Avatar billede morpheus Nybegynder
30. oktober 2008 - 15:58 Der er 12 kommentarer

Knas med sideantallet

Hej Eksperter,

Nedenstående har jeg indtil videre kunne bruge i sidefoden på mine dokumenter - men!

Når jeg laver et dokument med en forside, og jeg ændrer side nummeret til at starte med nr. 1 på den side der reelt er nr. 2, knækker filmen og denne kode melder blankt.

Hvad kan jeg erstatte den med eller er det bare sådan det er og så må min indholdsfortegnelse have side 2?

{ IF { PAGE \* MEGEFORMAT} = "{ = {NUMPAGES \* MERGEFORMAT} " " {USERINITIALS \* MERGEFORMAT} / {FILENAME \*MERGEFORMAET} }
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2008 - 17:26 #1
Altså, hvis du skal have side 2 til at have sidenummeret 1, og der dermed ikke skal være noget sidenummer på forsiden, så kan du gøre sådan her...

I Word 2007:
Indsæt først sidetal ved at klikke på
    Fanen "Indsæt" > "Sidetal"
og vælg det, du ønsker.

Sidetallet indsættes, og der åbnes en "Design"-fane. Klik her på
    "Sidetal" > "Formater sidetal..."

Angiv i dialogboksen, at du ønsker at begynde med sidetallet 0. Dermed bliver forsiden til side 0, og side 2 bliver til side 1. Klik "OK".

Til slut afkrydser du feltet i "Design"-fanen, hvor der står "Speciel første side". Dermed fjernes sidenummeret fra forsiden.

I Word 2003 kan jeg ikke helt huske, hvordan du finder frem til de samme menuer. Hvis det er Word 2003 du har, må du lede lidt. Men her er der ligeledes mulighed for at begynde med sidetal 0, samt at fjerne sidetallet fra første side.

  // Steeven
Avatar billede jkrons Professor
30. oktober 2008 - 17:32 #2
Problemet ligger i, at uanset hvad du definerer den til at starte med, tæller NUMPAGES det samlede antal sider i dokumentet. Det betyder i dit tilfælde at PAGE først bliver lig med NUMPAGES på siden *efter* den sidste side i dit dokument. Derfor kommer der ingen tekst på sidste side.

Du er derfor nødt til at fratrække 1 fra NUMPAGES. Det kan du gøre, ved at erstatte NUMPAGES feltet med et tomt felt. Inde i dette tomme felt skriver du et lighedstegn, indsætter NUMPAGES feltet og fratrækker så 1. Det færdige felt skal se således ud:

{= {NUMPAGES} - 1 }
Avatar billede morpheus Nybegynder
31. oktober 2008 - 12:49 #3
Det virker - men kun hvis sidenummeringen er 0,1,2,3... etc.

Hvis jeg starter side 1 som side 85 sker det samme igen.

Er der ikke en anden metode hvorpå jeg kan kontrollere, om det er den sidste side i dokumentet jeg står på?
Avatar billede jkrons Professor
31. oktober 2008 - 15:47 #4
Ikke så vidt jeg ved. Hvis du starter med side 85 og har fx 10 sider, vil sidste side være side 95, mens NUMPAGES er 10. Du skal derfor lægge 85 til NUMPAGES.

*Hvis du kun vil have informationen på sidste side, er det nok nemmest at indsætte et sektionsskift lige før denne.

Det kan godt være, at det kan gøres på en anden måde, - jeg eksperimenterer lige lidt.
Avatar billede jkrons Professor
01. november 2008 - 00:16 #5
En mulighed kan være at indsætte et bogmærke, fx MYBOOK på sidste side i dokumentet og så erstatte NUMPAGES med PAGEREF, noget i denne stil

{ IF { PAGE \* MEGEFORMAT} = "{ = {PAGEREF MYBOOK} " " {USERINITIALS \* MERGEFORMAT} / {FILENAME \*MERGEFORMAET} }
Avatar billede morpheus Nybegynder
03. november 2008 - 13:56 #6
Hmm... Det forstår jeg vist ikke helt...
Vil du lave et eksempel for mig?
Avatar billede jkrons Professor
04. november 2008 - 20:03 #7
Jeg ser på det, men det bliver nok først i løbet af ugen.
Avatar billede morpheus Nybegynder
10. november 2008 - 01:45 #8
Har du glemt mig?
Avatar billede jkrons Professor
10. november 2008 - 15:00 #9
Nej, men jeg har og har haft meget travlt.
Avatar billede morpheus Nybegynder
11. november 2008 - 07:11 #10
Det er bare i orden - sådan har vi alle det jo :o)
Avatar billede jkrons Professor
24. november 2008 - 22:26 #11
Så har jeg fået lavet et eksempel. Kan jeg sende det til dig?
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2010 - 22:16 #12
Skal vi få lukket spørgsmålet nu...?