Avatar billede cckring Praktikant
18. oktober 2008 - 22:40 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Log stabiliteten af min forbindelse

Min cybercity-forbindelse er meget ustabil - den ryger på røven nogle gange om ugen. Jeg kan løse problemet ved at slukke og tænde routeren, men det er noget belastende.

Jeg kunne godt tænke mig at få en log der viser hvornår linjen går ned og jeg vil gerne undgå at jeg skal have en computer tændt. Hvis det er dit eneste forslag kan det være software til både PC og Mac.

Jeg vil bruge loggen til at have dialog med Cybercity om hvorfor fejlen opstår. Jeg er koblet op til en TDC-central hvor Cybercity ikke selv har mulighed for at overvåge min forbindelse.

Faktisk er jeg på udkig efter noget i denne stil:
http://www.dslreports.com/schedule

  - men jeg har ikke lyst til at bruge penge på det.

Har I nogle gode forslag?
Avatar billede leif Seniormester
18. oktober 2008 - 22:57 #1
Du kan starte med at tænke på om det er når du laver noget bestemt ?

Er det altid om aftenen det sker ?
Er det altid hvis du presser forbindelsen ?

Men hvis det hjælper at slukke og tænde routeren så kunne det jo være en defekt router.
Avatar billede leif Seniormester
18. oktober 2008 - 22:59 #2
Hvis CC ikke selv har mulighed for at overvåge selv, så kan de få TDC til det, hvis det er dem de låner forbindelsen af
Avatar billede ThomasK Nybegynder
19. oktober 2008 - 02:26 #3
Ja det kan sagtens være din router der "taber" ipadressen og derefter har problemer med at få den igen uden genstart. Hvad udstyr kører du med og har du nyeste firmware?
Avatar billede palle_pirat Nybegynder
19. oktober 2008 - 02:40 #4
Jeg har Stofa internet og en Netgear router, som er mindre defekt, og kan fortælle at når jeg har mere end 3 porte åbne igennem routern får jeg ustabilt internet. Så mit gæt er også at det er din router den er gal med. Prøv evt. at låne en andens router eller stik Internet-kablet direkte ind i din pc. Så kan du måske be/afkræfte om det er routeren som skaber fejl.
Avatar billede cckring Praktikant
19. oktober 2008 - 18:00 #5
> Er det altid om aftenen det sker ?
> Er det altid hvis du presser forbindelsen ?

Både og.

Linjen kan sagtens gå ned selvom jeg ikke bruger den. Så kan jeg se at min telefon-adapter står og blinker fordi den er offline.

Nogle gange har jeg observeret at linjen går ned når jeg sidder og arbejder om aftenen - så er det omkring kl. 22.00 at det sker. Når jeg arbejder bruger jeg en citrix-klient til at fjernstyre min PC på min arbejdsplads.

Jeg mener ikke at linjen er presset når den går ned.

> Men hvis det hjælper at slukke og tænde routeren så kunne det jo være en defekt router.

Jeg fik en ny router i December. Faktisk ikke som et forsøg på at afhjælpe problemet, men fordi CC ved en fejl sendte routere ud, og jeg ville hellere have den router med indbygget wifi som jeg fik. Problemet var også galt med den jeg havde i forvejen.

> Hvis CC ikke selv har mulighed for at overvåge selv, så kan de få TDC til det, hvis det er dem de låner forbindelsen af

Det har jeg forsøgt at overtale CC til, men det er ikke lykkedes.

> Hvad udstyr kører du med og har du nyeste firmware?

Zyxel Prestige 660HW

System Name:
ZyNOS F/W Version: V3.40(UE.4) | 11/22/2006
DSL FW Version:TI AR7 07.00.02.00
Standard:Multi-Mode

Jeg undrer mig egentlig over at FW er så gammel - men det er vel bedst at jeg får CC til at opgradere hvis det er det jeg vil. Men er deres universelle løsning på router-problemer ikke at sende en ny router ud?

> Prøv evt. at låne en andens router

Det synes jeg er lidt besværligt - hvem kan undvære sådan én, og jeg tror ikke lige jeg kan finde ud af at konfigurere den til at snakke med centralen.

>  eller stik Internet-kablet direkte ind i din pc. Så kan du måske be/afkræfte om det er routeren som skaber fejl.

Det troede jeg slet ikke at man kunne. Stikket der kommer ud af væggen er jo også med et mindre DIN-stik på. Giver det overhovedet mening at køre udenom routeren?

Jeg har været igennem overvejelser der minder om nogle af de forslag I kommer med, men jeg har mest lyst til at logge trafik på én eller anden måde for at kunne diagnosticere - enten selv eller i samarbejde med CC.

Men det kan da sagtens være det ville være smart at kontakte CC og høre om de kan være behjælpelig med at opgradere firmware.

Hmmm... faktisk kommer jeg til at tænke på at når linjen går ned mens jeg bruger den, så kan jeg slet ikke få kontakt med routeren på mit LAN - dvs. jeg kan ikke komme ind i administrationskonsollen på http://10.0.0.1:2033. Det siger vel egentlig noget om at routeren er medskyldig. Det kan være jeg burde have postet ovre i CC-kategorien, for det kan jo være andre CC-kunder har prøvet det samme med Zyxel Prestige.

Jeg har dog overvejet at anskaffe mig min egen router med indbygget IP-telefonadapter og mulighed for opsætning af QoS.
Avatar billede cckring Praktikant
19. oktober 2008 - 18:02 #6
Jeg har dog overvejet at anskaffe mig min egen router med indbygget IP-telefonadapter og mulighed for opsætning af QoS.

- men er det ikke noget bøvl at konfigurere den til at snakke med centralen? Jeg havde forestillet mig at sætte routeren bagved CC's Zyxel. Jeg har set andre Telsome-kunder nævne denne:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=204377
Avatar billede ThomasK Nybegynder
19. oktober 2008 - 19:34 #7
Nej du kan ikke kable direkte på da det jo er det kombineret router+modem. Hvilket jo er voldsom irriterende i dette tilfælde. Ja jeg ville blive ved med at presse CC, det er jo deres udstyr så også deres ansvar.
Avatar billede cckring Praktikant
19. oktober 2008 - 22:07 #8
> Ja jeg ville blive ved med at presse CC, det er jo deres udstyr så også deres ansvar.

:-)

Det er jo netop derfor jeg gerne vil have logget over en periode hvornår min linje har været nede.

Når jeg taler med CC's hotline siger de at jeg skal kontakte dem næste gang min linje er nede og så vil de sende en (TDC) tekniker ud. Jeg gætter på at han vil starte med at genstarte min router, og så køre igen for så har han jo løst problemet.

Jeg gætter på at det vil betyde at jeg er offline flere dage.

Jeg mener jeg bedre kan overbevise CC hvis jeg har en log.
Avatar billede ThomasK Nybegynder
19. oktober 2008 - 23:07 #9
Ja det er selvfølgelig rigtig. Men arbejder selv ved TDC og sådan en log tror jeg er svær at få fat i. Vi kan overvåge linier, altså støj vædirer osv. Derudover kan man jo selvfølgelig hente en DHCP log for at se om modem delen acceptere den ip den får tildelt. Men men men, kan du enlig ikke finde en DHCP log hvis du logger på dit modem/router via http://10.0.0.1:2033?
Avatar billede cckring Praktikant
20. oktober 2008 - 16:29 #10
Der er ingen DHCP-log at finde.

> Men arbejder selv ved TDC og sådan en log tror jeg er svær at få fat i.

Jeg tror du misforstår hvad jeg mener.

Mit link til dslreports viser jo at det er muligt hvis man vil betale for det.

Hvis jeg kunne lokke én af mine kolleger til at have sin maskine stående tændt, kunne vi jo skrive et lille program der med et fast interval forsøger at nå min IP-adresse. Hver gang den forsøger logger den resultatet.

Alternativt kan jeg have et lignende program på en maskine på mit lan som forsøger at tilgå en ekstern IP-adresse - og resultatet bliver logget.

Men jeg kunne jo godt tænke mig at finde et eksisterende program i stedet for at skulle skrive det selv.
Avatar billede ThomasK Nybegynder
20. oktober 2008 - 18:46 #11
Jo selvfølgelig. Det kan du have ret i.  Men jeg ville "prikke" til CC hele tiden indtil de gør noget ved det.
Avatar billede cckring Praktikant
16. oktober 2010 - 22:23 #12
Lukker tråden.