Avatar billede milkmann Nybegynder
26. oktober 2008 - 17:04 Der er 6 kommentarer

Hvordan scanner jeg et dokument ind så jeg kan arbejde med det

Hvordan scanner jeg et dokument ind så jeg kan arbejde med det og genudskrive i det.

Jeg har prøvet med PDF-XChange Viewer men jeg kan ikke få lov til at skrive i det.

Vil gerne hvis jeg kunne arbejde med det i Word

Hvem kan hjælpe en som virkelig har brug for lidt hjælp

Mvh

Milkmann
Avatar billede hcma Novice
26. oktober 2008 - 17:31 #1
du skal have fat i et OCR-program (tekstgenkendelse)
evt. Microsoft Office Document Imaging
læs her:  http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Office_Document_Imaging
Avatar billede milkmann Nybegynder
26. oktober 2008 - 17:45 #2
OK, hvor finder jeg et sådant program jeg kan downloade
Avatar billede milkmann Nybegynder
26. oktober 2008 - 22:47 #4
Fint, men jeg kan ikke skrive eller rette i dokumentet. Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede hcma Novice
27. oktober 2008 - 01:24 #5
aner ikke hvad du gør forkert.
du skal starte med at scanne det ind i programmet og så ellers tage det derfra.
kan desværre ikke hjælpe mere, da jeg skal på arbejde og først kommer hjem næste week-end.
Avatar billede mbd77 Nybegynder
27. oktober 2008 - 11:43 #6
OCR-software = Optical Character Recognition.

Det er ikke alle programmer der virker lige godt, og jeg har endnu ikke oplevet nogle der var rigtig gode.
Desuden skal man være opmærksom på, at der oftest skal rettes mange mange stavefejl når dokumentet er skannet ind, og layoutet (hvis der er noget grafisk) oftest også er helt og aldeles ubrugeligt.

Der findes forskellige gratis programmer på nettet (f.eks. FreeOCR 2.5), og de fleste skannere bliver også leveret med software som kan bruges til dette. (nogle gange skal man helt enkelt bare vælge at det er et dokument der skal skannes - og at man vil have output-filen som et word-dokument!)