Avatar billede wuptii Nybegynder
25. oktober 2008 - 23:13 Der er 15 kommentarer

Livescore script

Jeg er igang med en side hvor jeg gerne ville have mulighed for at have livescore på og ville høre om det var muligt at "streme" eller rippe livescore fra livescore.com og undersøgt og det er fuldt ud lovligt at gøre, bare mere hvordan man gør.
Avatar billede ssv Nybegynder
25. oktober 2008 - 23:28 #1
Hvis du kan finde basis-filen til resultaterne kan du include dem på din side. Hvorvidt det er lovligt går jeg ud fra at du skal have en tilladelse fra Livescore.com.

Får du en tilladelse kan du vel også høre dem om hvad muligheder du har for at vise resultaterne på din side :-)
Avatar billede wuptii Nybegynder
25. oktober 2008 - 23:46 #2
Det er lovligt http://www.livescore.com/FAQ.htm se e-02 og e-03
Avatar billede keysersoze Guru
26. oktober 2008 - 00:20 #3
(e-02) Can you provide/sell live score data for my/our website ?
      - No.

(e-03) Can I copy live score data from your website for my/our own
      website or other use ?
      - There is no such law that would prevent you from
        doing so, live score data can't be copyrighted as
        any live score data are factual information and not
        an invention or intellectual work of somebody. With
        that in mind however, we do have a mechanism in place
        to detect and block anybody who would try to copy our
        content by an automated system, being it crawler, spider
        or any other automated software.

De sælger ikke dataene - og den eneste grund til at det er lovligt at tage deres data er at der ikke er copyright på resultater, til gengæld gør de hvad de kan for at blokere crawlere...

Det lyder ikke vanvittig sikkert da du bare risikerer at blive blokeret - men vil du endelig forsøge skal du ud i fx ASP, PHP eller .NET og lave en screen scraper specifikt til deres site. Hvis du søger efter screen scraper på google kan du finde eksempler på hvordan
Avatar billede wuptii Nybegynder
26. oktober 2008 - 02:31 #4
Hvad er der ellers af muligheder for at lave en livescore?

Går ud fra der er en¨måde at gøre det på.
Avatar billede ssv Nybegynder
26. oktober 2008 - 11:37 #5
Så ville alternativet jo være at du selv skulle kode et system. :-)
Avatar billede olebole Juniormester
26. oktober 2008 - 12:09 #6
<ole>

Det er lidt ligesom med mad og lommepenge. Man kan ikke regne med, nogen stopper det i hovedet eller lommerne på en hele livet igennem. På et tidspunkt må man selv yde for at opnå  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede wuptii Nybegynder
26. oktober 2008 - 12:47 #7
Er rigtigt ole, kan godt se det ikke er nok at arbejde 12 timer 6 dage om ugen...

Hvorfor skal folk komme med latterlige kommentare til folk?
Avatar billede ssv Nybegynder
26. oktober 2008 - 13:03 #8
Det var nu nærmere ment som en sjov kommentar til at du ikke kan få alt forærende - og altså ikke få et Livescore system uden at betale for det eller lave det selv :-)
Avatar billede olebole Juniormester
26. oktober 2008 - 13:06 #9
Hvormange synes du skal 'snylte' på det arbejde, du laver 12/6? Sikkert ikke ret mange  ;o)

Det tager enormt lang tid at lave en scoreliste som den, du omtaler. Al respekt for at du arbejder 12/6, men hvis du vil lave en scoreliste, må du forvente, at det koster en bunke arbejde - og at man ikke kan påregne, andre frivilligt gider lave det for én.

Om det er min kommentar eller dit spørgsmål, der er latterligt, vil jeg undlade at udtale mig om - men at forstille sig, man bare kan få andre til at lave et kæmpe arbejde helt gratis for én, anser jeg ikke for særlig realistisk  =)

Derudover har ssv ganske ret. Det var skrevet som en joke - da realiteterne bag formodentlig står lysende logisk for de fleste  ;o)
Avatar billede wuptii Nybegynder
26. oktober 2008 - 13:37 #10
Nu vil jeg ikke gå i igang med at skrive alt muligt latterligt, men mener ikke jeg på noget tidspunkt har sagt eller spurgt om nogen gider lave noget som helst for mig.

Jeg vil mene jeg har spurgt til hvordan man gør, eller hva muligheder var for at lave sådan et.

Hvis jeg har formuleret mig på en sådan måde at det har virket som om jeg vil "snylte" på nogen, så har det bestemt ikke været meningen, men syntes nu ikke mine beskeder er så svære at forstå :)
Avatar billede olebole Juniormester
26. oktober 2008 - 13:50 #11
wuptii >> Jeg forholder mig såmænd blot til, hvad du skrev i spørgsmålet - nemlig at du ønskede at 'rippe livescore fra livescore.com' ... altså snylte på livescore.com!

Her på Eksperten er der adskillige brugere, som koder den slags sites, og så er det nok ikke lige stedet, man spørger om, hvordan man ripper sitets informationer. Har du f.eks. overvejet muligheden af, at du sidder og skriver med koderen af livescore.com her i denne tråd?

For mig ville det svare til, at jeg sendte en mail til Finanstilsynet og spurgte, hvordan jeg skal bære mig ad med at få listet 2.000.000 ud af bagdøren hos Nordea, uden de opdager det.

Lad mig nøjes med at slå fast, at det ville jeg nok undlade  ;o)
Avatar billede wuptii Nybegynder
26. oktober 2008 - 15:41 #12
Da det ikke er ulovligt kan jeg ikke se problemet i det.
Avatar billede olebole Juniormester
26. oktober 2008 - 16:57 #13
Nej, og derfor skrev jeg den seneste kommentar  =)
Avatar billede keysersoze Guru
26. oktober 2008 - 17:09 #14
som allerede skrevet skal du udvikle en screen scraper applikation til dit projekt - det kan ikke laves i (D)HTML som du har lagt spørgsmålet i, du skal over i en af de nævnte eller lignende teknologier. At udvikle det er et ret stort projekt, og samtidig skal det også tages i betragtning at der er stor risiko for at livescore ret hurtigt får blokeret for adgangen - jeg vil derfor mene det klart bedre kan betale sig at bruge noget tid på at undersøge hvor de (eller andre lignende services) får resultaterne fra så man får noget der også i længden er holdbart.
Avatar billede keysersoze Guru
29. december 2008 - 12:53 #15
kommet videre?