Avatar billede nmb Nybegynder
04. oktober 2008 - 23:20 Der er 2 kommentarer

Ændre i PDF fil??

Jeg har et logo i en PDF fil, som skal skiftes fra sort til blå farve. Jeg har normalt ingen problemer med at ændre i PDF´er gennem illustrator. Men her kan jeg ikke gøre noget som helst... Er det nogle sikkerhedsinstillinger der er lavet på den pågældende PDF fil?
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. oktober 2008 - 11:04 #1
Ja den kan sagtens være låst, og så er der intet at gøre desværre.
Avatar billede falster Ekspert
05. oktober 2008 - 22:18 #2
Ved pdf taler man normalt om to slags adgangskode.

Brugeradgangskode (user password) medfører, at man skal kende en adgangskode for i det hele taget at åbne dokumentet.

Adgangskode for ejer (owner password) kræver kode for at kunne foretage diverse ændringer i dokumentet. Det kan uden problemer åbnes.

Der er masser af software, der kan fjerne eller finde adgangskoderne. Prøv blot at Google.

User password er som oftest en særdeles langvarig proces. Men owner password kan fjernes i et splitsekund.

Hvorvidt det er legalt eller moralsk i orden at fjene disse adgangskodebegrænsninger afhænger helt af forholdene vedrørende det konkrete dokument. Og måske også af egne præferencer.