Avatar billede jetsetter Nybegynder
30. september 2008 - 16:44 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

MSSQL eller MYSQL

Hvad er de store fordele/ulemper ved de to forskellige database-systemer? MSSQL og MYSQL.

Jeg skal lave en webløsning programmeret i ASP.NET, men har også et lille budget. Så derfor hælder jeg til MYSQL. IDET jeg har læst at der er udviklet en connector mellem så MYSQL-databaser kan bruges via asp.net. er der nogle ulemper ved denne connector??
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2008 - 16:55 #1
Den connector er udmærket.

MySQL er normalt lidt efter med .NET supporten i forhold til MS.

Jeg tror f.eks. ikke at de understøtter LINQ for SQL endnu.
Avatar billede jetsetter Nybegynder
30. september 2008 - 17:01 #2
HVad er LINQ?

ER det ikke generelt "dyrt" at hoste en MSsql-database, mod GNU mysql?
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2008 - 17:15 #3
Hvis du selv hoster kan du bruge den gratis SQLServer Express Edition.

Men web hoteller med SQLServer er generelt dyrere end dem med MySQL.
Avatar billede jetsetter Nybegynder
30. september 2008 - 17:28 #4
Det er det jeg tænker.. og hvis ikke man får en masse ud af at bruge mssql frem for mysql, vil jeg hellere bruge lidt tid på at få den connector til at fungere og så spare de penge..
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2008 - 17:40 #5
Giv MySQL en chance.
Avatar billede 2c Nybegynder
30. september 2008 - 19:12 #6
Et eksempel på et webhotel med ASP.NET og MSQL Expres kan ses f.eks. hos
https://www.needhost.dk/

Der skal du dog op og give 27 kr./mdr i forhold til de ca. 10 kr. om mdr som et billigt webhotel som regel koster.
Avatar billede jetsetter Nybegynder
30. september 2008 - 21:02 #7
har allerede bestilt et webhotel hos surftown i Sverige, da det er svensk site.. Det har asp.net samt databaser (også MSSQL), men jeg vælger at bruge MYSQL, da jeg er tilhænger af open source og det gør det nemmere/billigere hvis jeg en dag skal flytte sitet til en anden udbyder.
Avatar billede 2c Nybegynder
30. september 2008 - 22:25 #8
En anden ulempe ved MYSQL kan være, at det er sværere at benytte sig af de indbyggede profil og sikkerheds ting. Altså sådan noget med oprettelse af brugere, tjekke hvem der er logget ind, hvilke roller de tilhører osv.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. oktober 2008 - 02:52 #9
Jeg mener at der er lavet membership providere til MySQL.
Avatar billede jetsetter Nybegynder
01. oktober 2008 - 07:02 #10
"membership providere til MySQL." betyder dette at det måske ikke er noget problem med mySQL?
Avatar billede jetsetter Nybegynder
01. oktober 2008 - 15:41 #11
Point?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. oktober 2008 - 15:59 #12
Der er altid problemer.

:-)

Men membership provider problemet er loesbart saa vist jeg ved.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. oktober 2008 - 16:06 #13
en deler formoder jeg ?
Avatar billede jetsetter Nybegynder
01. oktober 2008 - 16:08 #14
Det er jo mest dig der har svaret, arne, men hvis 2c kommer på banen så laver jeg en deler :=)
Avatar billede 2c Nybegynder
01. oktober 2008 - 20:30 #15
OK, tak.
Ja, der er lavet nogen membership providere til MySQL. De dækker dog kun en del af det som ellers er i den indbyggede provider. De mangler f.eks. den funktionalitet man bruger til personalization af en side, hvis man laver noget ala web parts til almindelig ASP.NET. Det er dog sjældent folk ønsker at bruge det.

Men ellers virker membership provideren til MySQL vist på den måde, at du kopierer nogen kode filer ned i din AppCode folder, og opretter nogen enkle tabeller, og så kan du bruge de indbyggede funktioner. Men det er sikkert forklaret findt et sted hvis du finder det via google eller noget.

Men hvis du skal bruge de indbyggede membership ting vil min anbefaling helt klart være at benytte dig af MSSQL. Expres versionen er gratis, og er efterhånden tilgængelig på mange webhoteller.
Avatar billede jetsetter Nybegynder
01. oktober 2008 - 22:55 #16
Har du eksempler på "indbyggede membership ting"? Login?

Jeg har leget lidt med at få MySQL til at spille sammen med ASP.NET og det kan godt lade sig gøre, der er bare mere code i det. Hvis jeg bruger en MSSQL istedet lader det til at jeg kan komme langt med klik-and-drop, suppleret med kode selfølgelig.. er det også sådan andre opfatter det?
Avatar billede 2c Nybegynder
01. oktober 2008 - 22:59 #17
Et godt eksempel kan du se på ASP.NET sitet. F.eks. her: http://www.asp.net/learn/videos/video-45.aspx
Jeg linker altid til de videoer når nogen skal i gang med ASP.NET. Har selv brugt dem, og jeg syntes de er rigtigt gode.
Avatar billede 2c Nybegynder
01. oktober 2008 - 23:02 #18
Der er dog også lidt opsætning i det, før at det virker med MSSQL. Du kan se mit svar her for at se hvordan man gør det:

http://www.eksperten.dk/spm/828227
Avatar billede 2c Nybegynder
01. oktober 2008 - 23:08 #19
Man kan komme rigtigt langt med drag & drop. Både med MySQL hvis du har provideren sat rigtigt op, og self også med MSSQL. Med drag & drop har du forms til:
1)Oprettelse af brugere.
2)Login side
3)Ændring af password
4) Nulstilling af password(Kræver dog smpt server er sat op)
5) og egentlig meget mere, men du kan jo kigge under din logind gruppe/fane i din VS designer. Hvad er det egentlig for et værktøj du bruger? VS2005? eller andet?

Der til kommer jo så den kode du kan bruge, hvor du kan tjekke om brugeren er logget ind, hvad rolle han er i osv.

Derudover kan du også beskytte underfoldere mod forskellige roller og brugere, via din web.config.
Avatar billede jetsetter Nybegynder
02. oktober 2008 - 15:31 #20
okay jeg går efter at bruge MSSQL istedet. Den er allerede oppe at køre :)