Avatar billede stkol Nybegynder
30. oktober 2008 - 09:53 Der er 5 kommentarer

Kan ikke forbinde til SQL Server

Hej

<b>SETUP:</b>
- Windows 2008 Enterprice servere
- Ét SQL 2005 SP2 Cluster med 2 SQL noder
- Clienter : Win 2008 og Vista
- AD : Win 2008 functional level
Netværket består af 4 lan hvor vi har SQL serveren til at stå på 10.1.x.x og nogle af de maskiner vi skal have til at snakke med serverne står på det, hvor andre står på 10.2.x.x. Sidstnævnte har fri adgang til alle subnets, men 10.1.x.x har ikke, dog er der i firewallen lukket op for kommunikationen til SQL serverne

<b>Problem</b>
Vi kan ikke forbinde til SQL serverne (Skal forbindes via \\COMP-SQLCL01\SQLCL01) fra diverse servere og pc´er. Vi skal bla. have navision til at forbinde op imod SQL fra 10.2.x.x på vista maskiner hvilket vi ikke får lov til - Den kan ikke engang finde den i listen over SQL servere, men vi kan godt pinge både IP og host navn fra alle maskiner. Vi får heller ikke lov til at lave en ODBC forbindelse over til den. Fra en server som stå på samme subnet som SQL, skal vi have Softgrid installeret, og den skal også forbinde til samme server, men her sker nøjagtig samme ting, den kan ikke connecte, heller ikke via en ODBC. Laver vi en ODBC fra den ene af vores AD servere som også står på samme subnet, så har vi ingen problemer med at skabe forbindelse.

Vi har kigget rigtig meget igenne, Services at de kører, PDC, om COMPUTER BROWSER er slået til osv.. men intet ser ud til at være galt. Den samme cluster instance er og IIS cluster, og der er ingen problemer med at få fat i SQL serveren fra ASP.Net hjemme sidderne som ligger på den samme, hvilket selvfølgelig er naturligt, eftersom de ligger på det samme cluster.

Jeg håber der er en af jer som kan knække vores problem hurtigt :-)

/Stig :-)
Avatar billede thomas_n Nybegynder
30. oktober 2008 - 22:45 #1
Prøv at tjekke om SQL Server Browser servicen er startet på SQL serveren.
Avatar billede stkol Nybegynder
30. oktober 2008 - 23:10 #2
Hej Thomas,

Den er startet!! Jeg fldt dog over en anden service "SQL Server Active Directory Helper" som ikke er startet, kan den have noget med det at gøre?? Jeg forsøgte at starte den, men den returner med at den ikke kan startes!

/Stig :-)
Avatar billede thomas_n Nybegynder
30. oktober 2008 - 23:59 #3
Tror ikke den er årsagen til problemet. Den er disabled på mine servere.

Har du tjekket i SQL Server Surface Area Configuration at der er tilladt remote connections til SQL Serveren?
Avatar billede stkol Nybegynder
31. oktober 2008 - 08:37 #4
Den er sat til at bruge : Using both TCP/IP and named pipes - Så der skulle ikke være noget der :-)
Avatar billede thomas_n Nybegynder
31. oktober 2008 - 09:47 #5
Sidste forslag ;)

I har jo delt jeres net op og styrer det med firewalls. Har du kontrolleret at der er åbnet for SQL serverens port i nettet?

Se ip-porten under SQL Server Configuration Manager 'Protocols for Instansnavnet'.