Avatar billede mikael_84 Nybegynder
04. oktober 2008 - 22:46 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Wlan forbindelse hijackes

Hej,

Jeg har et stort problem. I en periode har mit trådløse net hoppet lidt af og på. Jeg kan nå at se i korte glimt at den hopper på et net der hedder det samme som mit (Mikael3), men at det er et usikkert net.

Jeg søgte efter hvilke wlans jeg kan se og jeg fandt følgende liste:
Mikael3 (WPA) ||||| - Mit eget
Internet ||||
Sitecom (WPA2) |||
Sitecom (usikkert) ||
Netsniffer (usikkert) ||

Jeg tror derfor jeg har at gøre med en der prøver at komme ind på de trådløse netværk her i nærheden.
Efter at have gået lidt rundt med min bærbare kan jeg se at Netsniffer og det usikre Sitecom altid har samme styrke uanset hvor jeg er. Når jeg ryger af og på det usikre Mikael3 så har det også samme styrke som netsniffer.

Jeg er selv meget IT kyndig og er under uddannelse til datatekniker, men jeg må indrømme, at jeg er på temmelig bar bund omkring hvad jeg kan gøre ved dette.

Efter dette begyndte at ske er jeg holdt op med at bruge net bank og andre følsomme ting på min bærbare, men jeg er mildest talt træt af at være begrænset pga. sådan noget.

Mig bekendt er det ikke muligt at komprimitere et WPA netværk. Mit access point understøtter ikke WPA2 og jeg skifter min kode jævnligt.

Hvad siger I? Har jeg grund til at være nervøs? Kan jeg overhovedet gøre noget imod dette?
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. oktober 2008 - 22:51 #1
På min router kan se i log hvem der er logget på mit net.
Har din router ikke dette?
Avatar billede mikael_84 Nybegynder
04. oktober 2008 - 22:58 #2
Det er et access point, så der er ingen log.
Desuden virker det heller ikke som om der er nogen, der kommer på mit net, men mere som om min bærbar hopper på det de faker, som jo er usikkert, så de kan se al min trafik.

Kan lige tilføje, at jeg ikke bare kan komme på de usikre net medmindre det hedder Mikael3.
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. oktober 2008 - 23:05 #3
Har du slettet oversigten over trådløse netværk?
Min pc kan ikke hoppe på andre netværk, da mit program til netkort kun indeholder info om mit eget net.
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. oktober 2008 - 23:07 #4
Windoews advarer hvis du skifter fra sikert til usikkert, og du skal aktivt acceptere brug af det usikre net, men det gør den kun 1 gang, så slet de net der er på dnin liste (hvis du brúger windows eget program til trådløs)
Avatar billede mikael_84 Nybegynder
04. oktober 2008 - 23:08 #5
Ja, men problemet er jo at den overtager mit access points navn. Så hopper min PC over på det net i lidt tid.

Jeg har kun tilføjet mit eget i oversigten over net min computer kan komme på.
Avatar billede ThomasK Nybegynder
05. oktober 2008 - 11:04 #6
Nu kender jeg ikke så til APs men hvis man kan som på en router ville jeg prøve:

Fjerne alle netværk under foretrukne
Ændre SSID
Deaktiver Broadcasting
Avatar billede computerlab Nybegynder
05. oktober 2008 - 11:25 #7
Gør som theshadowdk foreslår, det var det jeg selv ville sige.
Avatar billede mikael_84 Nybegynder
05. oktober 2008 - 11:41 #8
Super god idé. Det er hermed gjort.
Smid et svar theshadowdk :)
Avatar billede ThomasK Nybegynder
05. oktober 2008 - 12:07 #9
Svar.. Håber det virker =)
Avatar billede mikael_84 Nybegynder
05. oktober 2008 - 12:08 #10
Indtil videre er jeg ikke røget af, så jeg tror på det vil virke :)

Man kan jo ikke klone et SSID man ikke kan se, så 1000 tak for den geniale idé. Det ville jeg aldrig selv være kommet på.
Avatar billede computerlab Nybegynder
05. oktober 2008 - 12:19 #11
Jo, men kan nu godt se SSID selvom broadcast er slået fra, men det er de færeste der ved hvordan.
Avatar billede ThomasK Nybegynder
05. oktober 2008 - 14:43 #12
Ja præcis. Det må vi håbe de ikke ved hvordan =)