstorgaard Praktikant
17. november 2008 - 16:06 #22
Jeg må være enig med både Kongknabe, Torbenlund og Olebole, men jeg må bestemt henvise til Oleboles indlæg 08/11-2008 23:11:53, som jeg vil sige rammer siden rigtig godt.
Avatar billede olebole Juniormester
17. november 2008 - 16:20 #23
I virkeligheden synes jeg, skyggerne er langt det mindste problem. Al grafikken bærer umiskendeligt præg af at være lavet af en person, som aldrig har modtaget nogen somhelst undervisning i grafiske fag - og som er kemisk renset for medfødt talent!

Når jeg kikker i koden, ville jeg aldrig nogensinde turde overlade det firma at lave en webshop løsning. Hvis man ikke engang kan kode et HTML-dokument (og det kan man næsten lære en chimpanse), er der absolut intet, som peger i retning af, man magter at kode en bare nogenlunde sikker shop-løsning.

Jeg har set 15 årige drenge klare sig betydeligt bedre, hvad kode og grafik angår!

Leverancer på dét niveau burde helt klart straffes ved en domstol - eller i det mindste ved en faglig instans! Det sker i andre brancher ved lignende sager.
Avatar billede kongknabe Nybegynder
17. november 2008 - 16:22 #24
Hej Torben.

At skyggerne ikke fader ordentligt ud alle steder, og at dette er en reel fejl mener jeg er indiskutabelt! (Man kan selvfølgelig også altid argumentere for at ridser i lakken på en ny bil er en feature frem for en fejl... meeeen! :D)

Dog kan jeg se at deres priser virkeligt ligger i den lave ende.. Så vidt jeg kan se på deres hjemmeside kan man få en Premium løsning for ca. 1600,- om året inkl. hosting og fri trafik, og til den pris vil jeg ikke mene man kan forvente mere end hvad du har fået... (Det kommer rent faktisk bag på mig at de overhovedet kan få det til at give et overskud!?). - Det er dog selvfølgelig ikke nogen undskyldning for at der er fejl, hvis de nu lover de kan levere en løsning til den pris.
Avatar billede torbenlund Nybegynder
17. november 2008 - 16:33 #25
Hej ALLE,

Jeg er MEGET taknemmelig for, at I vil bruge lidt af jeres tid på at kommentere mine sider.

Jeg er 100 % enig med jer allesammen i de ting, I siger. Jeg var dog ikke klar over, at det står så galt til, som I siger...

Jeg vil henvise e-cart til denne tråd, så må de da få øjnene op for, at der er noget galt.

Jeg ved ikke, hvor let det er, at få grafikeren for en domstol, men mindre kunne vel også gøre det, olebole!?? Jeg forstår dig godt. Jeg er selv tømrer, og der stilles jo helt klart nogle krav til kvaliteten, af det man afleverer. -Ellers er det om igen! Jeg har jo bare ikke så meget forstand på html koder osv., så derfor er det jo super rart, at der er nogen, der vil hjælpe lidt til :-)

Endnu engang mange tak til jer alle :-)

Torben
Avatar billede torbenlund Nybegynder
17. november 2008 - 22:08 #26
Hej ALLE,

Er der nogen af jer, der vil give mig ret i, at der er blevet ændret på skyggerne omkring boksene på www.sund-vaegt.dk??

E-cart siger, at de intet har rettet. Men jeg mener, at det er tydeligt, at der er rettet i det (desværre ikke til det bedre) :-(

Jeg håber, at der er nogen her, der kan give mig ret i min påstand...

På forhånd mange tak :-)

Torben
Avatar billede mstorgaard Praktikant
17. november 2008 - 22:19 #27
Jeg kan ikke umiddelbart se nogen ændringer.
Avatar billede torbenlund Nybegynder
17. november 2008 - 22:25 #28
Hej mstorgaard/alle,

Jeg mener helt klart, at der er rettet i det. Men jeg tror også, at min skærm er meget let at se fejlene på. Jeg har en anden pc, hvor det er sværere at se det... Men hvis man ved det, er det dog muligt at se.

E-cart svarer ikke længere på mine "klager" ang. skyggerne, så der er ikke så meget at gøre - andet end at være lidt ærgelig over det :-/

Torben
Avatar billede kongknabe Nybegynder
17. november 2008 - 22:30 #29
Umiddelbart ser det ud som at fejlen er blevet mere konsekvent over hele sitet :D

Men det ser også ud som om at indholdet til højre på siden er ændret (af dig går jeg ud fra) og det er højest sandsynligt den ændring der har forsaget forskellen. Så vidt jeg kan se er det de forskellige bokses indbyrdes indvirken på hinandens position der skaber fejlen i grafikken - eller noget i den stil. (Selve det billede der er brugt på skyggen fader faktisk rigtigt ud som det skal, hvis man downloader det.)
Avatar billede torbenlund Nybegynder
17. november 2008 - 22:37 #30
Hej kongknabe,

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med at indholdet i boksene kan ændre på skyggernes udseende.

Jeg synes selv, at det ser ud som om, man har forsøgt at rette skyggerne til i frihånd, da der er nogen ret trælse hakker i dem...

Som før sagt ser jeg siderne på en bærbar, hvor det er ret let at se fejlene. Jeg kan jo bare håbe, at fejlene er sværere at få øje på hos dem, der kommer på siderne ;-)

I får mange tak for hjælpen indtil videre :-)

Torben
Avatar billede zips Juniormester
17. november 2008 - 22:41 #31
Jeg ser siden lige nu med IE6 og FF3 med en skærm størrelse på 1024x768 og her er din top menu helt skæv :)
Avatar billede mstorgaard Praktikant
17. november 2008 - 22:57 #32
For mig ser det ud til, at siden kun er tilpasset til en minimumsopløsning på 1280x800/1280x1024, hvilket ikke virker helt optimalt, da mange browsere i dag stadig ligger under den grænse. Jævnfør w3schools.com (http://www.w3schools.com/browsers/browsers_display.asp) benytter kun 38% en opløsning, der er større end 1024x768, så teknisk set vil 62% af alle brugere have et problem med din side.

Men jeg ved simpelthen ikke, hvad løsningen kan være udover det, jeg nævnte tidligere: at kombinere arbejdet med en anden grafiker/designer eller simpelthen skifte udbyder.
Avatar billede torbenlund Nybegynder
17. november 2008 - 22:59 #33
Hej zips,

Nå, det var da et helt nyt problem. Hvordan skæv?? Her ser topmenuen da ellers ok ud.

Torben
Avatar billede mstorgaard Praktikant
17. november 2008 - 23:03 #34
Torbenlund; hvis opløsningen er for lille opdeles menuen i to linjer på de enkelte punkter, hvor fx "Herbalife Rabatklub" kommer til at fylde to linjer.

Forresten så har du vist en fejl på søgesiden; overskriften til kolonerne er ret stor, medmindre man holder over dem, som du kan se på det her billede: http://img145.imageshack.us/my.php?image=billede1kq8.png
Avatar billede torbenlund Nybegynder
17. november 2008 - 23:10 #35
mstorgaard; Ok, det vil sige, at sidebredden burde være smallere, eller hva´??

Her hos mig er overskrifterne til kolonerne helt ok. Jeg ved ikke, hvad det kan skyldes, at du ser dem så store??

Torben
Avatar billede zips Juniormester
17. november 2008 - 23:11 #36
Top menu ser sådan her ud ved 1024x768 http://prebendahl.dk/exp/pic/sund-vaegt.JPG
Avatar billede mstorgaard Praktikant
17. november 2008 - 23:18 #37
Jeg kører i Safari 3 på Mac OS X, så det kan være det.
Avatar billede torbenlund Nybegynder
17. november 2008 - 23:31 #38
Jeg har haft samme problem på min stationære pc. Hvis siden er for bred til skærmen, så "retter" menuen sig ikke til hele bredden - men kun til det af skærmen der er synligt til at starte med... ( Nogen andre end jeg selv, der forstod det??? ;-) )

Jeg ved ikke om denne "fejl" er så væsenlig??

Torben
Avatar billede zips Juniormester
17. november 2008 - 23:50 #39
Væsenligt er det sikkeret ikke, men ikke noget som jeg ville have på min webshop :)

Der er snart skrevet så meget dårligt om den side, men det er ikke nemt at få rette fejl når den som laver siden ikke er den vi skriver til, det er en shop til meget små penge, men derfor burde der ikke være så mange fejl som der er, at den også køre i quirks-mode og tilsidesætter mange css regler er slet ikke til at leve med, men her er der noget om ordsproget, du får hvad du betaler for :)